Dva hlavní návrhy nové podoby tramvajových linek
v Praze a jeden doplňkový vypracoval ROPID na základě výsledků jarní
ankety mezi cestujícími, nových podnětů od městských částí a na základě
podzimních přepravních průzkumů. Nyní se rozeběhnou diskuse s městskými
částmi, které si řeknou, jaké řešení by na svém území pro své obyvatele
preferovaly.
„Řekl jsem ROPIDu, aby připravil návrhy tramvajových
změn i na základě toho, co budou chtít cestující, kteří městskou hromadnou
dopravu v Praze každý den používají. Skoro dva tisíce podnětů, které lidé
poslali, jasně ukázalo, že se v Praze řeší, jak by měly tramvaje jezdit,“ říká náměstek primátorky a radní hl. m. Prahy pro
oblast dopravy Petr Dolínek. „Teď
dostanou slovo městské části, bez nich nemá smysl změny dělat. Právě ty nejlépe
vědí, odkud kam lidé nejčastěji cestují a co potřebují.“
Nad dvěma hlavními a jedním
doplňkovým návrhem se teď rozeběhnou intenzivní jednání s městskými
částmi, kterým mohou lidé říci svoje připomínky, stejně jako je mohou poslat ROPIDu
na adresu tramvaje@ropid.cz.
„Tyto návrhy nejsou
finální. Ukazují, jakým směrem by se mohla podoba pražské tramvajové sítě
v dalších měsících či letech vyvíjet. Až po diskusi s městskými
částmi z nich vznikne v dalších týdnech jedno finální řešení,“ říká Petr Tomčík, ředitel
ROPID. „Výslednou podobu nového linkového
vedení pražských tramvají bychom rádi představili během června a změny by mohly
platit od září. Ale stane se tak pouze v případě, že na nich bude panovat
shoda.“
2 + 1 návrh
Návrhy pro další diskusi jsou tři. Dva z nich (modrý Návrh základních úprav a oranžový Návrh příležitostí) ve větší míře zohledňují přání cestujících a městských částí. Třetí doplňkový Návrh vídeňský ROPID vypracoval, protože po nastínění možností páteřního řešení tramvajové sítě v Praze řada odborníků dlouhodobě volala. V praxi se ale ukazuje, že pro Prahu není příliš vhodný, protože by výrazně vzrostl počet přestupů i nároky na městský rozpočet.
Návrh základních úprav (modrý)
Návrh základních úprav je charakteristický menším počtem změn s důrazem na zachování převážné většiny současných spojení. Zachovává současný rozsah provozu v pražské tramvajové síti. Soustřeďuje se především na posílení přetížených centrálních úseků v centru města, ale proto také mírně omezuje provoz na některých okrajových tratích a dopoledne prodlužuje interval.
Počet
denních tramvajových linek: 25 (o čtyři více než dnes)
Bez
změny trasy: 11
linek (z toho dvě linky jen prodlouženy)
Změna
trasy: 10 linek
Nové linky: 4
Nově zavedená přímá spojení:
· I. P. Pavlova – Bruselská – Nádraží Vršovice – Strašnice (linka 6)
· Sídliště Barrandov – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Žižkov (linka 16)
· Václavské náměstí – Těšnov – Vltavská – Maniny (linka 14)
· Nádraží Vysočany – Palmovka – Holešovice (linka 14)
· I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí (linka 6)
Posílené úseky:
· Karlovo náměstí – I. P. Pavlova (dnes 4 linky, nově 6 linek)
· Hlavní nádraží – Biskupcova – Olšanské náměstí (dnes 3 linky, nově 4
linky)
· Vltavská – Letenské náměstí – Hradčanská (dnes 2 linky, nově 3 linky)
· Vltavská – Maniny – Palmovka (dnes 2 linky, nově 3)
· Nádraží Vysočany – Palmovka (dnes 1 linka, nově 2 linky)
Oslabené úseky:
· Kolbenova – Starý Hloubětín (o víkendech provoz sólo vozů místo souprav
se dvěma vozy)
· Vozovna Střešovice – Petřiny (celotýdenně linka 5 v sólo vozech, jde
o reakci na snížení poptávky po tramvajovém spojení v této oblasti po
otevření metra A na Petřinách)
· Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař (dnešní interval 2-3 minuty ve
špičce bude zachován jen v ranní špičce, odpolední interval se prodlouží z 2-3
na 4 minuty)
Návrh příležitostí (oranžový)
Návrh
příležitostí respektuje cca 70 % přání městských částí a cestujících, má však
několik rizik, které je třeba v diskusi s městskými částmi podrobně
projednat. Zabývá se posílením kapacitně přetížených úseků a zavedením
nových přímých spojení, která dnes neexistují. Koncepce linkového vedení je
založena na 23 linkách, které mají shodný interval ve špičkách pracovních dnů 8
minut, okolo poledne 10 minut, večer 20 minut a o víkendech 15 minut. Tyto
linky jsou doplněny o dvě páteřní tramvajové linky (9 a 11) v polovičních
intervalech.
