Rozhovor s autorem modelu trolejbusu 22Tr Markem Burešem
Marek Bureš se svým trolejbusem © Jan Havíř

na DOD 9. června v Brně v trolejbusové vozovně Husovice.
na DOD 9. června v Brně v trolejbusové vozovně Husovice.
Na dni otevřených dveří, který se uskutečnil 9. června v Brně v trolejbusové vozovně Husovice, mezi ostatními atrakcemi vynikal plně funkční model trolejbusu 22Tr. Vůz, který projížděl po hale i odstavné ploše mezi svými velkými „kolegy“ se těšil pozornosti nejen malých ale i velkých návštěvníků. Když model zastavil na poslední zastávce a známý hlas paní Černocké tentokrát z trochu menšího reproduktoru ohlásil, že vůz jízdu končí, požádali jsme jeho autora Marka Bureše o krátký rozhovor. Zvolili jsme pro něj stylové prostředí interiéru poblíž stojícího trolejbusu 3601 stejného typu.
Kolik času zabrala realizace tohoto trolejbusu 22Tr?
Se stavbou jsem začal v roce 2003 a o dva roky později jsem trolejbus představil na první jízdě ve Slatině. (Den otevřených dveří v autobusové vozovně Slatina – pozn. red.)
Proč zrovna trolejbus a proč právě 22Tr evidenčního čísla 3609?
O trolejbusy se zajímám již dlouho, takže mě ani nenapadla tvorba čehokoliv jiného. Model měl být původně sólo trolejbus 21Tr, ale protože je nízkopodlažní, nevešla by se do něj všechna elektronika a výzbroj, proto jsem se nakonec rozhodl pro kloubák. V době, kdy jsem jej tvořil, bylo poslední evidenční číslo provozovaných trolejbusů „dvaadvacítek“ 3608 a začaly dodávky pětadvacítek (25Tr – pozn. red.), takže jsem zcela záměrně zvolil číslo 3609.
Když jsi trolejbus tvořil, měl jsi někdy problém sehnat nějaký díl nebo materiál?
Těžší bylo spíš vymyslet, z čeho jakou část vytvořit, než potom sehnat materiál. Dokonce ani s nahrávkami zastávek nebyl problém. Dnes je již získávám přímo z dopravního podniku, ale první nahrávky jsou namluvené přímo pro můj model paní Černockou v době, kdy aktivně spolupracovala se společností KORDIS. Patří jí za to ode mne velký dík.
Využil jsi někdy ohlasy laické nebo profesionální veřejnosti?
Diváky většinou nezajímá, do jakých detailů je model propracován. Pro ně je důležité, že to svítí, bliká, troubí a jede. Volil jsem proto kompromis mezi odrazem reality a funkčností. Hodně mi ale pomohly připomínky kamarádů, kteří s trolejbusy jezdí nebo je opravují jako mechanici.
Děkuji za rozhovor a přeji ti ještě hodně najetých (kilo)metrů s tvým trolejbusem.
Jan Havíř
Trolejbus 22Tr v měřítku 1:13 www.modeltrolejbusu.cz
Délka: 135 cm (se sběrači 149 cm)
Šířka: 20 cm
Výška: 22 cm (s nástavbou 26 cm)
Hmotnost: 13 kg

Fotoreportáž ze dne otevřených dveří v trolejbusové vozovně v Husovicích v Brně

Rozhovor s autorem modelu trolejbusu 22Tr Markem Burešem
Model je dálkově ovládán radiovým ovladačem © Jan Havíř
Rozhovor s autorem modelu trolejbusu 22Tr Markem Burešem
Vozidlo při jízdě ven z haly husovické vozovny © Jan Havíř
Rozhovor s autorem modelu trolejbusu 22Tr Markem Burešem
Trolejbus v zastávce s vyklopenou plošinou. © Jan Havíř