
V roce 1993 se začala psát historie Pražské integrované dopravy. Postupné zapojování příměstských linek do systému MHD v Praze předznamenalo rozvoj sítě PID dále do Středočeského kraje.
V roce 1993 se začala psát historie Pražské integrované dopravy. Postupné zapojování příměstských linek do systému MHD v Praze předznamenalo rozvoj sítě PID dále do Středočeského kraje.
1. prosince 2018 si příspěvková organizace Hlavního města Prahy připomíná již 25 let od svého vzniku. Zřízením organizátora se v roce 1993 začala psát historie Pražské integrované dopravy. Postupné zapojování železničních a příměstských autobusových linek do systému MHD v Praze předznamenalo rozvoj sítě PID dále do Středočeského kraje, který mohl být naplno spuštěn po změně tarifního systému v roce 1996.
Dnes jsou do sítě Pražské integrované dopravy zapojeny všechny linky metra, tramvají, městských autobusů, regionálních vlaků a přívozů na území Prahy včetně lanové dráhy na Petřín i první trolejbusové linky. Do Středočeského kraje vyjíždí řada vlakových a autobusových linek PID, které pokrývají již cca 2/3 jeho území, na železnici již platí tarif PID dokonce na celém území Středočeského kraje. Pražská integrovaná doprava sdružuje 26 dopravců a na 511 linkách denně přepraví cca 1 350 000 cestujících. Dopravní prostředky PID ročně ujedou 240 milionů km.
Organizace ROPID se za 25 let rozrostla z původního jednoho zaměstnance na 80 pracovníků, kteří zajišťují celou řadu činností, od samotného plánování dopravy včetně tvorby jízdních řádů přes zajištění ekonomiky a smluv, kontrolu kvality služby, přepravní průzkumy, marketing a informování cestujících až po technické zajištění fungování systému, koordinační dispečink nebo zastávkovou službu. V roce 2017 vznikla partnerská organizace IDSK, která zajišťuje v úzké spolupráci s ROPID odborné činnosti na území Středočeského kraje.
„Realizace každého novátorského díla, kterým založení prvního integrovaného dopravního systému na území našeho státu rozhodně bylo, vyžaduje nejen dokonalý projekt – ten tvoří jen polovinu podmínek nezbytných pro jeho vznik – ale zároveň potřebuje i politickou podporu a prostředky pro jeho uskutečnění. Proto mi dovolte vzpomenout u příležitosti letošního jubilea i tehdejšího náměstka primátora pro dopravu pana Ing. Pavla Holbu, bez jehož pochopení a maximální podpory by integrovaný dopravní systém v pražském metropolitním regionu nevznikl," konstatuje historicky první ředitel ROPID Zdeněk Strádal.
„Čtvrtstoletí postupného vývoje přineslo nám i našim předchůdcům cenné poznatky a zkušenosti pro další zlepšování systému veřejné dopravy, které dokončením integrace se Středočeským krajem zdaleka nekončí. Město i region se i nadále vyvíjí a na to musíme být připraveni pružně reagovat. Základem úspěchu je pak dlouhodobé plánování a vysoce odborná koncepční práce, která zajistí stabilní prostředí pro další zlepšování kvality veřejné dopravy v Praze i celé metropolitní oblasti," dodává ředitel ROPID Petr Tomčík. Ředitelem ROPID je od 1. července 2015.
„Vzhledem ke geografické poloze hl. města Prahy a Středočeského kraje je naprosto logické, že spolu jejich organizátoři veřejné dopravy, tedy IDSK a ROPID vzájemně spolupracují. Já jsem za tuto spolupráci velmi rád a je patrné, že vše směřuje ke společnému integrovanému dopravnímu systému, který propojí a zkvalitní veřejnou dopravu pro 2,5 mil. obyvatel obou krajů. Za velký úspěch považuji dokončení integrace železnice v celém Středočeském kraji, ke které došlo letos 1. října. Byl bych velmi rád, kdyby do konce příštího roku byla v celém kraji zaintegrována také autobusová doprava," dodává za partnerskou organizaci IDSK její ředitel Pavel Procházka. Pavel Procházka byl zaměstnán v ROPID od roku 1994, mezi roky 2008 a 2015 byl pověřen jeho řízením. Od dubna 2017 je ředitelem příspěvkové organizace Středočeského kraje.
A co bude konkrétně za 5 až 10 let. "V první řadě aplikace nových standardů Pražské integrované dopravy. V pátek 30. listopadu byl představen první autobus splňující standard kvality BUS. Jde o velkokapacitní vozidlo splňující požadavky na provoz v příměstské dopravě Prahy. Má nový interiér, klimatizaci, systémy pro informování cestujících s novými LCD panely. Pro plánování cesty využíváme reálná data," říká Petr Tomčík.