Počet
denních tramvajových linek: 25 (o čtyři více než dnes)
Bez
změny trasy: 7
linek (z toho 1 linka jen prodloužena)
Změna
trasy: 13
linek
Nové
linky: 5
Zrušené
linky: 1
Nově zavedená přímá spojení:
· I. P. Pavlova – Bruselská – Nádraží Vršovice – Strašnice (linka 6)
· Sídliště Barrandov – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Žižkov (linka 16)
· Václavské náměstí – Těšnov – Vltavská – Maniny (linka 14)
· Nádraží Vysočany – Palmovka – Holešovice (linka 14)
· I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Náměstí Republiky
(linka 6)
· Vysočanská – Palmovka – Želivského – Nádraží Hostivař (linka 19)
· Modřany – Podolí – Anděl (linka 21)
· Staroměstská – Pražský hrad (linka 18)
· Vítězné náměstí – Vltavská (linka 1)
Zrušená přímá spojení:
· Dejvice – Anděl (linka 20 by byla nahrazena v úseku Dejvice –
Hradčanská – Újezd linkou 23, přímé spojení Vítězného náměstí a Anděla by
případně mohla zajistit přímá autobusová linka přes Strahov)
· Letenské náměstí – Veletržní – Výstaviště Holešovice (linka 12 nově
vedena po nábřeží, nikoliv přes Letnou jako dnes)
· Sídliště Barrandov – Václavské náměstí (linka 14 by jela z Anděla na
Radlickou a z Barrandova ve směru Karlovo náměstí by ji nahradila linka 16).
Posílené úseky:
· Karlovo náměstí – I. P. Pavlova (dnes 4 linky, nově 6 linek)
· Hlavní nádraží – Biskupcova – Olšanské náměstí (dnes 3 linky, nově 4
linky)
· Vltavská – Letenské náměstí – Hradčanská (dnes 2 linky, nově 3 linky)
· Vltavská – Maniny – Palmovka (dnes 2 linky, nově 3)
· Nádraží Vysočany – Palmovka (dnes 1 linka, nově 2 linky)
Oslabené úseky:
· Kolbenova – Starý Hloubětín (celotýdenně provoz sólo spojů místo souprav
se dvěma vozy)
· Vozovna Střešovice – Petřiny (o víkendech linky 2 a 20 se sólo vozy)
· Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař (dnešní interval 2,6 min ve špičkách
se prodlouží na 4 minuty)
Doplňkový návrh vídeňský (zelený)
Návrh reprezentuje celkovou koncepční změnu, která
spočívá v zásadním zkrácení intervalů řady linek, snížení jejich počtu a
zavedení většího počtu přestupů. Aby byl tento návrh pro Prahu vhodný,
vyžadoval by zvýšení objemu finančních prostředků na provoz. Za současných
podmínek je předkládán v kontroverzní podobě s různými intervaly
skupin páteřních linek – tím u tohoto návrhu převyšují negativa počet pozitiv.
K systému páteřních linek se rovněž odmítavě vyjádřila podstatná většina
respondentů v tramvajové anketě.
Počet
denních tramvajových linek: 17 (o čtyři méně než dnes)
Bez
změny trasy: 7
linek
Změna
trasy: 7
linek
Nové
linky: 3
Zrušené
linky: 7,
z toho dvě jen přečíslovány (22=2 a 26=5A)
Počet páteřních linek, které by měly ve špičce kratší interval nežstandardních 8 minut: 12
Veškeré
podklady k jednotlivým návrhům jsou zveřejněny na adrese www.ropid.cz/tramvaje2016. Dopravní
novinky a zajímavosti: www.facebook.com/PrazskaIntegrovanaDoprava
Zdroj ROPID