Registrace autobusů v EU v prvních třech čtvrtletích 2024
V Řecku letos zatím registrovali 268 elektrických autobusů, minimálně 140 v Aténách je od čínského výrobce Yutong Bus. Celkem se očekává 440 "čistých" autobusů a přes 500 nových dieseliových do roku 2034. Foto Athenstransport.com

Prodeje autobusů ve srovnáním s rokem 2023 vzrostly o 16 procent, celkem bylo ve státech EU registrováno od ledna do září 27 400 kusů. Růst zaznamenaly všechny hlavní trhy, zejména Španělsko a Itálie. Česká republika je s celkem 919 autobusy na šestém místě. V nákupech elektrických autobusů jsme na posledních příčkách. 

Prodeje autobusů ve srovnáním s rokem 2023 vzrostly o 16 procent, celkem bylo ve státech EU registrováno od ledna do září 27 400 kusů. Růst zaznamenaly všechny hlavní trhy, zejména Španělsko a Itálie. Česká republika je s celkem 919 autobusy na šestém místě. V nákupech elektrických autobusů jsme na posledních příčkách. 

Ve Španělsku vzrostly registrace meziročně o téměř 22 % na 3 283 kusů, v Itálii o 21 % na 4 798 vozidel. Největším trhem pro výrobce je Francie, letos zatím registrovali 5 010 autobusů, tj. o téměř 6 % proti roku 2023 více. O 8 % vzrostly registrace také v Německu, z 3 911 ks na 4 224 ks (+ 8 %).

Registrace nových elektricky nabíjených autobusů v EU vzrostly od ledna do září 2024 o 28,7 %, přičemž podíl na trhu se zvýšil ze 14,3 % na 15,9 %. Registrováno bylo celkem 4 362 elektrických bateriových autobusů. Německo se stalo objemově největším trhem s růstem o 11,4 % (578 registrací), trh v Itáli vzrostl o 72,9 %  (498 registrací) a stal se třetím největším pro tento typ pohonu. Další velký trh - Španělsko - registroval 428 elektrických autobusů, jde o nárůst o téměř 19 %. Naopak francouzský trh klesl o 10,8 % s 514 registrovanými kusy. Největší růst v dalších zemích si připisuje Řecko, kde s nákupy v Aténách registrovali 268 e-busů (v roce 2023 šlo jen o 7 ks, tj. nárůst o 3 729 %), s 281 registracemi se na přední místa řadí Rumunsko (+13 %), Finsko s 278 registrovanými bateriovými autobusy (+ 178 %), Dánsko s 265 ks (141 %), Irsko (221 autobusů, + 905 %), Lucembursko (164 ks, + 178 %), Nizozemsko (192 ks, + 449 %). V České republice bylo registrováno 34 elektrických autobusů, což sice znamená růst o více než 1 000 %, vloni za toto období to však byly jen 3 ks. Naopak méně elektrických autobusů se prodalo v Polsku (- 24 %), ve Švédsku (- 63 %), v Belgii (- 31 %) a v Maďarsku, kde proti loňskému roku (60 ks) neregistrovali ani jeden autobus.

Prodeje hybridních elektrických autobusů klesly o 13,2 % ( 2 614 ks) a nyní mají 9,5 % podíl. 637 autobusů s hybridním pohonem je registrováno v Itálii (+ 28 %), 598 v Německu (- téměř 40 %) a 530 ve Francii (- 19,5 %). V České republice letos nebyl registrován žádný hybridní autobus.

Registrace dieselových autobusů vzrostly o 19,4 % na 18 248 ks, čímž se jejich podíl na trhu zvýšil na 66,6 %, což je o 1,9 % více než ve stejném období loňského roku. Největším trhem byla Francie (3 202 ks, +23 %), následuje Německo (3 017 ks, + 28,4 %) a Itálie (2 487 ks, - 5,4 %). Největší růst, o téměř 149 %, eviduje ACEA v Řecku, kde registrovali 490 dieselových autobusů, a ve větším měřítku tam obnovují starý vozový park nejen elektrobusy. U nás bylo registrováno 831 autobusů na naftu, tj. o 74,6 % vice než za stejné období vloni.

V kategorii "Ostatní", do které jsou zařazeny autobusy s palivovými články a poháněné CNG, LPG a dalšími palivy, je jedničkou Itálie s 1 175 vozidly (+ téměř 113 %), následuje Francie se 764 registracemi (- 15 %). V České republice jde o 54 registrací (- 8,5 %).

Podíváme-li se za hranice EU, v elektrifikaci autobusových flotil vede Spojené Království, které je s 1 425 registracemi absolutním vítězem v Evropě. Proti roku 2023 se zvýšil počet o 38,5 %. Zároveň se zde prodávají i dieselové autobusy. 4 731 registrací znamená zvýšení o 44,5 %. Více elektrických autobusů se prodalo také ve Švýcarsku, 115 ks znamená nárůst o téměř 24 %. Podobně se zvýšil i prodej dieselových autobusů, ze 169 ks v roce 2023 letos na 211 ks.

Zdroj dat ACEA