Scania uvádí na trh dálkový autobus s plynovým pohonem
Scania uvádí na trh svůj známý model Touring s pohonem na zkapalněný zemní plyn nebo bioplyn. Foto: Scania.

Výrobce autobusů Scania zařazuje do své nabídky plynových městských a příměstských autobusů model Touring pro dálkové cesty. Jezdí na zkapalněný zemní plyn (LNG), zkapalněný bioplyn (LBG) nebo na kombinaci obou. Na jednu nádrž ujede 1 000 kilometrů. Natankujete tato paliva i u nás?

 

Výrobce autobusů Scania zařazuje do své nabídky plynových městských a příměstských autobusů model Touring pro dálkové cesty. Jezdí na zkapalněný zemní plyn (LNG), zkapalněný bioplyn (LBG) nebo na kombinaci obou. Na jednu nádrž ujede 1 000 kilometrů. Natankujete tato paliva i u nás?

 

Nová varianta LBG/LNG autokaru Scania Touring je dobrou volbou pro provozovatele expresních autobusů a dálkových autobusů, kteří chtějí být udržitelnější bez velkých investic nebo negativního dopadu na provoz,“ říká Carl-Johan Lööf ze Scania People Transport Solutions.

Výkon, točivý moment a dojezd jsou ekvivalentní autobusu s dieselovým pohonem, přičemž hladina hluku a provozní náklady jsou nižší. K tomu se s používáním bioplynu přidávají výhody udržitelnosti.

Scania je průkopníkem v používání stlačeného bioplynu k pohonu městských a příměstských autobusů. Technologický vývoj v posledních několika letech umožnil plyn ochladit a přeměnt jej na energeticky hustou kapalinu – LBG/LNG - řešení pro těžká užitková vozidla na dálkové trasy.

Bioplyn může hrát klíčovou roli při dekarbonizaci těžké dopravy, zejména v dopravě na dlouhé vzdálenosti. Infrastruktura pro výrobu paliva a čerpací stanice se neustále rozšiřuje a probíhají obrovské investice, a to nejen v Evropě,“ říká Jonas Strömberg, Business Manager pro udržitelnou dopravu, Scania.

Bioplyn je obnovitelné palivo, které nabízí snížení emisí CO2 až o 90 procent ve srovnání s naftou z pohledu „well-to-wheel“ a poskytuje také další výhody pro udržitelný rozvoj. Prostřednictvím jeho místní výroby mohou města a obce vytvářet pracovní místa a řešit problémy s místním odpadem a zároveň zvyšovat energetickou bezpečnost a přivádět uhlík a živiny zpět do půdy.

V České republice je zatím podle ministerstva průmyslu a obchodu devět veřejných plnících stanic na zkapalněný zemní plyn PS LNG. Natankovat ho můžete v Lounech, Kosmonosích, Kozomíně, Nýřanech, Stříteži, Modleticích, Říčanech-Jažlovicích, Klecanech a v Hradci Králové-Plačicích.

Scania Touring je vybavena novým 13litrovým plynovým motorem Scania o výkonu 410 k (302 kW) a točivým momentem 2 000 Nm. Se standardní nádrží  poskytuje dojezd přes 1000 kilometrů.

Scania vyvíjí plynové motory od počátku 20. století. Nová varianta pro Scania Touring rozšiřuje aktuální portfolio Scania o autobusy pro segment dálkové dopravy, které staví externí nástavbáři Scania Beulas DD LBG/LNG a Scania Irizar i6S Efficient LBG/LNG.

 


Scania uvádí na trh dálkový autobus s plynovým pohonem
13litrový plynový motor Scania o výkonu 410 hp. Foto Scania