Scania 2012: Objednávky vozidel v Evropě zůstaly na nízké úrovni.
IAA Hannover 2012 © BUSportál

Určitou podporu poptávky může přinést přechod na emisní normu Euro 6. Pohled BUSportálu na autobusy Scania v ČR.
Určitou podporu poptávky může přinést přechod na emisní normu Euro 6. Pohled BUSportálu na autobusy Scania v ČR.
"Zisk společnosti Scania za celý rok 2012 činil 8,300 m. SEK. Nižší objem vozidel, nižší využití kapacit a vyšší úroveň nákladů snížily zisk. Objednávky nákladních vozidel vzrostly v průběhu čtvrtého čtvrtletí 2012. Vzestup byl zaznamenán v Latinské Americe a počet objednávek vozidel byl výjimečně silný i v Brazílii, kde rozsáhlé dotace pozitivně ovlivnily poptávku. Objednávky vozidel v Evropě zůstaly na nízké úrovni. Zákazníci se zdráhají investovat do nových vozidel s ohledem na nejistou ekonomickou situaci. Přesto na základě nízkých dodávek vozidel v posledních letech přichází garantovaná potřeba obměny. Přichází totiž přechod na emisní normu Euro 6, což může přinést určitou podporu poptávky. V Rusku objednávky vozidel byly na dobré úrovni. Objednávky v Asii poklesly ve srovnání s předchozím čtvrtletím, především kvůli trhům na Blízkém východě. Objednávky autobusů zůstaly na nízké úrovni s oživením v Evropě a poklesem v Latinské Americe ve srovnání s třetím čtvrtletím. Objednávky motorů se zvýšily vzhledem k velmi nízké úrovni v třetím čtvrtletí. Prodej servisních služeb je obecně na stabilní úrovni se zvýšenou poptávkou v několika regionech mimo Evropu během celého roku 2012. Nižší ekonomická aktivita negativně ovlivňuje poptávku po službách v jižní Evropě. Vzhledem k nízké poptávce po vozidlech v Evropě a na Blízkém východě, byla na začátku prvního čtvrtletí 2013 snížena denní výrobní kapacita v Evropě o 15 procent ve srovnání s koncem roku 2012. Tato situace se negativně dotkla asi 700 agenturních pracovníků. Další úprava všeobecných nákladů je již v procesu a to nám při pohledu do budoucnosti dává dobré možnosti k růstu. Scania proto bude nadále upřednostňovat investice do svých ústředních, rozvojových projektů a rozšiřovat prodej a služby organizace na rozvíjejících se trzích. "
Komentář Martina Lundstedta, prezidenta a výkonného ředitele společnosti Scania, TZ Scania 1.2.2013

BUSportál: V oblasti prodeje autobusů Scania je možno zaznamenat ve statistice registrací pouze dva "Higery", tedy Scanie Touring. Situace v prodejích je ve skutečnosti v roce 2012 lepší, podle kuloárních informací byly prodány už zaregistrované skladové autobusy a také našel svého majitele etanolový experimentální OmniLink, i když přestavěný na diesel. Navíc Scania dodala autobusy Ministerstvu obrany, které, jak je u vojenské techniky zvykem, jsou zaregistrovány jinde. Letos jsou už jisté patrně dva vozy s nástavbou Irizar u Student Agency. Možná i pro porovnání si je pořídil dopravce spolu s kombinací Volvo Irizar. Na BUSportálu jsme se v roce Scanii věnovali mezinárodně IAA Hannover X.: Scania OmniExpress EURO 6 a městský Citiwide LE i doma Testovací autobus Scania OmniExpress 3.20 Euro 5 byl na návštěvě v ĆR. Doma v Plzni jsme se podívali krátce i na Finále soutěže Young European Truck Driver 2012 v České republice. V oblasti autobusů stále trvá situace, kdy Scania rozvolnila spolupráci s Irizarem s tím, že nabídne portfolio autobusů a autokarů jinak. Myšlenka vyvinout vlastné design autokaru s návazností na design trucků s "wrapping T" ovšem narazila asi nejen v České republice na konzervativní klientelu, která zdrženlivě reagovala na to, že tento švédský projekt je nástavbově realizován u karosáře Higer v Číně. Zajímavá byla i informace o podpisu spolupráce Scanie s Van Hoolem v oblasti doubledeckerů. V oblasti špičkových autokarů tak zatím stále zůstává pro Scanii jako nejprestižnější typ karosérie Irizar PB.

Šanci by v ČR měly mít ve Finsku karosované OmniExpressy - typ univerzálního autobusu - autokaru, který má ovšem velkou konkurenci v segmentu "lepších" autobusů: např. Irisbus v této kategorii nabízí Evadys a Arway, MAN Lion's Regio a Neoplan nově Jetliner a "skromných" autokarů: Mercedes-Benz Tourismo RH, Volvo 9500 a Irisbus Magelys Pro. A do toho se ještě Solaris pustil do meziměstského segmentu s InterUrbinem.

Typy OmniLink a OmniCity - nově Citywide to v Česku nikdy neměly lehké, většina vozidel, která zde potkáme, jsou pořízena už jako ojetá v rámci korporátních přesunů u dopravců. Jedním z mála nově zaregistrovaných pak je již zmíněný etanolový, nyní dieselový OmniLink.
Dagmar Braunová

Scania 2012: Objednávky vozidel v Evropě zůstaly na nízké úrovni.
Scania Touring českého dopravce u Popoviček oknem autokaru Setra Comfort Class 500 v listopadu 2012 © BUSportál