Vedoucí role
v Sdružení Česmad zpočátku patřila státnímu orgánu Ministerstvu dopravy,
které bylo do té doby jediným orgánem kompetentním pro řízení v oblasti
dopravy. Dopravci v této době neměli s mezinárodní kamionovou dopravou
téměř žádné zkušenosti. Zásadní změna přišla s přijetím mezinárodní konvence
TIR o zjednodušení celních postupů, kdy se jejím signatářem stává i
Československo. Sdružení Česmad se následně stává vhodným partnerem ústřednímu
orgánu celní správy státu a také partnerem Mezinárodní unie silniční dopravy
IRU, která se stala garantem záručního systému TIR pro všechny uživatele. Sdružení
Česmad pak vydával karnety TIR všem podnikům ČSAD.
Dva roky po
vzniku se Sdružení Česmad stalo reprezentantem našich dopravců na mezinárodní
úrovni v IRU sídlící v Ženevě. Z mezinárodní kamionové dopravy se stal
v Evropě konkurenceschopný obor, který stačil zajišťovat nejen potřeby
zahraničního obchodu vlastního státu, ale byl schopen nabízet úspěšně své
služby zahraničním speditérům formou tzv. třetizemních přeprav.
Sdružení
Česmad postupně přebíralo vyřizování dalších agend. Jednalo se zejména o
vydávání zahraničních povolení tuzemským mezinárodním silničním dopravcům a o
povolení k čerpání devizových prostředků.
Počátkem 70.
let mělo Sdružení Česmad k dispozici flotilu okolo 3 000 souprav
nákladních vozidel o celkové hmotnosti 38 tun a přepravovaný náklad přesahoval 3 mil. tun. Prosperita kamionové dopravy umožnila postupné obnovování
vozidly na tehdejší evropské úrovni. V roce 1974 byla dovezena první zkušební
kvóta 10 kusů vozidel Volvo a následně pak každý rok v počtu 100 kusů byl
obnovován park vozidel určených jen pro mezinárodní kamionovou dopravu ČSAD.
V této době
Československo nebylo ještě signatářem významných mezinárodních dohod, upravujících
smluvní vztahy v mezinárodní dopravě. K dalším činnostem Sdružení Česmad proto
patřily agendy právní a pojišťovací zaměřené na mezinárodní vztahy a školicí
činnost pro členské podniky ČSAD.
V roce 1991
došlo k oddělení činnosti svazové a obchodní a vznikly tři následnické
instituce - ČESMAD PRAHA a ČESMAD BRATISLAVA zajišťující činnost svazovou a
ČESMAD Camion Servis s.r.o. (pozdější ČESMAD DKV, nyní pobočka DKV Euro Service
v České republice). Na podzim roku 1992 bylo založeno v ČR samostatné Sdružení
ČESMAD BOHEMIA, na Slovensku pak vzniklo ČESMAD SLOVAKIA. Tato dvě nová národní
sdružení od roku 1993 zastupují odděleně české a slovenské dopravce v
domovských zemích a v mezinárodních institucích. Členové Sdružení ČESMAD
BOHEMIA již neprovozovali pouze mezinárodní kamionovou dopravu, ale i dopravu
vnitrostátní a autobusovou. Následující
období bylo pro dopravce obdobím prosperity, vznikla celá řada nových firem.
Základním omezením pro mezinárodní kamionové dopravce byly počty dostupných
povolení pro přepravy do jednotlivých zemí, jejich distribucí bylo pověřeno
Sdružení ČESMAD BOHEMIA. Vstupem ČR do EU v roce 2004 došlo
k postupné liberalizaci v přístupu na trhy jiných zemí.
V tržním
prostředí se role Sdružení ČESMAD BOHEMIA postupně měnila. Hlavním posláním byla
podpora rozvoje a prosperity silniční dopravy a obhajoba zájmů svých členů v České republice i ve
světě.
Vstup do
Evropské unie a otevření schengenského prostoru přineslo českým automobilovým
dopravcům zcela nové možnosti. Změnil se
způsob vyjednávání podmínek pro podnikání mezi dopravci z různých zemí,
těžištěm jednání s evropskými zeměmi se stal Brusel. Vzrostl význam členství Sdružení ČESMAD BOHEMIA v IRU.
Povinná vstupní povolení do mnoha zemí byla odstraněna a vzniklo konkurenčního
prostředí. Sdružení ČESMAD BOHEMIA se
stává komplexním poskytovatelem služeb autodopravcům. V oblasti služeb to
znamená kompletní nabídku rezervačních služeb trajektů, přičemž Sdružení ČESMAD
BOHEMIA je výhradním zástupcem společnosti P&O Ferries pro ČR a SR.
Zprostředkovává všechny typy pojištění, které dopravce i samotní řidiči k
výkonu své profese potřebují. Nabízí několik druhů dálničních a palivových
karet a karet k bezhotovostní úhradě mýta. Zajišťuje dopravním firmám komplexní
servis při podávání žádostí o navrácení DPH z provedených nákupů na území všech
členských zemí EU. Pořádá pro zaměstnance svých členů téměř padesát druhů
různých kurzů, školení a seminářů, provozuje aktivní informační systém a vydává
publikace, příručky, oborový časopis Transport magazín a elektronický bulletin.
K základním pilířům portfolia služeb patří prodej vyčerpávajícího sortimentu
zboží pro dopravce.
Sdružení ČESMAD
BOHEMIA bude i v budoucnosti nadále pokračovat ve své hlavní činnosti, tj.
obhajovat zájmy českých dopravců v Evropské unii i v České republice.
Aktuálně sdružuje 2 100 členů, kteří vlastní cca 25 000 vozidel.
Jako
každoročně pořádá Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA v květnu
již 21. tradiční Slavnostní večer podnikatelů v silniční dopravě, tentokrát
bude spojený s oslavou 50 let od jeho založení.
---------------------------------
Sdružení Česmad
také přispělo ke vzniku internetového portálu BUSportál a na jeho provozu se od
roku 2000 zhruba 3 roky podílelo spolu s ČSAD SVT Praha. Spolupráce s ČSAD
SVT vznikla již po přijetí Úmluvy o mezinárodní přepravě zboží na podkladě
karnetů TIR, kdy ČSAD SVT vyvinulo komplexní informační systém zahrnující mimo
jiné zpracování karnetů TIR, distribuci přepravních povolení a další subsystémy
včetně vazby na Generální ředitelství cel. Systém pracoval na celém území ČR,
na 9 databázových serverech a 60 terminálových pracovištích až do konce roku
2004, neboť po vstupu ČR do EU ztratil své opodstatnění.
----------------------------------
Zdroj: ČESMAD a Busportal
