Rekordní objednávka na hybridní autobusy Irisbus pro francouzský Dijon

Hybrid s elektro-dieselovým pohonem byl vyvinut ve spolupráci se společností BAE Systems.
Hybrid s elektro-dieselovým pohonem byl vyvinut ve spolupráci se společností BAE Systems.
Iveco oznámilo rekordní objednávku na své hybridní autobusy s elektro-dieselovým pohonem. Francouzské město Dijon se svými 102 vozy, 41 standardními a 61 kloubovými, podepsalo největší objednávku na hybridní autobusy v Evropě.

Tyto hybridní autobusy s elektro-dieselovým pohonem, které vyrábí Iveco Irisbus závod v Annonay ve Francii, se dodávají jako kompletní vozidla (verze Citelis 12 m a 18 m) anebo jako podvozek a karosérie sestavené v závodě v Rorthais pod názvem Access'Bus GX 327 a GX 427.

Tato rekordní objednávka pro město Dijon vyzdvihuje a zároveň potvrzuje pozitivní nárůst počtu hybridních elektro-dieselových vozů v provozu ve Francii. Před touto objednávkou dodalo Iveco patnáct hybridních elektro-dieselových autobusů a obdrželo více než 170 objednávek. Od února 2011 byly dodány hybridní vozy, jež jsou nyní v provozu, do měst Poitiers, Toulon, Monza, Paříž a také na ostrov La Réunion. Objednávky současně zahrnují také vozy pro sítě ve městech Rouen, Annecy, Dijon a Bordeaux.

Díky úzké spolupráci se společností BAE Systems jsou vozy Irisbus rovněž vybaveny technologií, která je široce používána v severní Americe a ve Spojeném království.

Také ve francouzském městě Orléans byla navázána spolupráce se společností Keolis na užívání 12 metrové verze hybridního autobusu po dobu tří let. Mezitím se v kanadském STM (dopravní společnost města Montreal) a RTL (dopravní síť města Longueuil) uskuteční testy 18 metrového hybridního autobusu Citelis, které proběhnou v rámci několika měsíců v provozu na jejich městských sítích. Hybridní vozy Citelis se také testují ve spolupráci s různými evropskými dopravci, včetně rakouské Vídně (titulní foto).
Iveco Irisbus dodává řadu vozů Citelis ve 12 a 18 metrových verzích s novou generací hnací jednotky - hybridním systémem.
Sériově vyráběný hybrid s elektro-dieselovým pohonem byl vyvinut v rámci smlouvy o spolupráci se společností BAE Systems na dodávku hnacích elektrických komponentů a představuje spojení 6 litrového dieselového motoru Tector s malým zdvihovým objemem vyrobeného společností FTP Industrial s elektrickým motorem/generátorem, který využívá energii získanou při snížení rychlosti.
Dieselový motor má o 25 % nižší zdvihový objem ve srovnání s motorem, který tvoří výbavu běžného vozu stejné řady. Generátor spojený s dieselovým motorem dodává elektřinu bez využití startéru motoru, alternátoru a pásů. Vysoký výkon elektromotoru dodává vozidlu trakci přes nápravu, která je stejná jako u dieselového modelu. Tato sériová konstrukce hybridního vozu vedla k vypuštění převodovky. Poslední generace lithium-iontových baterií akumuluje energii během snížení rychlosti a přenáší ji při zrychlování.
Výsledky dopadu na životní prostředí jsou velmi uspokojivé. Průměrné snížení emisí CO2 a spotřeby paliva představuje skok z 25 % až na 35 %.
TZ Iveco

Rekordní objednávka na hybridní autobusy Irisbus pro francouzský Dijon
BUSWORLD 2011 © BUSportál
Rekordní objednávka na hybridní autobusy Irisbus pro francouzský Dijon
IAA Hannover 2010 © BUSportál