Řidiči ČSAD autobusy Plzeň a.s. stále patří do ''první ligy'' profesionálů.

Statistické výsledky vyšetření 750 řidičů nákladních vozidel, mezinárodních kamionů a autobusů z kraje Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského.
Reklama
Statistické výsledky vyšetření 750 řidičů nákladních vozidel, mezinárodních kamionů a autobusů z kraje Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského.
Před rokem zahájilo Centrum psychologie práce pro jihozápadní Čechy dopravně psychologické vyšetřování řidičů z povolání podle zákona 411/2005 Sb. Do poloviny března absolvovalo vyšetření 750 řidičů nákladních vozidel, mezinárodních kamionů a autobusů z kraje Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského.
"Náš systém dopravně psychologického vyšetřování podepřený desítkami let praxe diagnostikuje psychickou způsobilost člověka pro bezúhonnou řidičskou práci a umožňuje vyloučit z dopravy osoby s poruchami chování, které jsou determinovány zejména problematickými osobnostními vlastnostmi a schopnostmi."
Výsledek vyšetření naznačuje stupeň shody mezi psychickými nároky, které vyžaduje řízení vozidla u jednotlivých druhů doprav a skutečnou psychickou kapacitou řidiče. V závěrečné Zprávě pro lékaře je výsledek vyjádřen také kvalitativním stupněm hodnocení dopravně psychické způsobilosti.
(Klasifikační stupeň: 1 = značí nadprůměrnou psychickou způsobilost, 2 = lehce nadprůměrnou, 3 = průměrnou, 4 = podprůměrnou a 5 = hluboce podprůměrnou, nedostatečnou pro výkon daného druhu dopravy.)
Zjednodušeně řečeno vyjadřují známky míru souladu mezi psychickou kapacitou řidiče a požadavky profese v rámci určitého druhu dopravy. Klasifikační stupně představují poněkud odlišné hodnoty u odlišných druhů doprav v závislosti na jejich náročnosti na psychiku. Tak například pro exponovanou mezinárodní kamionovou dopravu a autobusovou nebo na cisternovou dopravu rizikových látek jsou nároky na psychickou kapacitu řidiče podstatně vyšší v porovnání s nároky na dopravu například v oblasti technických služeb, lesnictví nebo zemědělství.
V uvedeném počtu vyšetřených řidičů bylo v průměru hodnoceno klasifikační stupněm:
  • 1 = 1,4 %
  • 1/2 = 2,8 %
  • 2 = 11,5 %
  • 2/3 = 13,7 %
  • 3 = 49,8 %
  • 3/4 = 14,2 %
  • 4 = 5,9 %
  • 4/5 = 0,6 %
  • 5 = 0,1 %
Hodnocení vyšetřených osob se liší podle jednotlivých druhů doprav. Nejlepších výsledků dosáhli řidiči akciové společnosti ČSAD autobusy Plzeň, kterých bylo zatím vyšetřeno 255. Celých 86 procent řidičů autobusů obdrželo známku 1 až 3. Známku 4 dostala pouhá 4 procenta a 4/5 žádný. Naopak známkou 1 bylo hodnoceno 2,5 %, 1/2 = 5 %, 2 = 18 % a 2/3 = 20 procent!

Druhou příčku obsadili řidiči mezinárodních kamionů Četrans s 1 = 1,4 %, 1/2 = 3,5 %, 2 = 14 %, 2/3 = 16 % a 3 = 48 %.

Třetí místo zaujímají řidiči mezinárodních kamionů ostatních firem, kde kleslo procento nadprůměrných řidičů (1=1,2% 1/2 = 2,5 %, 2= 10 %) a poněkud vzrostlo procento řidičů podprůměrných. Klasifikaci známkou 4 například dostalo bezmála 5 % a 4/5 = 0,2 %.

Na dalších místech jsou řidiči vnitrostátní nákladní dopravy, řidiči autobusů soukromých firem, řidiči stavebních podniků a pro místní technologickou přepravu, technických služeb, lesnictví a zemědělství, kde hodnocení stupněm 3 se pohybuje okolo 60 %, 3/4 = 20 % a 4 skoro 9 procent.
Karel Havlík, Centrum psychologie práce pro jihozápadní Čechy