Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál

projela s odbornými novináři do Mníšku pod Brdy.
projela s odbornými novináři do Mníšku pod Brdy.
Třínápravový Scania Touring HD přivezl švédský řidič v rámci turné ze zastávky v Maďarsku. Kromě toho, že si mohla redakce BUSportálu vůz na kratším okruhu vyzkoušet při individuální jízdě, připravila Scania trasu pro dopravní novináře. Na cestě do Mníšku pod Brdy si jako "autobus" perfektně poradil (i díky zkušenému řidiči ze Švédska, který měl mj. za sebou městskou praxi) s úzkými českými silničkami s povrchem v odpovídajícím stavu českých silnic nižší třídy. Dopravní profesionály zaujalo řazení, které zde udržovalo motor efektivně v nízkých otáčkách. Nazpět jseme se svezli "autokarem" po rovných úsecích a části pražského okruhu. Opravdu velmi příjemná byla činnost plně samočinné převodovky Scania Opticruise s integrovaným retardérem i v režimu tempomatu, a to při klesání i stoupání.
Modely Scania Touring jsou výsledkem snahy Scanie o poskytování vlastního produktu v celém portfoliu autobusů. Scania vyhodnotila jako ekonomické nechat nástavby vlastní koncepce Scania na podvozcích ze Švédska vyrobit u výrobce autobusů Higer v Číně a dovybavit sedadly, kuchyňkami ap. tradičních výrobců zpět v Evropě. Je opravdu zajímavé, že náklady na lodní přepravu jsou nižší než přesuny např. kombinace Scanie s Irizarem do a ze Španělska. Tím dociluje výrobce velmi příznivou cenu vozu a pokud zákazník akceptuje kvalitní standard bez vlastních speciálních přání, i krátké dodací lhůty. Svůj koncept "wrapping T" letos přenesli ve Scanii i na městskou a příměstskou řadu vozidel. Linkové autobusy Scania OmniExpress pak karosuje finský nástavbář.
Dagmar Braunová

Scania Touring HD - ze specifikace testovacího vozu
Scania Touring HD je 13,7 m dlouhý třínápravový univerzální autokar - autobus vhodný pro turistické služby. Scania Touring HD je prodáván a servisně obsluhován v síti Scania poskytující kompletní podporu zákazníkům zahrnující servis, údržbu a zásobování náhradními díly. Motor typu 440 o největším výkonu 323 kW je řadový šestiválec o objemu 12 700 cm3 plnící limity normy Euro 5 vybavený velmi vysokotlakým vstřikováním paliva Scania XPI a technologií EGR (recirkulace výfukových plynů). Převodné ústrojí tvoří plně samočinná převodovka Scania Opticruise s integrovaným retardérem. Vůz má kotoučové brzdy s elektronickým řízením, systém elektronicky řízené stability podvozku ESP a funkci asistenta rozjezdu do stoupání. Odpružení je vzduchotlakové.

Motor Scania DC13 10
Největší výkon 353 kW/1900 min-1
Točivý moment 2300 Nm/1000-1300 min-1
Vrtání a zdvih 130 x 160 mm
Kompresní poměr 17,3:1
Vstřikování paliva Scania XPI velmi vysokotlaké
Scania EGR s dvoustupňovým chlazením plynů, variabilní geometrie turbodmychadla, elektronické řízení motoru Scania Engine Management

Objem motorového oleje 43 litrů
Výfuková brzda samočinná (262 kW/2400 min-1)
Emisní kategorie Euro 5
Hlučnost 80 dBA
Pneumatiky 295/80 R 22,5
Převodovka GRSO 895 R s rychloběhem, integrovaný retardér
Řazení Scania Opticruise, samočinná spojka
Zadní náprava Scania R660, jednoduchý sestupný převod
Převod zadní nápravy 3,07, při profilu obutí 80
Přední náprava odpružení vzduchotlakové, zatížitelnost 7100 kg
Zadní nápravy odpružení vzduchotlakové, 11 500 + 6000 kg
Největší technická hmotnost 7100 + 17 500 kg = 24 600 kg
Provozní hmotnost 16 470 kg včetně řidiče, průvodce a paliva
Hmotnost v testu 21 870 kg včetně řidiče, průvodce a paliva
Objem nádrže paliva 530 l
Rozvor náprav 6395 mm
Přední převis 2800 mm
Zadní převis 3005 mm
Poloměry otáčení obrysový vnější 11 500 mm
stopový 9900 mm
Počet sedadel 57 + 1 + 1
Uspořádání dveří 1 - 1 - 0
Objem zavazadlového prostoru 6,11 m3
Brzdy kotoučové, elektronicky řízené s ESP


Výbava pro řidiče

* Adaptivní tempomat * Asistent rozjezdu do stoupání * Scania retardér * Přístrojová sestava Scania Basic * Samostatné topení/větrání * Zpětná kamera * Xenonové hlavní světlomety * Světlomety do mlhy * Zadní svítilny z LED diod

Výbava pro cestující
Prostor pro cestující
* Nastavitelná sedadla, dvoubodové a tříbodové bezpečnostní pásy * Otevřené odkládací prostory pod střechou * Kuchyňský kout (ohřívač vody, kávovar, chladnička) * Splachovací toaleta
Scania Touring HD 13,7 na testovací zastávce v České republice - úvodní informace

Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál
Scania Touring HD se  na testovacím evropském turné při zastávce v Praze
© BUSportál