Do metropolitní oblasti Paříže přijedou do roku 2028 autobusy v hodnotě 1,8 miliardy eur. Île-de-France Mobilités oznámila megaobjednávku na 3 500 elektrických, bioplynových a hybridních autobusů. Region chce provést zásadní ekologický přechod a síť veřejné dopravy představuje velmi důležitou součást této strategie.
Do metropolitní oblasti Paříže přijedou do roku 2028 autobusy v hodnotě 1,8 miliardy eur. Île-de-France Mobilités oznámila megaobjednávku na 3 500 elektrických, bioplynových a hybridních autobusů. Region chce provést zásadní ekologický přechod a síť veřejné dopravy představuje velmi důležitou součást této strategie.
Ile-de-France Mobilités, zodpovědná za plánování budoucnosti mobility v regionu Paříže (Ile-de-France), představila Plán mobility 2030. "Stategický plán na pět let posiluje ambice ve využívání veřejné dopravy a udržitelnějších řešení mobility. Cílem je efektivní reakce na aktuální environmentální a zdravotní výzvy (kvalita ovzduší, bezpečnost silničního provozu atd.)," uvádí Ile-de France Mobilités.
Díky plánu mobility má být region Ile-de-France prvním ve Francii na cestě k uhlíkové neutralitě v roce 2050. Na jeho přípravě se podílelo téměř 120 organizací.
Plán mobility v Ile-de-France 2030 obsahuje 14 akčních linií k řešení problémů udržitelné mobility a cílem je snížení emisí skleníkových plynů o 26 %, pokles koncentrace znečišťujících látek pod regulační limity, zlepšení bezpečnosti silničního provozu snížením nehod a úmrtí na silnicích a ulicích na polovinu v letech 2025 až 2029. K tomu stanoví záměry vedoucí ke změnám v dopravních zvyklostech obyvatel Francie, které zahrnují 15% snížení motorizovaných vozidel, větší využívání veřejné dopravy a ztrojnásobení počtu cyklistických cest.
V roce 2024 se veřejná doprava v Paříži a jejím okolí významně změní. Na začátku roku bude 100 % vlaků na nejrušnější lince metra 4 automatizovaných. Zavedena bude nová elektrická autobusová BRT linka Tzen 4. Znamená to 30 stanic vybavených moderním mobiliářem, cyklistickými stojany, informačními panely pro cestující v reálném čase a video dohledem. Příměstská síť linek RER, která posiluje linky metra, bude na trase E rozšířena do Nanterre-La Folie se 3 novými stanicemi - Porte Maillot, La Défense a Nanterre-La Folie, dále bude do roku 2026 pokračovat do Mantes-la-Jolie. Dále budou prodlouženy linky metra M11 o šest nových stanic. M14 na letiště Orly a do Saint-Denis Pleyel a tramvajová trasa T3b k Dauphine Gate.
Letos posílí veřejnou dopravu 170 nových nebo renovovaných vlaků a metra a 1 000 nových autobusů a autokarů. Île-de-France Mobilités plánuje objednat prostřednictvím Nákupního centra veřejné dopravy (CATP) 3 500 čistých autobusů (elektrických, na bioplyn nebo hybridních). Až do roku 2028 počítá každý rok s 1 000 nových vozidel. Zakázka v hodnotě 1,8 miliardy eur je pokračováním objednávky na 500 midibusů z roku 2022.
Tato nová vozidla doplní 4 200 čistých autobusů a autokarů (téměř 40 % vozového parku), které jsou již v provozu po celém Île-de-France. Kromě snížení emisí znečišťujících látek budou vybaveny novými technologiemi, které zlepší bezpečnost i komfort cestujících a řidičů.
A od roku 2025 budou dieselová a hybridní vozidla jezdit na HVO, alternativní palivo vyrobené z rostlinných olejů. Île-de-France Mobilités se tak definitivně vzdává nafty a bude mít 100% biometanovou a elektrickou flotilu.
Přestavěno již bylo 49 autobusových dep a 30 je v rekonstrukci. Od 1. ledna 2024 má Île-de-France 57 metanizačních zařízení včetně všech fází, od recyklace odpadu po skladování plynu. Biometan umožňuje 80% snížení emisí CO2 ve srovnání s dieselovým vozidlem stejné generace a o 90% méně částic. Na silnicích Ile-de-France, kde každý den proběhne 5 milionů cest autobusem, jezdí na začátku roku 2024 1 285 hybridních vozidel, 51 autobusů na alternativní paliva jako je CNG nebo hydrogenované rostlinné oleje. Probíhá experiment se 2 vozidly na vodík a do roku 2027 se k nim připojí 47 nových.