ROPID: Vyhodnocení změn příměstských autobusů  v oblasti Uhříněvsi.

8.3.2009 bude s konečnou platností převedena trasa linky 382 ke konečné stanici metra Háje.
Reklama
8.3.2009 bude s konečnou platností převedena trasa linky 382 ke konečné stanici metra Háje.
Od prosince 2008 jezdí příměstské autobusy PID ve směru od Říčan nově ke konečné stanici metra „C“ Háje. Došlo ke snížení zpoždění na těchto linkách a cestující si na změnu poměrně rychle zvykli. Nenaplnily se ani obavy z přetěžování metra C nebo ze zahlcení autobusového terminálu Háje. Za období prosinec 2008 - leden 2009 provedli pracovníci organizace ROPID několik průzkumů a kontrol. Pečlivě jsme také sledovali data o aktuální poloze autobusů, která vypovídají o zpoždění jednotlivých spojů.
I když nedošlo k úplnému odbourání zpoždění na příměstských linkách, dokázaly autobusy díky přesunutí těchto linek na Háje snížit průměrné zpoždění ve špičkách cca o 50%. Dokládají to ostatně i údaje z linky 382, která byla jako jediná zachována na Depo Hostivař právě z důvodu porovnání situace na původní a nové trase. Zatímco se průměrné zpoždění na lince 382 v kritických dnech pohybovalo kolem 20 minut, linky odkloněné na Háje měly ve stejných dnech průměrné zpoždění jen 7-10 minut. I v lednu 2009, kdy je celkově provoz na silnicích klidnější, bylo zpoždění autobusů na Depo Hostivař výrazně větší než u linek odkloněných na Háje.
O tom, že si lidé brzy zvykli na novou trasu, svědčí obsazenost autobusů, kdy ve směru od Říčan pokračuje na Háje cca 85% cestujících, zatímco přestupu na Depo Hostivař využívá jen 15% lidí. Z toho důvodu také mohly být na posilové spoje linky 264 nasazeny již od poloviny ledna krátké autobusy místo kloubových kvůli značné nevytíženosti.
Nepotvrdily se ani obavy z přetížení linky C metra. Nárůst cestujících na „céčku“ vlivem nových cestujících od Říčan je naprosto minimální a nedosahuje ani předpokládaných 2%. Stejně tak byly liché obavy z přetížení autobusového terminálu Háje. Díky koordinaci provozu se sem všechny autobusy i cestující bez problémů vejdou. Naopak tato změna znamená zlepšení spojení Jižního Města s Říčany a dalšími obcemi jihovýchodně od Prahy, odkud míří do Prahy lidé do školy i za prací a naopak Pražané sem jezdí o víkendu na chaty či na výlet. Přímým propojením Jižního Města a jihovýchodního regionu tak cestující získali nejen pravidelnější a rychlejší dopravu, ale i další možnosti využití volného času (nákupy, multikino, výlety do přírody apod.).
Z výše uvedených poznatků vyplývá oprávněnost přesunutí příměstských linek na Háje, proto dojde k celostátnímu termínu změn 8.3.2009 také k přesunutí linky 382 ke konečné stanici metra Háje, podobně jako ostatní příměstské linky (381, 383, 387). Tím bude sjednocen nástup ve směru Říčany a Mukařov a také dojde ke zkrácení souhrnného intervalu linek ve společném úseku Háje – Uhříněves.

Z výsledků sledování provozu linek PID 381, 382, 383, 387 vyplývají následující poznatky:
  • 85% cestujících od Říčan pokračuje příměstskými linkami na Háje, pouze 15% přestupuje ve směru na Depo Hostivař
  • zpoždění linky 382 od Depa Hostivař je více než 2x vyšší než u ostatních linek na Háje (výsledky dle GPS ze sledování v týdnu 15. - 19. 12. 2008)
  • příměstské linky vedené na Háje jsou spolehlivější, lépe dodržují návaznosti a odjezdy z konečných zastávek
  • mimořádné posilové spoje linky 264 v úseku Uhříněves - Depo Hostivař jezdí nevyužité (max. 15%) a bude možné je zásadně zredukovat
  • více cestujících využívá posílených vlaků na trati 221 (linky S9, S29)
  • ponechání linky 382 na Depo Hostivař vyvolalo velké množství negativních reakcí ze strany měst a obcí (Sázava), městských částí (Uhříněves) i cestujících

Z TZ ROPID
Vyhodnocení provozu v oblasti Uhříněvsi - prezentace "pdf"