Registrace autobusů v EU v prvním čtvrtletí 2023
Kloubový elektrický MAN Lion's City pro Rostocker Straßenbahn v severním Německu. Foto facebook Nowe autobusy MAN

Prodej elektrických a hybridních elektrických autobusů v rámci EU v prvním čtvrtletí 2023 prudce vzrostl, celkem bylo registrováno 1 053 elektrobusů a 1 059 hybridů, největší podíl na trhu mají stále autobusy s naftovým motorem.

Reklama

Prodej elektrických a hybridních elektrických autobusů v rámci EU v prvním čtvrtletí 2023 prudce vzrostl, celkem bylo registrováno 1 053 elektrobusů a 1 059 hybridů, největší podíl na trhu mají stále autobusy s naftovým motorem.

Během prvních tří měsíců letošního roku se prodalo o 47,1 procenta více elektrických autobusů než ve stejném období roku 2022. Celkem se v prvním čtvrtletí prodalo v EU 1 053 elektrobusů, což znamená 14,4 % tržního podílu, uvádí sdružení výrobců vozidel ACEA. První a třetí největší trh, Francie a Španělsko, zaznamenaly trojciferný růst (+136,7 %, resp. +491,3 %).

Počet nových hybridních autobusů dosáhl počtu 1 059, což znamenalo nárůst o 146,9 % a zvýšení podílu na trhu z 6,8 % na 14,5 %. Tento výsledek byl ovlivněn především velkým růstem ve Francii (+1 255 %) a také v Německu (+42,4 %), které dohromady tvoří více než polovinu všech hybridních autobusů registrovaných v EU.

I přes přechod na hybridní modely si stále největší podíl na trhu udržují autobusy s naftovým motorem, a to 61 %.

Hlavními trhy s elektrickými autobusy v EU během prvního čtvrtletí byly Francie s 393 novými elektrobusy (+136,7 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku), Německo (145 autobusů, +3,6 %) a Španělsko (136 autobusů, +491,3 %). Mimo EU byla největším trhem Velká Británie (277 autobusů, -14,8 %). V České republice byl v prvním čtvrtletí registrován jen jeden elektrický autobus, což znamená pokles o 94,4 %. Růst zaznamenalo Rumunsko (+700 %, 48 ks), Itálie (+744,4%, 76 ks).

Hybridní autobusy si v některých zemích udržely silnou pozici, většina států EU však nezískala během prvního čtvrtletí žádné nové hybridní autobusy. V Německu bylo v uvedeném období nově zaregistrováno 410 nových hybridních autobusů (+42,4 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku). Na druhém místě se umístila Francie (271 autobusů, +1 255 %), třetí Španělsko (206 autobusů, +415 %). V České republice bylo registrováno 8 hybridních autobusů (+300 %), v Itálii 122 ks (+ 1 009 %)

Nově registrovaných naftových autobusů (včetně bionafty, HVO a dalších) v EU v prvním čtvrtletí bylo 4 461 kusů (+0,5%), což znamená 61 % trhu. Nově registrovaných autobusů na jiná paliva klesl o 21 procent a činil 736 autobusů. Toto číslo zahrnuje autobusy na palivové články, autobusy na plyn, etanol a další. Plynové autobusy mají stále silný trh ve Francii a Itálii. Týká se to především fosilního zemního plynu.

Celkově se počet všech nových autobusů během prvního čtvrtletí 2023 zvýšil o 15,5 % na 7 309 kusů. Největší objem zaznamenala Francie s 1 734 autobusy a nárůstem o 23,5 %. Značné zisky vykázalo Španělsko 933 ks (+68,7 %), Itálie 1 326 ks (+64,1 %) a Německo 1 330 ks (+16,2 %). V České republice se prodeji autobusů nedařilo, bylo registrováno jen 83 autobusů, což znamená meziroční pokles o 77,3 %.

Zdroj dat ACEA