Od 1. září začne nově křižovat ulice hlavního města 38 metrobusových linek, které budou mít ve špičce maximální interval 6 – 8 minut, často i kratší. Právě metrobusy budou nejčastěji využívat speciální pruhy pro autobusy a křižovatky s preferencí MHD. K dnešnímu dni je v Praze už 22,6 kilometrů oddělených autobusových pruhů, 144 křižovatek s preferencí autobusů a 156 křižovatek s preferencí tramvají. A další přibudou.
Součástí funkční a moderní MHD na celém světě jsou kromě nových vozidel a krátkých intervalů také nezbytné úpravy infrastruktury, aby měla veřejná doprava přednost před osobními automobily. Jako první začaly v Praze fungovat světelné křižovatky dávající přednost tramvajím, které se začaly ve větší míře rozvíjet už ve druhé polovině 90. let.
První křižovatky, které dají přednostně zelenou přijíždějícímu autobusu, začaly kvůli komplikovanějšímu technickému řešení na bázi GPS fungovat až v roce 2003 a od roku 2007 jich začalo v Praze výrazně přibývat.
V současné době dává přednost autobusům už 144 křižovatek v Praze a délka speciálních pruhů pro autobusy se blíží 23 kilometrům. Bez těchto preferenčních opatření by autobusy zůstávaly zbytečně často v zácpách. I to je důvod, proč už letos na podzim přibudou další.
• Ulice Výstavní, nový vyhrazený jízdní pruh bude ve směru od Petrovic k Jižnímu Městu.
• Barrandovský most ve směru od Smíchova - úprava řazení před vjezdem na Barrandovský most a vyhrazený jízdní pruh pro autobusy MHD v místě rozdělení jízdních pruhů na Jižní spojku a na Strakonickou.
• Rabakovská ulice ve směru do centra v oblasti zastávky Michelangelova - vyhrazený jízdní pruh pro autobusy a úprava řazení a opatření pro plynulejší výjezd autobusů ze zastávky.
• Úsek mezi ulicemi V Holešovičkách a Zenklova, směr z centra - úprava řazení a jízdních pruhů před náměstím Na Stráži.v • Ulice V Úvalu - opatření proti nelegálnímu parkování osobních vozidel, která brání plynulému průjezdu autobusů.
• Švehlova ulice směrem do centra – autobusy nově pojedou po tramvajové trati od Topolové ulice k podjezdu pod železniční tratí, aby se vyhnuly kolonám stojících aut. Nově tak vznikne pohodlný přestup mezi tramvajemi a autobusy v zastávce Zahradní Město.
• Ulice Tupolevova v obou směrech mezi Kosteleckou a Veselskou: vyhrazený jízdní pruh pro autobusy, bude realizován současně s opravou vozovky.
a) Přeprogramování či modernizace současných preferencí na těchto vybraných křižovatkách, kde již preferenční opatření částečně fungují, aby lépe fungovaly pro novou síť metrobusů (např. Černokostelecká x Úvalská, Sokolovská x Freyova a další).
b) Doplnění aktivní preference na křižovatky, kde dosud chyběla (např. Spojovací x K Žižkovu, Michelská x Podle Kačerova).
V Praze 28. srpna 2012
TZ ROPID
Součástí funkční a moderní MHD na celém světě jsou kromě nových vozidel a krátkých intervalů také nezbytné úpravy infrastruktury, aby měla veřejná doprava přednost před osobními automobily. Jako první začaly v Praze fungovat světelné křižovatky dávající přednost tramvajím, které se začaly ve větší míře rozvíjet už ve druhé polovině 90. let.
První křižovatky, které dají přednostně zelenou přijíždějícímu autobusu, začaly kvůli komplikovanějšímu technickému řešení na bázi GPS fungovat až v roce 2003 a od roku 2007 jich začalo v Praze výrazně přibývat.
V současné době dává přednost autobusům už 144 křižovatek v Praze a délka speciálních pruhů pro autobusy se blíží 23 kilometrům. Bez těchto preferenčních opatření by autobusy zůstávaly zbytečně často v zácpách. I to je důvod, proč už letos na podzim přibudou další.
Nové pruhy vyhrazené pro autobusy
• Ulice Opatovská, oba směry, vyhrazený jízdní pruh, který doplní stávající a bude nově vyznačen také mezi ulicemi Chilská a Nešporova.• Ulice Výstavní, nový vyhrazený jízdní pruh bude ve směru od Petrovic k Jižnímu Městu.
• Barrandovský most ve směru od Smíchova - úprava řazení před vjezdem na Barrandovský most a vyhrazený jízdní pruh pro autobusy MHD v místě rozdělení jízdních pruhů na Jižní spojku a na Strakonickou.
• Rabakovská ulice ve směru do centra v oblasti zastávky Michelangelova - vyhrazený jízdní pruh pro autobusy a úprava řazení a opatření pro plynulejší výjezd autobusů ze zastávky.
• Úsek mezi ulicemi V Holešovičkách a Zenklova, směr z centra - úprava řazení a jízdních pruhů před náměstím Na Stráži.v • Ulice V Úvalu - opatření proti nelegálnímu parkování osobních vozidel, která brání plynulému průjezdu autobusů.
• Švehlova ulice směrem do centra – autobusy nově pojedou po tramvajové trati od Topolové ulice k podjezdu pod železniční tratí, aby se vyhnuly kolonám stojících aut. Nově tak vznikne pohodlný přestup mezi tramvajemi a autobusy v zastávce Zahradní Město.
• Ulice Tupolevova v obou směrech mezi Kosteleckou a Veselskou: vyhrazený jízdní pruh pro autobusy, bude realizován současně s opravou vozovky.
Nově upravené světelné křižovatky
Úprava čeká 20 světelných křižovatek, které jsou na trasách některého z metrobusů. V praxi půjde o dvě varianty úprav:a) Přeprogramování či modernizace současných preferencí na těchto vybraných křižovatkách, kde již preferenční opatření částečně fungují, aby lépe fungovaly pro novou síť metrobusů (např. Černokostelecká x Úvalská, Sokolovská x Freyova a další).
b) Doplnění aktivní preference na křižovatky, kde dosud chyběla (např. Spojovací x K Žižkovu, Michelská x Podle Kačerova).
V Praze 28. srpna 2012
TZ ROPID