
Elektrické městské a příměstské autobusy Scania Fencer F1 uvede příští léto do provozu Tide Buss ve Vestforldu na jihu země. V posledních letech jsou v zakázkách na nákupy elektrických autobusů v Norsku úspěšní hlavně čínští výrobci. Scania uspěla poprvé, i její autobusy však budou částečně čínské, karosérii pro 41 autobusů dodá Higer. Scania se soustředí na výrobu podvozků a hnacích ústrojí.
Elektrické městské a příměstské autobusy Scania Fencer F1 uvede příští léto do provozu Tide Buss ve Vestforldu na jihu země. V posledních letech jsou v zakázkách na nákupy elektrických autobusů v Norsku úspěšní hlavně čínští výrobci. Scania uspěla poprvé, i její autobusy však budou částečně čínské, karosérii pro 41 autobusů dodá Higer. Scania se soustředí na výrobu podvozků a hnacích ústrojí.
Autobusy pro Vestfold budou vyrobeny z komponentů, které Scania používá ve svých nákladních vozidlech pro dopravu po městech již několik let. Švédský výrobce užitkových vozidel staví všechny své autobusy a nákladní vozy na základě stejného modulárního systému a pro elektrické využívá baterie Northvolt (po akvizici divize Northvot Systems na jaře 2025 je nyní jako samostatný podnik pro vývoj a výrobu bateriových systémů partnerem obchodní jednotky Scania Power Solutions).
Energii budou autobusy získávat z pěti bateriových bloků s celkovou kapacitou 520 kWh. Jeden z nich je umístěn v zadní části a čtyři na střeše. Elektromotor má výkon 230 kW a je vybaven dvoustupňovou převodovkou.
Karoserie vyrobí čínská společnost Higer, se kterou Scania spolupracuje již několik desetiletí. Dodává například karosérie pro zájezdový a dálkový autokar Scania Touring, oblíbený na norském trhu. Pohonné ústrojí s elektromotorem, převodovkou a bateriemi spolu se všemi řídicími systémy pro Fencer F1 vyrábí Scania v Polsku.
Všechny 12,2 metrů dlouhé autobusy budou dodány ve stejné konfiguraci, s 39 pevnými a třemi sklopnými sedadly a dvěma dveřmi. Scania se také postará o údržbu a servis vozidel.
Tide Buss vyhrál výběrové řízení na provozování veřejné dopravy ve Vestfoldu od 1. července 2026. Během své dosud největší zakázky najede během deseti let 11,2 milionu kilometrů. Smlouva mezi Vestfold Kollektivtrafikk (VKT) a Tide má hodnotu přibližně 7 miliard norských korun (14 miliard Kč) a bude zahrnovat přibližně 235 elektrických autobusů a 420 zaměstnanců.
Elektrické autobusy uvádí Tide Buss do provozu také v Trondheimu, třetím největším norském městě, které leží na severovýchodě u jednoho z fjordů. Na čtyřech linkách bude jezdit 36 elektrobusů, 25 standardních od Volvo, 11 osmnáctimetrových kloubových Heuliez.