Registrace nových nákladních automobilů kategorie nad 3,5 tuny v roce 2024 proti roku 2023 v České republice klesly o 11,93 procent, tj. o 1 242 ks. Méně středně těžkých a těžkých nákladních vozidel si koupili zákazníci i v zemích Evropské Unie, meziroční pokles je 6,3 procenta. Stále dominují dieselové modely, podíl elektrických v EU klesl o téměř 5 procent.
Registrace nových nákladních automobilů kategorie nad 3,5 tuny v roce 2024 proti roku 2023 v České republice klesly o 11,93 procent, tj. o 1 242 ks. Méně středně těžkých a těžkých nákladních vozidel si koupili zákazníci i v zemích Evropské Unie, meziroční pokles je 6,3 procenta. Stále dominují dieselové modely, podíl elektrických v EU klesl o téměř 5 procent.
Registrace středně těžkých, těžkých a lehkých nákladních automobilů v České republice
Z celkového počtu 9 172 registrací v kategoriích N2 a N3 je celkově první značka Mercedes-Benz s 1 711 registrovanými automobily (18,65 %), následují Scania – 1 511 ks (16,47 %), Volvo – 1 465 ks (15,97 %), DAF – 1 262 ks (13,76 %), MAN – 1 255 ks (13,68 %), Iveco – 995 ks (10,85 %), Renault Trucks – 528 ks (5,76 %), Tatra – 248 ks (2,70 %), Ford – 122 ks (1,33 %), Fuso – 48 ks (0,52 %).
Podle provedení karosérie jsou na prvním místě tahače s 52,64 % (4 828 ks), na druhém místě pak šasi s 29,95 % (2 747 ks), následují jiné – 6,78 % (622 ks), skříně – 96 ks, sklápěče – 42 ks.
Převážná část, 99,57 %, nákladních vozidel jezdí na naftu (9 133 ks), 0,08 % (celkem 7 ks, z toho 1 ks Iveco, 2 ks Renault Truck, 4 ks Scania) na CNG, a 0,29 % (celkem 27 ks, z toho 6 ks Fuso, 6 ks Mercedes-Benz a 6 ks Volvo, 3 ks Ford, po 2 ks Renault Truck a Scania a 1 ks Iveco) je s elektrickým pohonem.
Registrace nových lehkých užitkových vozů kategorie N1 (LUV) do 3,5 tuny v roce 2024 klesly oproti předchozímu roku o 4,47 % (z 22 780 na 21 761 ks, tj. o 1019 ks).
První je značka Renault s 3 231 vozy (14,85 %), následují Ford – 3 005 ks (13,81 %), Toyota – 2 813 ks (12,93 %), Volkswagen – 2 516 ks (11,56 %), Peugeot – 1 689 ks (7,76 %), Opel – 1 564 ks (7,19 %), Iveco – 1 470 ks (6,76 %), Fiat – 1 465 ks (6,73 %), Citroën – 1 392 ks (6,40 %), Mercedes-Benz – 1 141 ks (5,24 %).
Mezi nejprodávanější patří Renault MASTER s 1 843 ks (8,47 %), Iveco DAILY – 1 448 ks (6,65 %), Ford TRANSIT – 1 065 ks (4,89 %), Toyota PROACE CITY – 1 051 ks (4,83 %), Fiat DUCATO – 974 ks (4,48 %), Volkswagen CRAFTER – 970 ks (4,46 %), Opel MOVANO – 968 ks (4,45 %), Toyota HILUX – 930 ks (4,27 %), Peugeot BOXER – 904 ks (4,15 %), Ford RANGER – 902 ks (4,15 %).
Z pohledu obchodních tříd jsou na prvním místě vozy do 3,5 t s 14 343 registrovanými ks (65,91 %), na druhém místě LUV do 3,0 t s 6 152 ks (28,27 %), následují do 2,0 t – 714 ks.
