Registrace užitkových vozidel v EU v březnu klesly o 47,3%

Opatření proti šíření koronaviru vedly v celé EU k poklesu registrací užitkových vozidel. Březen ovlivnil i celé první čtvrtletí 2020, výsledek -23,2%. Autobusy -10,3%.
Opatření proti šíření koronaviru vedly v celé EU k poklesu registrací užitkových vozidel. Březen ovlivnil i celé první čtvrtletí 2020, výsledek -23,2%. Autobusy -10,3%.
V březnu trh s užitkovými vozidly podstatně klesl. Podle údajů ACEA, poptávka, měřená čísly nových registrací, v segmentu autobusů nad 3,5 tun klesla ve srovnání se stejným měsícem v loňském roce o 37,1% na 1 905 kusů.

Nová užitková vozidla celkem


Po březnových opatřeních k zabránění šíření koronoviru klesly registrace nových užitkových vozidlech v celé EU o 47,3%. Každý segment vozidel byl silně ovlivněn dopadem ohniska COVID-19 a na všech 27 trzích došlo k výraznému poklesu. Nejvíce se pandemie ovlivnila trh v Itálii (-66,1%), Španělsku (-64,4%) a Francii (-63,1%).

V prvním čtvrtletí roku 2020 se trh s užitkovými vozy v EU snížil o 23,2% na 413 327 kusů, což bylo přímým důsledkem březnového výrazného zpomalení. Všechny čtyři hlavní trhy, Španělsko (-31,7%), Francie (-26,9%), Itálie (-26,6%) a Německo (-14,4%), letos čelily dvojciferným ztrátám.

Lehká užitková vozidla (LCV) do 3,5 t


Březnové registrace lehkých užitkových vozidel ukázaly největší pokles, o polovinu (-49,8%) ve srovnání s předchozím rokem, přičemž registrace klesly ze 165 455 dodávek v březnu 2019 na 83 141 kusů v letošním roce. S výjimkou Maďarska, které zaznamenalo menší pokles než ostatní země, zaznamenaly minulý měsíc všechny trhy EU dvojciferný procentní pokles, včetně těch velkých. V Itálii se registrace snížila o 71,2% a ve Španělsku došlo k poklesu o 67,2%.

Od ledna do března se poptávka po nových dodávkách v Evropské unii snížila o 23,1%. Hůře než v roce 2019 je na tom každý ze čtyř hlavních trhů. Španělsko zaznamenalo největší pokles (-33,5%), následovaly Itálie (-29,4%), Francie (-27,3%) a Německo (-11,8%).

Těžká užitková vozidla (HCV) nad 16 tun a více


Během třetího měsíce roku 2020 poptávka EU po nových těžkých nákladních vozidlech výrazně poklesla (-38,0%), což znamená devátý měsíc po sobě pokles. V důsledku pandemie COVID-19 se registrace snížila na všech evropských trzích a zejména ve Francii, kde byla poptávka po těžkých nákladních vozech menší o více než polovinu (-50,2%).

Během prvního čtvrtletí roku poklesly prodeje těžkých nákladních vozidel na všech hlavních trzích EU, přičemž nejsilnější pokles zaznamenaly Francie (-27,7%) a Německo (-25,9%). Ty v roce 2020 snížily celkový počet registrací na 54 168 těžkých nákladních vozidel, což je o 26,9% méně než v loňském roce.

Nová středně těžká a těžká užitková vozidla (MHCV) nad 3,5 t

V březnu tohoto roku celkové registrace nových nákladních vozidel v EU nadále trpěly zpomalením poptávky po těžkých nákladních vozech, které se snížily o 35,6%. Všechny čtyři největší trhy zaznamenaly minulý měsíc výrazný pokles: Francie (-49,3%), Itálie (-33,5%), Španělsko (-30,8%) a Německo (-27,6%).

První tři měsíce roku 2020 bylo v celé Evropské unii zaregistrováno 66 376 nových nákladních vozidel, což je o 24,8% méně než v prvním čtvrtletí roku 2019. Podobně jako jejich výkon v segmentu těžkých nákladních vozidel, Německo (-26,4%) a Francie (-23,1%) zaznamenaly největší ztráty, následované Španělskem (-15,1%) a Itálií (-12,3%) s méně extrémním poklesem.

Nové autobusy a autokary (MHBC) nad 3,5 t

V březnu 2020 se v Evropské unii podle očekávání snížily registrace o 37,1% na 1 905 autobusů. Německo (+ 11,8%), Rakousko (+ 12,3%), Estonsko (+ 800,0%) a Kypr (+ 33,3%) byly jediným trhem v regionu, které minulý měsíc zaznamenaly růst. Všechny ostatní země podle registrací zaznamenaly podstatné snížení, zejména Španělsko (-68,8%).

Za měsíce leden až březen se registrace MHBC snížily o 10,3%, v celé Evropské unii bylo registrováno celkem 7 637 nových autobusů. I přes březnový pokles zůstala celková poptávka letos na třech ze čtyř hlavních trhů EU v kladných číslech: v Německu (+ 12,4%), v Itálii (+ 9,5%) a ve Francii (+ 6,8%). Naproti tomu španělské registrace klesly během prvního čtvrtletí o 37,2%. V České republice bylo v březnu registrováno pouze 63 autobusů. V březnu loňského roku to bylo 111 autobusů, což znamená 43,2% pokles.



Registrace užitkových vozidel v EU v březnu klesly o 47,3%