Registrace nových autobusů v EU v roce 2023
V září 2023 uvedla Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) v Mnichově do provozu 21 kloubových autobusů MAN Lion's City a má ve flotile 47 e-busů. Dalších 71 od Daimler Buses, Ebusco a MAN jsou objednané. Všech téměř 140 autobusů vymění za bezemisní do roku 2035. Foto MVG

Registrace nových autobusů se ve srovnání s rokem 2022 zvýšily o 19,4% na 32 593 kusů. Podíl dieselových mírně klesá, stále se ale drží nad 60 procenty. Podle očekávání se zvyšují nákupy elektrických autobusů, vloni bylo registrováno o 1 459 ebusů meziročně více. Tento trend se netýká České republiky, kde bylo registrováno jen 6 elektrických autobusů (oproti 40 ks v roce 2022) a hybridních 10 ks (oproti 25 ks v roce 2022). Statistiky zprostředkovává ACEA.

 

Reklama

Registrace nových autobusů se ve srovnání s rokem 2022 zvýšily o 19,4% na 32 593 kusů. Podíl dieselových mírně klesá, stále se ale drží nad 60 procenty. Podle očekávání se zvyšují nákupy elektrických autobusů, vloni bylo registrováno o 1 459 ebusů meziročně více. Tento trend se netýká České republiky, kde bylo registrováno jen 6 elektrických autobusů (oproti 40 ks v roce 2022) a hybridních 10 ks (oproti 25 ks v roce 2022). Statistiky zprostředkovává ACEA.

 

Z hlavních trhů EU zaznamenaly velký nárůst celkových registrací Itálie (5 119 ks) a Španělsko (3 679 ks) oba + 56,2%. Největší a druhý největší autobusový trh, Německo (5 493 ks) a Francie (6 125 ks), vzrostly o 12,5 %, resp. 4,1 %. V České republice bylo registrováno 1 080 ks autobusů, což znamená proti roku 2023 pokles o 11,1%.

Jak vyplývá z údajů ACEA, v zemích EU rychle roste počet elektrických autobusů. Vloni se jejich registrace zvýšily o 39,1 procenta, registrováno bylo  5 166 e-busů, což znamenalo 15,9 procenta. Podíl dieselových mírně klesl, na 62,3 procenta. O rok dříve to bylo 66,9 procenta. Údaje o dieselových autobusech zahrnují také autobusy poháněné bionaftou.

Elektrobusovou "velmocí" bylo v roce 2023 Španělsko s nárůstem o 269,7 % (525 ks), Itálie o 253% (410 ks) a Německo o 29% (835 ks). Dobře si vedlo Polsko s nárůstem o 177% (357 ks), Portugalsko +502% (385 ks) nebo Rumunsko +131% (363 ks). Česká republika je s 6 elektrickými autobusy na posledních příčkách.

Výrazně vzrostly i hybridní autobusy, které zvýšily svůj podíl nově registrovaných autobusů z 7,1 na 12,8 procenta. Celkově bylo v EU loni registrováno o 115,1 procenta více hybridních autobusů ve srovnání s rokem 2022. Nejvíce hybribních autobusů jezdí ve Francii (+221,3 %), Španělsku (+172,4 %) a Německu (+37,5 %).

Prodej nových dodávek v EU vzrostl v minulém roce o 14,6 % na téměř 1,5 milionu kusů. Opět díky klíčovým trzhům. Itálie vedla s růstem o 22,7% růstem, těsně za ní následovalo Španělsko s 22 %, Německo s 12,1 % a Francie s 8,9 %. Z celkového počtu bylo téměř 109 tisíc elektrických, což znamená nárůst o téměř 57%. Nákup hybridních vzrostl o necelých 5% na 33,8 tisíc. V České republice bylo registrováno 22 769 ks dodávek (+35%).

V registracích nákladních vozidel stále vede naftový pohon, který tvořil 95,7 % nových registrací. Prodej dieselových vozidel vzrostl o 15,4%. O nárůst se zasloužilo Německo (+23,5 %), Španělsko (+21,8 %) a Itálio (+12,3 %). Registrace nových elektrických nákladních vozidel se zvýšil o 234,1% a dosáhly 5 279 kusů. Nizozemsko (+889,7 %) a Německo (+169,8 %) se ukázaly jako hlavní hybatelé tohoto velkého nárůstu s více než 60 % všech prodejů elektrických nákladních vozidel v EU. Elektrická nákladní vozidla nyní představují 1,5 % trhu, což je výrazný pokrok oproti 0,8 % v předchozím roce. Registrace v České republice dosáhly 10 408 ks, což znamená nárůst o 16%. Zvýšil se také podíl elektrických vozů, a to o 150% (10 vozidel).