Registrace autobusů v EU ve třech čtvrtletích 2023
MPK Krakow má ve flotile 117 elektrických autobusů Urbino o délce 8,9, 12 a 18 metrů. V roce 2023 dorazilo zatím 38 nových elektrických autobusů další čtyři očekává od Irizar. Foto MPK Krakow

Prodej autobusů se v zemích Evropské unie meziročně zvýšil o 18,5 procent. Rostou prodeje elektrických bateriových autobusů. Od začátku roku bylo registrováno 3 405 vozidel, což znamená podíl na trhu 14,4 procent. Česká republika k nárůstu celkových registrací letos pozitivně nepřispívá, snížily se o 40 procent.

Prodej autobusů se v zemích Evropské unie meziročně zvýšil o 18,5 procent. Rostou prodeje elektrických bateriových autobusů. Od začátku roku bylo registrováno 3 405 vozidel, což znamená podíl na trhu 14,4 procent. Česká republika k nárůstu celkových registrací letos pozitivně nepřispívá, snížily se o 40 procent.

Počet registrací nových autobusů dosáhl celkem 23 645 kusů proti 19 949 za stejné období loňského roku. Na pvním místě je Francie s 4 735 prodanými kusy, což představuje nárůst o 9,1 %. Výrazně expandovaly Itálie 3 898 kusů (+65,9 %) a Španělsko 2 695 kusů (+58,1 %). V Německu registrovali s 3 911 kusy o 22 % více vozidel, Maďarsko si polepšilo o 146,3 % (670 kusů), Polsko o 47,7 % (1 214 kusů), Rumunsko o 165 % (419 kusů). V České republice klesly registrace na 548 ks z 986 v roce 2022 (tj. o 44,4 %).

Podíl elektricky dobíjecích bateriových autobusů se zvýšil o 31,5 %, dosáhl 3 405 vozidel a získal podíl na trhu 14,4 % ve srovnání s 13 % v roce 2022. Mezi třemi největšími trhy EU zaznamenalo výrazný růst o 246,2 % Španělsko (360 kusů), následuje Francie +35,8 % (576 kusů), Německo +26,9 % (519 kusů), Itálie + 181,7 % (262 kusů). V České republice byly registrovány jen 3 elektrické autobusy (v roce 2022 šlo o 33 kusů), na Slovensku 4 (proti 1 v loňském roce). Maďarsko se může pochlubit 60 ebusy (nárůst o 39,5 %), Rumunsko 248 vozy (nárůst o 327,6 %)

Hybridní elektrické autobusy si udržely dynamiku s nárůstem prodeje o 156,1 % na 3 019 kusů, což je více než dvojnásobný podíl na trhu ve srovnání s rokem 2022 (nárůst z 5,9 % na 12,8 %). K tomuto výsledku přispěl výrazný růst ve Francii 658 kusů (+477,2 %) a Španělsku 633 kusů (+233,2 %), druhém a třetím největším trhu. V Německu jezdí v prvních třech čtvrtletích nových 993 hybridkých autobusů (+50 %), v Itálii 496 (+ 651,5 %), v České republice 10 kusů (+ 400 %), v Rumunsku 67 kusů (415 %).

V kategorii ostatní, kam zařazuje ACEA autobusy s vodíkovými palivovými články a poháněné zemním plynem, LPG, etanolem, bylo registrováno 1 911 vozidel, meziročně o 24,6 % méně.

I přes rostoucí oblibu elektrických a hybridních modelů si stále největší podíl na trhu udržují dieselové autobusy s 64,7 %.

Nové registrace nákladních vozidel zaznamenaly s 23 % ještě výraznější nárůst, celkem bylo registrováno 268 766 kusů. Se 75 241 registrovanými kusy a nárůstem o 31,2 % vede Německo, Výrazně rostly i další hlavní trhy EU, Španělsko (+23,8 %), Itálie (+17 %), Francie (+15,6 %) a Polsko (+10,9 %). Nejvíce elektrických nákladních vozů registrovalo Německo 1 516 ks (+ 298 %), hybridních Itálie 231 ks (+ 1 825 %) a z kategorie ostatní Francie 2 523 kusů (32,2 %). V České republice bylo registrováno celkem 7 899 nákladních vozidel, což znamená nárůst o 23 %, zvýšil se podíl elektrických (8 kusů oproti 3 ks v roce 2022), počet registrací v kategorii ostatní se zvýšil na 707 kusů (o 1 %), 7 184 vozidel je dieselových.

Prodej nových dodávek se zvýšil o 14,3 % na více než 1 milion kusů. Tento pozitivní výsledek byl tažen především solidním výkonem na hlavních trzích EU, přičemž Španělsko (+20,5 %), Německo (+18,2 %) a Itálie (+16,7 %) zaznamenaly dvouciferný růst. V České republice bylo registrováno 16 012 vanů, o 28 % více než za stejné období vloni, z toho bylo 278 elektrických (+115,5 %), 1 hybridní (-50 %), 67 kusů spadá do kategorie ostatní. Nejvíce elektrických dodávek jezdí nově ve Francii 20 196 kusů (+102 %), hybridních v Itálii 11 655 kusů (i když jde o meziroční pokles o přibližně 9 %).

Zdroj dat ACEA