Registrace autobusů v EU v I. čtvrtletí 2024
Rumunsko je po Německu největším trhem EU s elektrickými autobusy. V I. čtvrtletí zde bylo registrováno 162 ebusů. Pro rumunská města vyrábí elektrické autobusy také SOR Libchavy. Foto z Ploiesti. Zdroj: forum.metrouusor.com, LucaCDK

Trh s užitkovými vozidly v EU měl v 1. čtvrtletí 2024 smíšené výsledky. Prodej autobusů vzrostl na 9 624 kusů, nárůst zaznamenaly elektrické i dieselové autobusy. Mezi velké autobusové trhy se zařadilo Rumunsko. Nárůst registrací je také u dodávek, zatímco u nákladních vozidel mírně poklesly, a to i přes růst trhu nákladních vozidel s elektrickým pohonem.

Trh s užitkovými vozidly v EU měl v 1. čtvrtletí 2024 smíšené výsledky. Prodej autobusů vzrostl na 9 624 kusů, nárůst zaznamenaly elektrické i dieselové autobusy. Mezi velké autobusové trhy se zařadilo Rumunsko. Nárůst registrací je také u dodávek, zatímco u nákladních vozidel mírně poklesly, a to i přes růst trhu nákladních vozidel s elektrickým pohonem.

Prodeje autobusů v EU zaznamenaly pozitivní začátek roku, nové registrace v EU vzrostly v 1. čtvrtletí meziročně o 23,3 %, celkem bylo registrováno 9 624 autobusů. V celé Evropě (včetně zemí EFTA a UK) 11 718 autobusů.

Zatímco ve Francii prodeje klesly o 16,8 %, výrazně vzrostly tři hlavní trhy: Německo (+20 %), Itálie (+18,3 %) a Španělsko (+7,6 %), k pozitivnímu výsledku přispěla i Česká republika s nárůstem o 127,7 %. Rumunsko zvýšilo prodeje o 67,6 %.

Registrace nových elektrických autobusů vzrostly v EU v prvním čtvrtletí o 10,3 % na 1 180 ks. Celkově bylo v Evropě registrováno 1 633 ebusů (+7,6 %). Podíl na trhu se však mírně snížil z loňských 13,7 % na 12,3 %. Německo, objemově největší trh, vzrostlo o 20,7 % (175 ks). Rumunský trh s elektrickými autobusy vzrostl o 149,2 % (162 ks) a stal se tak druhým největším trhem pro ebusy. Itálie registrovala o téměř 60 % více elektrických autobusů (107 ks). Francie, dříve největší trh, zaznamenala pokles o 66,4 % (132 ks). V České republice není v I. čtvrtletí registrován žádný elektricky poháněný autobus.
Největším trhem s elektrickými autobusy v Evropě je Spojené království s 387 autobusy a mírným meziročním nárůstem o 18,7 %. Nárůst je také ve Švýcarsku a to o téměř 50 % (56 ks).

Prodej hybridních elektrických autobusů klesl o 1,9 % a nyní tvoří 10,9 % trhu. Registrace dieselových autobusů vzrostly o významných 38,8 % a nyní představují 70,7 % podíl na trhu, což je oproti předchozímu roku nárůst z 62,8 %. V České republice bylo registrováno meziročně o 141 % více autobusů s naftovým motorem (159 ks), 30 autobusů jezdí na alternativní pohon jako je CNG, LPG nebo vodík.

V prvním čtvrtletí roku 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 12,6 %, díky klíčovým trhům se prodalo téměř 400 000 kusů. Vede Itálie s nárůstem o 19,4 %, následuje Německo s 12,7 %, Španělsko s 10,9 % a Francie s 8,7 %. Česká republika hlásí nárůst o 18,3 % (5 959 ks).  

Preferovanou volbou zákazníků pro nové dodávky v EU byl diesel. Prodeje vzrostly o 12,2 % na 336 698 kusů a udržely si stabilní 84,2% podíl na trhu (mírný pokles z 84,5 % v 1. čtvrtletí 2023). Benzinové modely vzrostly o výrazných 18,8 %, což představuje podíl 6,1 %. Elektricky nabíjené dodávky zaznamenaly mírnější růst o 4,2 % a získaly 5,8 % podíl na trhu, což je mírný pokles z 6,2 % v loňském roce. Prodej hybridních postupně nabírá na tempu, s 12,6% růstem, přičemž podíl na trhu činí pouze 2,2%.

Narozdíl od vanů registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 4 % na 85 296 kusů. I když středně těžné nákladní vozy o 5 % vzrostly, celkový pokles způsobily především těžká nákladní vozidla a to o 5,4 %. Mírný pokles o 2,2 % a 0,3 % vykázaly Německo a Francie, Česká republika se zařadila také k tomuto trendu, s poklesem prodejů o 16,8 %. Španělsko a Itálie evidují opačný trend se zisky 15,7 %, resp. 6,6 %.

I u nákladních aut je dominantním na trhu dieselový pohon, který představoval 95,5 % nových registrací, a to i přes pokles o 4,5 % ve srovnání s předchozím rokem. Nákladní vozidla s elektrickým nabíjením vzrostla o 29,5 %, čímž si zajistila téměř 2 % podílu na trhu, oproti 1,4 % v loňském roce. Německo vedlo tuto expanzi s 173,7% růstem, což přispělo k 56 % prodeje elektricky nabitých nákladních vozidel v EU.

Zdroj dat: ACEA