za 1. čtvrtletí 2010
Reklama
za 1. čtvrtletí 2010
Organizace ROPID vyhodnotila spolu s autobusovými dopravci PID výsledky standardů kvality PID za první tři měsíce roku 2010. Na společném jednání byly diskutovány největší problémy, způsob měření a vyhodnocení a také byly vymezeny úkoly pro nejbližší měsíce – na co je potřeba se zaměřit a co je nutné zlepšit.

V rámci Pražské integrované dopravy operuje na území Prahy a Středočeského kraje celkem 15 autobusových dopravců, kteří provozují jak městské, tak příměstské autobusové linky. Někteří dopravci provozují pouze několik autobusů na jedné lince, jiní dopravci zas provozují na desítkách linek stovky vozidel. „Cílem standardů kvality je, aby byl na všechny dopravce stejný metr a aby cestující mohli očekávat přinejmenším podobnou úroveň kvality bez ohledu na oblast či druh linky,“ popisuje filozofii standardů Petr Ježdík, vedoucí odboru kvality služby.

Proto je také nutné pečlivě vyvažovat měřený vzorek jednotlivých standardů, aby byla výsledná čísla maximálně srovnatelná. Jednotlivé standardy se měří jednak automaticky (například přesnost provozu, plnění grafikonu) a jednak ručně pomocí tzv. fiktivních zákazníků, kteří se pohybují ve vozidlech a na zastávkách a sledují jednotlivé standardy – jejich cílem je za každé čtvrtletí zkontrolovat 75% všech vozidel a 100% všech zastávek. Takto se měří například informování cestujících, funkčnost odbavovacího zařízení, ústrojová kázeň nebo čistota.

Po letošním zkušebním provozu upravíme standardy (metodiku měření a vyhodnocení apod.) do jejich výsledné podoby tak, aby se jejich výsledky mohly stát základem pro budoucí výběrová řízení na jednotlivé linky. „Účelem standardů je také motivovat dopravce, aby neustále zvyšovali kvalitu poskytovaných služeb a možností vzájemného porovnávání ukázat, že to, co je pro někoho zdánlivě nemožné, u někoho jiného funguje bez problémů,“ uzavírá Pavel Procházka, pověřený řízením organizace ROPID.
název standardu vyhodnocení za 1. čtvrtletí 2010
Plnění grafikonu u většiny dopravců splněna úroveň náročnosti 99,8%, a to i přes mimořádně nepříznivou situaci při lednové sněhové kalamitě
Dodržení kapacity vozidla závady většinou u příměstských linek, na které jsou nasazovány kloubové autobusy
Bezbariérovost vozidla u některých dopravců stále nejsou garantovány nízkopodlažní spoje, většina dopravců má však více než 10% vozového parku bezbariérově přístupného – výsledky se budou zlepšovat spolu s obnovou vozového parku, je také potřeba více spojů garantovat v jízdních řádech jako nízkopodlažní
Garance bezbariérových spojů až na výjimky bez problémů
Obsloužení zastávek nezjištěno větší množství závad
Doplňkový prodej jízdenek MHD až na výjimky bez problémů
Prodej jízdenek na příměstských linkách rozdílný počet prohřešků řidičů u jednotlivých dopravců – nutno se zaměřit na kontrolu krácení tržeb
Funkčnost odbavovacího zařízení bez větších závad, část nefunkčních označovačů u některých dopravců
Informování ve vozidlech velké rozpětí výsledků – nutno se zaměřit, nejčastější závady: nehlášení zastávek, špatně fungující vnitřní informační displeje
Informování na zastávkách velké rozpětí výsledků – nutno se zaměřit, nejčastější závady: nekryté jízdní řády, chybějící informace o tarifu, chybné označení zastávky
Přesnost provozu výsledky se pohybují od 62% do 84% - ve značné míře ovlivněno lednovou sněhovou kalamitou
Přestupní vazby až na výjimky bez problémů
Chování jízdního personálu nejčastější závady: kouření řidičů ve vozidlech
Ústrojová kázeň u naprosté většiny dopravců bez problémů
Čistota vozidel nezjištěno větší množství závad, zjištěná úroveň zejména vnitřní čistoty i přes zimní měsíce velmi dobrá (rozpětí výsledků mezi 84% a 100%)
Čistota zastávkových zařízení bez větších problémů
Dopravní nehody velmi malá nehodovost na městských i příměstských linkách, tj. vysoká bezpečnost provozu
Rizikové situace nezjištěny žádné rizikové situace
Stáří vozidel průměrné stáří u většiny dopravců nedosahuje 10 let, někteří dopravci však stále disponují autobusy staršími 20 let, do tohoto čísla jsou ale započítávány i vozy po generálních opravách


TZ ROPID
Vzhledem k záplavě materiálů a cestování jsme tiskové výstupy ROPID poněkud zanedbávali. Všechny zajímavé informace naleznete na www.ropid.cz
V poslední době jsme mj. nezvládli: Nové typy jízdenek - kompletní vzorník jízdních dokladů PID na webu * Do "třístovek" lze v Praze při cestě do centra nastupovat všemi dveřmi * Vyhodnocení standardů kvality PID na železnici za 1. čtvrtletí 2010 * Trvalé změny PID od 30.4.2010 * Drobné trvalé změny PID k 9.5.2010 * Pražský motoráček slaví nečekaný úspěch
Dopravci PID se představili 22.3.2010 v Letňanech

ROPID: Vyhodnocení standardů kvality PID pro autobusy