Registrace autobusů v EU v I. pololetí 2023
Ile-de-France Mobilités v metropolitní oblasti Paříže mění 8 300 autobusů a 2 300 autokarů na ekologické. 75 % flotily pojede na biometan a 25 % na elektřinu. Foto Ile-de-France Mobilités

Prodej nových autobusů v první polovině roku vzrostl o 15 % na 14 781 kusů. Nejvíce autobusů nakoupili dopravci ve Francii, v Itálii a ve Španělsku. Přestože stále vede dieselový pohon, začínají se prosazovat elektrické a zvyšuje se prodej hybridních autobusů. Přehled všech zemí ze statistik ACEA.

 

Prodej nových autobusů v první polovině roku vzrostl o 15 % na 14 781 kusů. Nejvíce autobusů nakoupili dopravci ve Francii, v Itálii a ve Španělsku. Přestože stále vede dieselový pohon, začínají se prosazovat elektrické a zvyšuje se prodej hybridních autobusů. Přehled všech zemí ze statistik ACEA.

 

Největší podíl na trhu drží s 9 309 kusy autobusy s naftovým motorem, a to 63 % (proti roku 2023 jde o nárůst 7,3 %). Prodej nových elektrických autobusů se zvýšil o 33,9 % na 2 132 kusů, znamená to ve srovnání s rokem 2022 tržní podíl 14,4 % (12,4 % v roce 2022). Mezi třemi největšími trhy nejvýrazněji vzrostlo Španělsko o 755,9 % (291 kusů), následuje Francie +89,9 % (507 kusů) a Německo +18,1 % (326 kusů), Česká republika registrova 3 elektrobusy, což je - 87 % proti roku 2022 (23 kusů). Hybridní elektrické autobusy si v Evropě tempo drží (prodeje vzrostly o 160,5 % na 2 066 kusů), podíl na trhu se ve srovnání s prvním pololetím roku 2022 více než zdvojnásobil (z 6,2 % na 14 %). K tomuto výsledku přispěl výrazný růst na druhém a třetím největším trhu, Francii (+886 %) a Španělsku (+180,3 %). Spolu s Německem, Francií a Španělskem tvoří 82,4 % všech registrací hybridních autobusů v EU.

V první polovině roku 2023 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 11,2 % na 730 969 kusů, po dlouhé době se podle ACEA zmírnily problémy s dodavatelským řetězcem. K tomuto nárůstu významně přispěly Španělsko a Německo, prodej dodávek vzrostl o 26,6 % a 15,5 %.

U dodávek zůstala nafta u zákazníků hlavní volbou s podílem 83,5 % (610 391 ks), což je méně než v roce 2022 (87,2 %). Postupně rostla obliba pohonu na alternativní paliva. Zvýšil se hlavně podíl elektricky nabíjených vanů - na 6,9 %, to představuje dvojnásobný nárůst (+100,4 %) na celkem 50 708 kusů. Trojciferný růst byl na prvním a třetím největším trhu: ve Francii (+118,9 %) a ve Španělsku (+138 %). Naproti tomu registrace hybridních elektrických dodávek poklesly o 7,2 % na 16 602 kusů, což představuje podíl 2,3 %. Ostatní druhy paliv, jako je LPG a CNG vzrostly o 26,5 % a nyní představují 1,3 % trhu.

U nákladních aut v první polovině roku 2023 dominovala nafta, která tvořila 95,6 % nových registrací a jejich prodej se zvýšil o 19,2% (171 664 kusů), několik členských států hlásí dvouciferné nárůsty (Německo +23,7 %), Španělsko 14,7 %) a Itálie (+14 %), Česká republika se 4 859 vozy znamená nárůst (+20,6 %). Prodej bateriových elektrických nákladních vozidel vzrostl o 351,5 % a dosáhl 2 384 kusů, ČR registrovala 5 ks. Navzdory velkému nárůstu elektrických vozidel představuje tento typ paliva pouze 1,3% podíl na trhu, ale stále jde o zlepšení oproti 0,4% v loňském roce.

Zdroj dat ACEA


Registrace autobusů v EU v I. pololetí 2023