"Čeká nás uzavírání nových smluv u autobusových dopravců i na železnici. To nám umožňuje nastavit si do budoucnosti podmínky jak pro komfort, tak technickou specifikaci vozidel. Je všeobecně známo, že PID je v současné době z důvodu vysoké mobility na svých limitech. Hodně obyvatel hlavního města se přestěhovalo do Středočeského kraje a do Prahy dojíždí. Například integrace Neratovicka a Mělnicka v roce 2015 přinesla nárůst cestujících o cca 30 %. Všeobecně známý je i problém s nedostatkem řidičů, proto směrujeme do větších a kapacitnějších vozidel.
V současné době se nám podařilo ve spolupráci s IDSK zaintegrovat do PID v rámci celého Středočeského kraje železniční dopravu. Co se týká statistik, meziroční nárůst cestujících na železnici se zvýšil o 14 %. Výzva pro nás je kapacita dopravní cesty. Navíc v příštích letech nás čekají významné investice na železnici a z toho vyplývající enormní výluky. Integrace autobusové dopravy je zhruba na 2/3 kraje. Středočeský organizátor IDSK ve spolupráci s ROPID plánuje zavedení podmínek PID do celého kraje do konce příštího roku.
V letošním roce jsme zavedli nový moderní odbavovací systém MOS. Nově plánujeme v co nejkratší době umožnit cestujícím nahrát si do mobilního telefonu předplatní kupón v aplikaci PID Lítačka. Požadujeme automatické čtení kupónů z aplikace na odbavovacím zařízení pro co nejjednodušší odbavení u řidiče, což si vyžádá softwarové úpravy systému," shrnuje pro náš portál ředitel ROPID Petr Tomčík.
1995 Zřízení prvního vnějšího tarifního pásma
1996 Zavedení přestupního časového a pásmového tarifu, vznik 4 vnějších tarifních pásem
1998 Zapojení záchytných parkovišť P+R do systému PID
2000 Zřízení číselné řady 400 pro mimopražské autobusy
2004 Zavedení první městské železniční linky (Praha-Libeň – Roztoky u Prahy)
2005 Zapojení prvního přívozu do systému PID
2010 Zavedení standardů kvality PID, vznik zastávkové služby PID
2012 Vznik Koordinačního dispečinku PID, obnovení procesu integrace dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem, významné změny v síti pražské MHD
2016 Významné změny v síti pražských tramvají
2017 Přečíslování nočních linek a části autobusových linek PID, rekordní rozšíření PID ve Středočeském kraji (Nymbursko, Benešovsko, Kladensko)
2018 Nový multikanálový odbavovací systém (PID Lítačka), dokončení integrace železnice na celém území Středočeského kraje
Dnes jsou do sítě Pražské integrované dopravy zapojeny všechny linky metra, tramvají, městských autobusů, regionálních vlaků a přívozů na území Prahy včetně lanové dráhy na Petřín i první trolejbusové linky. Do Středočeského kraje vyjíždí řada vlakových a autobusových linek PID, které pokrývají již cca 2/3 jeho území, na železnici již platí tarif PID dokonce na celém území Středočeského kraje. Pražská integrovaná doprava sdružuje 26 dopravců a na 511 linkách denně přepraví cca 1 350 000 cestujících. Dopravní prostředky PID ročně ujedou 240 milionů km.
Organizace ROPID se za 25 let rozrostla z původního jednoho zaměstnance na 80 pracovníků, kteří zajišťují celou řadu činností, od samotného plánování dopravy včetně tvorby jízdních řádů přes zajištění ekonomiky a smluv, kontrolu kvality služby, přepravní průzkumy, marketing a informování cestujících až po technické zajištění fungování systému, koordinační dispečink nebo zastávkovou službu. V roce 2017 vznikla partnerská organizace IDSK, která zajišťuje v úzké spolupráci s ROPID odborné činnosti na území Středočeského kraje.
„Realizace každého novátorského díla, kterým založení prvního integrovaného dopravního systému na území našeho státu rozhodně bylo, vyžaduje nejen dokonalý projekt – ten tvoří jen polovinu podmínek nezbytných pro jeho vznik – ale zároveň potřebuje i politickou podporu a prostředky pro jeho uskutečnění. Proto mi dovolte vzpomenout u příležitosti letošního jubilea i tehdejšího náměstka primátora pro dopravu pana Ing. Pavla Holbu, bez jehož pochopení a maximální podpory by integrovaný dopravní systém v pražském metropolitním regionu nevznikl," konstatuje historicky první ředitel ROPID Zdeněk Strádal.
„Čtvrtstoletí postupného vývoje přineslo nám i našim předchůdcům cenné poznatky a zkušenosti pro další zlepšování systému veřejné dopravy, které dokončením integrace se Středočeským krajem zdaleka nekončí. Město i region se i nadále vyvíjí a na to musíme být připraveni pružně reagovat. Základem úspěchu je pak dlouhodobé plánování a vysoce odborná koncepční práce, která zajistí stabilní prostředí pro další zlepšování kvality veřejné dopravy v Praze i celé metropolitní oblasti," dodává ředitel ROPID Petr Tomčík. Ředitelem ROPID je od 1. července 2015.
