ROPID: Jak poznáte metrobusy a proč se s nimi vyplatí jezdit

Informační smršť pokračuje. Od 1. září začne nově křižovat ulice hlavního města 38 metrobusových linek.
Reklama
Informační smršť pokračuje. Od 1. září začne nově křižovat ulice hlavního města 38 metrobusových linek.
Metrobusové linky budou mít ve špičce maximální interval 6 – 8 minut, často i kratší. Některé linky budou zcela nové, některé zůstanou stejné jako dosud a jako metrobusy budou nově označené.

Jako první byl systém metrobusů otestován po otevření metra do Letňan na linkách 140 a 195 v Čakovicích a Letňanech a ukázalo se, že si cestující tyto spoje velmi oblíbili. Jezdí každou chvíli, a cestující tak mají jistotu, že na ně nebudou muset dlouho čekat. Většina linek bude jezdit ve špičce každých 6 – 8 minut, ale budou i linky, které pojedou každé čtyři minuty (např. 137 na Malvazinky, 143 na Strahov či 131 na Hanspaulku).

Na většinu metrobusových linek budou nasazeny kloubové autobusy. To je pro cestující příjemnější, protože je ve voze víc prostoru, a je to také efektivnější – kapacita autobusu se zvýší o polovinu, ale náklady na kloubový autobus jsou jen o 15 – 20 % vyšší. Nově potkají cestující kloubové autobusy například na lince 167 od Anděla k motolské nemocnici, 188 na Kavčí Hory, 150 z Modřan na Želivského nebo 191 ze Smíchova na Strahov a Petřiny). Od prvního září tak v pražské MHD přibyde dalších 27 kloubových autobusů.

Na metrobusových trasách také Technická správa komunikací hl. m. Prahy přednostně vytváří vyhrazené pruhy pro autobusy a upravuje křižovatky pro preferenci autobusů před ostatními vozidly.
Jak poznat metrobus na první pohled
Metrobusy mají speciální označení jak na zastávkách, tak v jízdních řádech i na displeji autobusu:

• Na autobusové zastávce bude číslo metrobusu fialovou barvou a bude v rámečku.
• Přímo v jízdním řádu bude piktogram autobusu doplněn o slovo Metrobus.
• Na samotném autobusu bude číslo linky na rozdíl od ostatních spojů v rámečku.


Zavedením metrobusů vzniknou také nová přímá spojení, která zatím neexistovala a která budou rychlejší než dosavadní trasy s přestupy.

• Prodloužením linky 118 z Dvorců přes Vltavu až na Smíchovské nádraží vznikne nové spojení Prahy 4 a Prahy 5. Například od Budějovické na Smíchovské nádraží jedete dnes s přestupem 21 minut, nově to bude přímou linkou jen 14 minut.
• Přímé propojení oblasti Novodvorské a Zálesí se Zahradním Městem a Strašnicemi linkou 196. Od Krčské nemocnice na Zahradní Město do zastávky Jesenická jedete dnes s přestupy 23 minut, nově to bude přímou linkou 196 jen 19 minut.
• Prodloužení expresní linky 125 ve směru od Smíchovského nádraží do Petrovic a Horních Měcholup (a dále na Skalku) zajistí rychlé spojení této oblasti se Smíchovem. Ze Smíchovského nádraží do Petrovic dnes jedete s dvěma přestupy 30 minut, nově to bude přímou linkou 125 jen 26 minut.
• Přímé autobusové spojení ze Sídliště Zbraslav k Nádraží Modřany linkou 165, kde je následný přestup na tramvaje do Braníka a na Palackého náměstí a na vlak jedoucí na Hlavní nádraží. Např. ze Sídliště Zbraslav dnes jedete na Výtoň s dvěma přestupy 37 minut, nově to bude jen s jedním přestupem 33 minut.
• Linka 192 z Budějovické na Barrandov dnes jede 29 minut, nově prodloužená linka 170 má kratší trasu a ujede tuto vzdálenost za 24 minut. Navíc jede už z Jižního Města a Spořilova. Ze Spořilova na Barrandov dnes trvá cesta s přestupy minimálně 43 minut, nově to bude přímou linkou 170 jen 34 minut.

TZ ROPID, 24. srpna 2012
Přehled nových metrobusových linek v Praze
(v závorkách jsou uvedeny úseky, kde jede jen část spojů)

ROPID: Jak poznáte metrobusy a proč se s nimi vyplatí jezdit