Tramvají častěji z Barrandova a přímo na I.P.Pavlova * Pod číslem 17 vyjede již třetí páteřní tramvajová linka * Třetí nejvytíženější linku 10 posílí šestnáctka * Souhrn (Aktualizováno)
Reklama
Tramvají častěji z Barrandova a přímo na I.P.Pavlova * Pod číslem 17 vyjede již třetí páteřní tramvajová linka * Třetí nejvytíženější linku 10 posílí šestnáctka * Souhrn (Aktualizováno)
Úplný výčet změn jednotlivých tramvajových linek od 29.11.2009:
4 linka je ve směru od Čechova náměstí z Anděla odkloněna přes Smíchovské nádraží a Hlubočepy do Sídliště Barrandov (provoz pouze v pracovní dny cca 6:00 – 20:00 hod.; v úseku Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov je v provozu pouze v ranní přepravní špičce pracovních dnů)
13 linka je zrušena (nahrazena linkou 4)
16 linka je ve směru od Spojovací z Palackého náměstí odkloněna přes Anděl, Kotlářku a Motol do Sídliště Řepy (v úseku Kotlářka – Sídliště Řepy je v provozu pouze v ranní přepravní špičce pracovních dnů)
17 linka je v úseku Levského – Výstaviště posílena (provozována v polovičním intervalu); v úseku Výstaviště – Sídliště Ďáblice v provozu pouze každý druhý spoj
20 linka je celodenně a celotýdenně prodloužena do Sídliště Barrandov
21 linka je zkrácena do trasy Nádraží Braník – Národní třída – Nádraží Braník
25 linka je v úseku Palmovka – Vozovna Kobylisy je v provozu pouze v pracovní dny cca 6:00 – 20:00 hod.

Třetí nejvytíženější linku 10 posílí šestnáctka
Poslední ze změn v pražské tramvajové dopravě od 29.11.2009 bude sblížení tras linek 10 a 16. Linka 16 již nepojede do Braníka, ale z Palackého náměstí zamíří přes Anděl na Kotlářku a dále do řepského sídliště.

„Touto úpravou chceme vyřešit přeplňování třetí nejplnější pražské tramvajové linky 10 v jejím nejzatíženějším úseku. Tím, že linky 10 a 16 pojedou spolu ze Žižkova až do Řep, vytvoříme koordinovaný tah, jehož souhrnný interval bude rovný jedné páteřní tramvajové lince,“ popisuje důvody pro změnu Pavel Procházka, pověřený řízením organizace ROPID.

Obě linky tak budou rovnoměrně vytíženy a maximálně koordinovány, a to na společný interval 4 minuty ve špičce a 7-8 minut o víkendu. Pomůžeme lince 10 hlavně v úseku Anděl – Karlovo náměstí, který patří mezi nejvytíženější v celé Praze. Zároveň je nutné zdůraznit, že posílení provozu tramvají mezi Andělem a Palackého náměstí by nebylo možné bez zlepšení průjezdnosti tramvají v Lidické ulici, které zajistila městská část Praha 5.

S úpravou trasy linky 16 souvisí také přetrasování linky 4, která již nepojede na řepské sídliště, ale na Barrandov. Na trati v Plzeňské ulici jí nahradí právě linka 16, která bude stejně jako dosavadní linka 4 mimo ranní špičku všedního dne ukončena na Kotlářce. Chybějící linku 16 do Braníka nahradí dvojnásobně posílená linka 17.

Z důvodu slabé přepravní poptávky v okrajových obdobích a také z důvodu omezení souběhu metra a tramvají na Severní terasu bude zároveň oslaben provoz linky 25 v úseku Palmovka – Vozovna Kobylisy, kde bude tato linka provozována pouze v pracovních dnech mezi 6. a 22. hodinou.
Tramvají častěji z Barrandova a přímo na I.P.Pavlova
Další významné zlepšení dopravní obslužnosti bude realizováno od 29.11.2009 v oblasti barrandovského sídliště. Z důvodu rostoucí poptávky po dopravě ze sídliště Barrandov do centra města dojde k celotýdennímu posílení tramvajových linek směřujících z centra na Barrandov.

Obyvatelé barrandovského sídliště budou moci navíc využít v ranním období nového přímého spojení s oblastí I.P.Pavlova a Vršovic linkou 4, která již nepojede na Kotlářku, ale přes Smíchovské nádraží na Barrandov (nahradí tak linku 13). Zároveň bude linka 20 vedena vždy v celé trase až na Barrandov (dosud byla ukončena mimo přepravní špičky a o víkendu na Smíchovském nádraží).

