Do terénu vyráží každý den tým kontrolorů ROPID.
Reklama
Do terénu vyráží každý den tým kontrolorů ROPID.
Od ledna 2009 došlo k úpravě smluvních sankcí dopravcům Pražské integrované dopravy za neplnění smluvních podmínek. Reagujeme tak na některé závažné problémy vycházející z prováděných kontrol. Organizace ROPID na základě poznatků z kontrol v roce 2008 zásadně přehodnotila stávající sazebník postihů, který je nedílnou součástí smluv s jednotlivými dopravci zařazenými do systému Pražské integrované dopravy.
„Při úpravě smluvních pokut jsme se snažili klást důraz na závažné přestupky řidičů a zmírněním některých méně důležitých přečinů vytvořit spravedlivější systém, podle kterého plnění standardů kvality jednotlivými dopravci kontrolujeme,“ vysvětluje Petr Ježdík, vedoucí odboru kvality služby ROPID.

Mezi nejzávažnější přestupky patří krácení tržeb, kdy řidiči vybírají jízdné, ale nevydávají jízdenky. Cestující se tak nemají při případné přepravní kontrole čím prokázat a platí zbytečně pokutu, i když už řidiči zaplatili. Peníze pak neplynou zpátky do systému, například na nové spoje, ale řidiči do kapsy. Každý řidič, který je přistižen, že nevydal jízdenku po obdržení hotovosti od cestujícího, dostane pokutu 4000 Kč za každý zjištěný případ. Původní výše sankce byla 2000 Kč. Tímto chceme motivovat dopravce, aby si zajistili správný výběr jízdného na svých linkách.

Dalším závažným pochybením bývá nedodržení jízdního řádu, kdy řidiči jezdí dříve než mají uvedeno v jízdním řádu a ujíždějí tak cestujícím. „Pokud řidič odjede z jakékoli zastávky o více než minutu napřed, dostane od nás dopravce pokutu 500 Kč za každou zjištěnou zastávku. Stejně tak udělujeme sankce za úmyslné vynechání zastávky nebo například když řidič zaspí a vyjede pozdě na trasu. Problémem, se kterým se na nás také obracejí cestující, je kouření řidičů ve vozidlech. Pokud řidiče přistihneme, pokuta činí 1000 Kč,“ popisuje Pavel Šenkyřík z odboru kvality služby.

Do terénu vyráží každý den tým kontrolorů ROPID, kteří sledují všechny aspekty kvality služby, čili zda řidiči dodržují veškeré své povinnosti, jestli dopravce vybavuje svá vozidla všemi náležitostmi a vozidlo je v odpovídajícím technickém stavu. Výsledky těchto kontrol pak slouží k porovnávání kvality jednotlivých dopravců mezi sebou podle jednotlivých kritérií. Veškeré sankce platí jednotliví dopravci a o tyto pokuty se pak snižují dotace od obcí i Středočeského kraje či hlavního města Prahy. Cílem není vybrat co nejvíce pokut, ale pokusit se nastavit určitou laťku kvality, kterou by měli dodržovat všichni dopravci v rámci integrovaného systému.

TZ ROPID