Z hlediska paliva vede nafta s 89,75 % (19 530 ks), na druhém místě je benzín s 6,73 % (1 464 ks), následuje elektro – 2,86 % (622 ks, z toho 183 ks Ford, 79 ks Mercedes-Benz, 61 ks Opel), benzín+LPG – 103 ks, CNG – 29 ks, benzín+elektro – 13 ks (vše Ford). Počet registrovaných LUV s čistě elektrickým pohonem narostl o 76,20 % (z 353 na 622 ks).
Podle provedení karosérie jsou na prvním místě skříně s 76,19 % (16 580 ks), na druhém pak pickupy s 11,09 % (2 413 ks), následují šasi – 7,43 % (1 617 ks), jiné – 316 ks, valníky – 216 ks, sklápěče – 67 ks.
Registrace užitkových vozidel (nákladních automobilů nad 3,5 tuny a dodávek do 3,5 tuny) v EU
Registrace nových nákladních vozidel v EU klesly v roce 2024 o 6,3 % na 327 896 kusů. Toto snížení bylo způsobeno především 8,5% poklesem prodeje těžkých nákladních vozidel, částečně zmírněným 5,6% nárůstem registrací středních nákladních vozidel. Mezi čtyřmi hlavními trhy zaznamenaly poklesy Německo (-6,9 %, 88 240 ks), Francie (-2,9 %, 50 635 ks) a Itálie (-0,7 %, 28 698 ks), zatímco Španělsko zaznamenalo velký 12% nárůst (32 140 ks). Nárůst eviduje také Nizozemsko, Irsko a Řecko. V České republice bylo registrováno 9 172 nových nákladních vozidel (- 11,9 %). Celkově v zemích EU, EFTA a Spojeném království bylo registrováno 392 277 ks středně těžkých a těžkých nákladních vozidel, což znamená meziročně pokles o 5,5 %.
I v této kategorii v roce 2024 dál dominovala nákladní vozidla s naftovým motorem, která představovala 95,1 % nových registrací v EU (celkem 327 896 ks), navzdory poklesu o 6,2 %. Registrace elektricky dobíjecích nákladních vozidel klesly o 4,6 % (na 7 516 ks), přičemž jejich podíl na trhu zůstal ve srovnání s minulým rokem stabilní na 2,3 %. Výsledky u elektricky nabíjecích modelů se v různých zemích lišily: Německo (+57,4 %, registrováno 3 413 ks), Itálie (+115,2 %, 213 ks) a Švédsko (+59,6 %, 466 ks)) zaznamenaly silný růst, ale tyto zisky nestačily vyvážit výrazný pokles ve Francii (-57,4 %) a Nizozemsko (-42,3 %). Česká republika + 171 %, 27 ks elektrických vozidel. Více elektricky poháněných trucků koupili zákazníci také ve Švédsku (466 ks), Rakousku (167 ks), Portugalsku (31 ks) a na Slovensku (25 ks). Ze zemí mimo EU ve Švýcarsku (576 ks) a Spojeném království (1 923 ks).
Registrace dodávek vzrostly díky pozitivním výsledkům na všech čtyřech klíčových trzích na 1 586 688 ks. Španělsko vedlo s pozoruhodným 13,7 % nárůstem, následovalo Německo s 8,4 %, Francie s 1,1 % a Itálie s 0,9 %. Česká republika zaznamenala pokles o 4,3 % (na 21 761 ks).
U kupujících zůstal v roce 2024 preferovanou volbou diesel, jejich registrace vzrostly o 10,5 % na 1 340 003 kusů. Tento růst zvýšil její podíl na trhu o 1,7 procentního bodu na 84,5 %. Benzinové modely vrostly o 3 % a stabilizovaly se na 6 % podílu na trhu. Výrazný pokles o 9,1 % zaznamenaly elektrické modely, jejich podíl na trhu se snížil na 6,1 % ze 7,2 % v předchozím roce. Prodeje hybridních elektrických dodávek rovněž klesly o 4,8 %, což představuje pouhá 2 % trhu. V České republice bylo registrováno 622 elektrických vanů (+76,2 %) a 13 ks hybridních elektrických dodávek.
Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů, ACEA