Revolučné zmeny v cestovaní v Libereckom kraji

Vo vlakoch a autobusoch začne platiť jeden cestovný lístok.
Vo vlakoch a autobusoch začne platiť jeden cestovný lístok.
Veřejnou dopravu v Libereckém kraji čeká na sklonku letošního roku jedna z největších změn v historii. Poprvé začne jeden lístek platit ve vlacích i autobusech. Zásadní změnou projdou i jízdní řády: velká část spojů bude jezdit v taktech, tedy pravidelných intervalech. „Cílem je lidi přitáhnout z aut do veřejné dopravy,“ vysvětlil ředitel krajské společnosti Korid LK Petr Prokeš. Ta má na starosti právě koordinování veřejné dopravy v kraji.
Zatím poslední návrh jízdních řádů, který má firma hotový a ke kterému až do konce července mohou lidé posílat připomínky, počítá s taktovou dopravou na většině železničních tratí. Poprvé v pravidelných, snadno zapamatovatelných intervalech, vyjely vlaky mezi Libercem a Tanvaldem.
„Ukázalo se, že cestující takové změny vítají, na trati jich skutečně přibylo,“ potvrdil Prokeš.
Korid LK se s podobným způsobem sestavování jízdních řádů inspiroval u sousedů v Německu v dopravním sdružení ZVON. Na jejich vlaky by měla být také navázána například doprava z Liberce do Žitavy. V pravidelných intervalech budou jezdit od prosince vlaky na téměř všech tratích. Nejvíce se podařilo sladit jízdní řády na Frýdlantsku, Tanvaldsku a Železnobrodsku. Nemělo by se tu stát, že cestující vystoupí z vlaku a pro cestu dál autobusem bude čekat více jak půl hodiny. Naopak, vlaky a autobusy na sebe budou lépe pro přestupování navazovat.
„Technicky nejde upravit do ideálního stavu všechny tratě naráz,“ vysvětlil Prokeš. Krajský koordinátor také naráží na problém, že řada tratí začíná v jiném kraji, které mají o jízdních řádech jinou představu. „Hlavně s Královéhradeckým a Ústeckým krajem se daří ale dohodnout,“ dodal Prokeš.
Podle Prokeše se má zlepšit hlavně cestování veřejnou dopravou za prací v průmyslových zónách v Liberci a Turnově. Od nového jízdního řádu budou navíc jako linkové vedeny zřejmě i autobusy, které si podniky platí pro svoz zaměstnanců do průmyslových zón.
V posledním návrhu není tak drasticky omezena doprava na železnici mezi Lomnicí nad Popelkou a Libuní, přesto došlo k redukci spojů v nejméně vytížené hodiny. Naopak od vlaků téměř odříznutá bude Rokytnice nad Jizerou: vlak sem bude zajíždět jen jednou o víkendu, ostatní spoje na trati z Martinic budou končit v Jablonci. Na vlaky ale budou navazovat autobusy.
Cestující čeká od ledna ještě větší změna. Spuštění jednotného tarifu IDOL na všech autobusech a vlacích v kraji. Pro cestující bude znamenat, že pro dopravu z jednoho místa do druhého zaplatí v kraji vždy stejnou cenu, bez ohledu na to, zda jedou vlakem nebo autobusem. Zejména pro cestující vlakem by to v řadě případů mohlo znamenat zlevnění. „Chystáme také znovuzavedení týdenních a měsíčních jízdenek na autobusových spojích,“ dodal Prokeš. Lidem přitom zůstanou čipové karty, které už do autobusů mají. „Neuvažujeme o zdražení jízdného i s ohledem na programové prohlášení budoucí nové vlády očekávám větší podporu veřejné správy, která bude směřována i na veřejnou dopravu,“ uvedla vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Stanislava Jakešová.
Podobná vylepšení ve veřejné dopravě vedou často ke zvýšení zájmu cestujících. Ukazuje to poslední průzkum v Olomouci, kde po zavedení integrovaného dopravního systému stoupl počet cestujících.
Zdroj: www.dopravni.web

Revolučné zmeny v cestovaní v Libereckom kraji