Dosavadní výsledky a zkušenosti poslouží pro stanovení finální podoby standardů v autobusové dopravě a na železnici od 1.1.2011.
Reklama
Dosavadní výsledky a zkušenosti poslouží pro stanovení finální podoby standardů v autobusové dopravě a na železnici od 1.1.2011.
Organizace ROPID ve spolupráci s autobusovými dopravci PID a Českými drahami vyhodnotila v uplynulých týdnech výsledky měření Standardů kvality PID za 3. čtvrtletí letošního rok.
Standardy kvality PID v autobusové dopravě
Dosavadní průběžné výsledky ukazují postupné zlepšování jednotlivých kvalitativních aspektů, jako je podíl bezbariérových vozidel, stáří vozového parku či informování cestujících. U některých dopravců stále přetrvávají problémy s počtem výpadků spojů či zajištění garantovaných nízkopodlažních spojů. Nejvíce opakovanými závadami ve vybavení autobusů jsou špatně fungující informační panely nebo nehlášení zastávek. Ve vybavení zastávek se situace postupně zlepšuje a většina dopravců již plní standard v požadované úrovni. U části zastávek jsme však zaznamenali stále nedostatečnou ochranu vyvěšených jízdních řádů proti povětrnostním vlivům a vandalismu nebo nedostatečně označené zastávkové označníky.

„Návrh úprav standardů, které začnou platit po roce zkušebního provozu od 1.1.2011, počítá jednak se zvýšením úrovně náročnosti u některých standardů a nastavení požadované kvality podle dosavadních výsledků většiny dopravců. Od nového roku budou autobusy všech dopravců povinně vybaveny automatickým sledováním polohy podle GPS, což umožní objednatelům dopravy i samotným dopravcům lepší kontrolu nad vlastním provozem,“ uvádí Petr Ježdík, vedoucí odboru kvality služby ROPID.
Standardy kvality PID na železnici
Výsledky za 3. čtvrtletí roku 2010 potvrdily pozitivní vývoj, který sledujeme již od 2. čtvrtletí. Zejména v oblasti informování cestujících ve vlacích již bylo dosaženo požadované úrovně náročnosti a daří se jí uspokojivě udržet. Potíže přetrvávají stále ve vybavení zejména odlehlejších železničních zastávek informacemi pro cestující.

V návrhu pro příští rok jsou mimo jiné zpřísněny podmínky pro čistotu a funkčnost vlaků i železničních stanic a zastávek, nově bude ROPID kontrolovat také funkčnost výtahů a dalších bezbariérových zařízení v Praze a rozšíří měření standardů týkajících se integrace (označovače jízdenek, informace o PID) také za hranice hl. m. Prahy.

Velmi důležitou součástí společného vyhodnocení bylo vznesení požadavků na organizaci SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) v oblasti informování cestujících v železničních zastávkách a pravidelnosti provozu. Před nadcházející zimou je totiž velmi důležité připravit se na možné potíže při případné sněhové kalamitě. „Proto byly společně prodiskutovány a přenastaveny postupy, díky nimž bychom se měli vyvarovat výraznějšího ochromení provozu při extrémní sněhové nadílce. Zároveň byla prověřena také připravenost dep kolejových vozidel ČD na náročné zimní období,“ doplňuje Václav Haas, specialista ROPIDu na železnici.

Od příštího roku bude ROPID zveřejňovat čtvrtletní výsledky plnění standardů kvality PID, takže cestující veřejnost i zástupci měst a obcí, kteří veřejnou dopravu spolufinancují, budou mít možnost porovnat úroveň kvality a její vývoj u jednotlivých dopravců. Tímto krokem se stane Pražská integrovaná doprava prvním takto transparentním dopravním systémem v České republice.
TZ ROPID