Cestující z rostoucího barrandovského sídliště budou moci plně využít výhod krátkého intervalu tramvajových linek, neboť linky 12 a 20 jedou až na Malou Stranu ve společném úseku a budou tedy vzájemně koordinovány na souhrnný interval 4 minuty ve špičkách všedního dne a 7-8 minut o víkendech. „Z přepravních průzkumů jednoznačně vychází, že nejvíce lidí z Barrandova jezdí právě linkou 12, proto jsme ji tímto způsobem posílili,“ popisuje Martin Jareš, vedoucí odboru plánování ROPID. Opět platí, že toto posílení neznamená navýšení dopravních výkonů, neboť zároveň dojde k úspoře v jiných, málo vytížených úsecích.

Tramvajová trať na barrandovské sídliště se dočká následujících zlepšení:

  • Nové přímé spojení s oblastí I.P.Pavlova a Vršovic v ranní špičce všedního dne prodloužením linky 4
  • Posílení ranní špičky všedního dne (linka 4 ve dvouvozových soupravách nahradí jednovozovou linku 13)
  • Posílení provozu v mimošpičkových obdobích pracovního dne a o víkendu prodloužením linky 20
  • Vytvoření koordinovaného tahu Sídliště Barrandov – Malostranská (linky 12 a 20), které se rovná parametrům jedné páteřní tramvajové linky
  • Sjednocení nástupní zastávky na Smíchovském nádraží pro směr na Malou Stranu (lepší napojení na vlaky linky S7 od Radotína) a zlepšení přestupů z autobusů od Prahy 4 a 5 na Lihovaru ve směru na Újezd a Malou Stranu

Pod číslem 17 vyjede již třetí páteřní tramvajová linka
Po již existujících páteřních linkách 9 a 22, které se vyznačují dvakrát kratším intervalem oproti ostatním tramvajovým linkám, vyjede od 29.11.2009 posílená linka 17, která pojede v úseku Výstaviště – Sídliště Modřany v polovičních intervalech oproti dnešku (například ve špičkách všedních dnů pojede každé 4 minuty).

„Změna vychází z vyhodnocení komplexního přepravního průzkumu, který proběhl na jaře loňského roku. Cílem je nejen posílit žádaný přepravní vztah, ale i vytvořit alternativu vytížené lince C metra zejména pro spojení z jižní části metropole do okolí Národního divadla, Staroměstské a Strossmayerova náměstí,“ vysvětluje Pavel Procházka, pověřený řízením organizace ROPID.

Z porovnání jízdních dob vychází jako nejvýhodnější při cestě z Modřan, Lhotky či Novodvorské do centra právě použití tramvaje. Zkrácením intervalů na polovinu chceme přilákat na trasu linky 17 nové cestující a odlehčit tak přetíženým přestupním stanicím metra v centru. Zároveň je nutné dodat, že toto posílení neznamená navýšení provozního rozpočtu, neboť zároveň dojde k úspoře v jiných, málo vytížených úsecích.

Zavedení další páteřní linky přináší následující zlepšení:

  • vytvoření časově výhodné alternativy k vytížené lince metra C pro cesty z oblasti Libuše, Modřan, Lhotky a Braníka do centra města, zejména do oblasti Nového Města, Národního divadla, Staroměstské a Strossmayerova náměstí
  • zkrácení intervalů v centrální části Prahy v úseku Jiráskovo náměstí – Výstaviště na polovinu
  • zatraktivnění modřanské trati posílením provozu zejména v pracovní dny dopoledne
  • provoz linky 17 je v maximální možné míře preferován před individuální dopravou jak na světelných křižovatkách, tak fyzickým oddělením od ostatního provozu (samostatné těleso, podélné oddělovací prahy)
  • celá modřanská trať prošla v loňském roce důkladnou opravou Možnosti přestupů na novou páteřní linku 17 z jižní části Prahy:
  • Sídliště Modřany (z linek 153 a 165 z Libuše)
  • Nádraží Modřany (z vlaku S8, S80 od Dobříše a Davle a z linek 165 a 205 z Komořan)
  • Nádraží Braník (z linek 106, 121 ze Lhotky)
  • Přístaviště (z linek 196, 197 a 198 z Novodvorské)
  • Dvorce (z linek 118 a 124 z Krče)
  • Podolská vodárna (z linky 148 z Pankráce)
TZ ROPID