„Vzhledem ke geografické poloze hl. města Prahy a Středočeského kraje je naprosto logické, že spolu jejich organizátoři veřejné dopravy, tedy IDSK a ROPID vzájemně spolupracují. Já jsem za tuto spolupráci velmi rád a je patrné, že vše směřuje ke společnému integrovanému dopravnímu systému, který propojí a zkvalitní veřejnou dopravu pro 2,5 mil. obyvatel obou krajů. Za velký úspěch považuji dokončení integrace železnice v celém Středočeském kraji, ke které došlo letos 1. října. Byl bych velmi rád, kdyby do konce příštího roku byla v celém kraji zaintegrována také autobusová doprava," dodává za partnerskou organizaci IDSK její ředitel Pavel Procházka. Pavel Procházka byl zaměstnán v ROPID od roku 1994, mezi roky 2008 a 2015 byl pověřen jeho řízením. Od dubna 2017 je ředitelem příspěvkové organizace Středočeského kraje.
A co bude konkrétně za 5 až 10 let. "V první řadě aplikace nových standardů Pražské integrované dopravy. V pátek 30. listopadu byl představen první autobus splňující standard kvality BUS. Jde o velkokapacitní vozidlo splňující požadavky na provoz v příměstské dopravě Prahy. Má nový interiér, klimatizaci, systémy pro informování cestujících s novými LCD panely. Pro plánování cesty využíváme reálná data," říká Petr Tomčík.
"Čeká nás uzavírání nových smluv u autobusových dopravců i na železnici. To nám umožňuje nastavit si do budoucnosti podmínky jak pro komfort, tak technickou specifikaci vozidel. Je všeobecně známo, že PID je v současné době z důvodu vysoké mobility na svých limitech. Hodně obyvatel hlavního města se přestěhovalo do Středočeského kraje a do Prahy dojíždí. Například integrace Neratovicka a Mělnicka v roce 2015 přinesla nárůst cestujících o cca 30 %. Všeobecně známý je i problém s nedostatkem řidičů, proto směrujeme do větších a kapacitnějších vozidel.
V současné době se nám podařilo ve spolupráci s IDSK zaintegrovat do PID v rámci celého Středočeského kraje železniční dopravu. Co se týká statistik, meziroční nárůst cestujících na železnici se zvýšil o 14 %. Výzva pro nás je kapacita dopravní cesty. Navíc v příštích letech nás čekají významné investice na železnici a z toho vyplývající enormní výluky. Integrace autobusové dopravy je zhruba na 2/3 kraje. Středočeský organizátor IDSK ve spolupráci s ROPID plánuje zavedení podmínek PID do celého kraje do konce příštího roku.
V letošním roce jsme zavedli nový moderní odbavovací systém MOS. Nově plánujeme v co nejkratší době umožnit cestujícím nahrát si do mobilního telefonu předplatní kupón v aplikaci PID Lítačka. Požadujeme automatické čtení kupónů z aplikace na odbavovacím zařízení pro co nejjednodušší odbavení u řidiče, což si vyžádá softwarové úpravy systému," shrnuje pro náš portál ředitel ROPID Petr Tomčík.
Hlavní milníky rozvoje PID za posledních 25 let:
1993 Založení ROPID
1994 Zapojení železnice na celém území Prahy1995 Zřízení prvního vnějšího tarifního pásma
1996 Zavedení přestupního časového a pásmového tarifu, vznik 4 vnějších tarifních pásem
1998 Zapojení záchytných parkovišť P+R do systému PID
2000 Zřízení číselné řady 400 pro mimopražské autobusy
2004 Zavedení první městské železniční linky (Praha-Libeň – Roztoky u Prahy)
2005 Zapojení prvního přívozu do systému PID
2010 Zavedení standardů kvality PID, vznik zastávkové služby PID
2012 Vznik Koordinačního dispečinku PID, obnovení procesu integrace dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem, významné změny v síti pražské MHD
2016 Významné změny v síti pražských tramvají
2017 Přečíslování nočních linek a části autobusových linek PID, rekordní rozšíření PID ve Středočeském kraji (Nymbursko, Benešovsko, Kladensko)
2018 Nový multikanálový odbavovací systém (PID Lítačka), dokončení integrace železnice na celém území Středočeského kraje
K výročí svého vzniku vydal ROPID upomínkovou brožuru s dobovými fotografiemi a dokumenty, která je zdarma k dostání od začátku prosince v Infocentru ROPID na pražském hlavním nádraží.

První ředitel ROPID Zdeněk Strádal (vlevo) na fotografii z roku 2005. Foto Busportál
Zahájení integrace PID do Ústeckého kraje. Zleva: Jindřich Franěk, vedoucí odboru dopravy a SH KÚ ÚK, Petr Tomčík - ředitel ROPID, Věra Kovářová, poslankyně Parlamentu a zastupitelka Stč kraje a Vladimír Urban, starosta Roudnice nad Labem. Foto Busportál
Zahájení integrace Sedlčanska v dubnu letošního roku. Zleva: Filip Drápal, ROPID, Martin Jareš, IDSK, Petr Tomčík, ředitel ROPID a Pavel Procházka, ředitel IDSK, zástupce města Sedlčany. Foto Busportál