RegioJet hlásí za rok 2022 rekordní hospodářské výsledky
Po Covidu 19 narostla poptávka po cestování, která se projevila hlavně u vlaků RegioJet, o víc než polovinu proti roku 2021 se zvýšil počet cestujících také ve žlutých autobusech.

V loňském roce přepravily vlaky RegioJet téměř 7 milionů cestujících, žluté autobusy 3,8 milionů. RegioJet se tak vrací k rekordním číslům z roku 2019. Tahounem byly vlaky, o víc než polovinu vzrostla meziročně i autobusová doprava.

V loňském roce přepravily vlaky RegioJet téměř 7 milionů cestujících, žluté autobusy 3,8 milionů. RegioJet se tak vrací k rekordním číslům z roku 2019. Tahounem byly vlaky, o víc než polovinu vzrostla meziročně i autobusová doprava.

Společnost RegioJet ohlašuje přepravní a také hospodářské výsledky za rok 2022. V roce 2022 přepravily vlaky RegioJet na všech svých linkách (dálkové a regionální spoje v ČR, SR, v Rakousku a Polsku) téměř 7 milionů cestujících, tedy o 40 % více než v roce 2021. Žluté autobusy přepravily celkem 3,8 milionu cestujících, oproti předchozímu roku se jedná o 54 % nárůst.

Současně RegioJet dosáhl za rok 2022 rekordních hospodářských výsledků. Celkové tržby za vlakovou i autobusovou část dosáhly 2,8 mld. Kč.  Finanční ukazatel EBITDA dle IFRS standardů dosáhl úrovně 749 mil Kč, zisk před zdaněním dosáhl 126 mil. Kč.

Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet k tomu říká: „Celkové ekonomické výsledky dopadly za rok 2022 velice dobře. Meziročně došlo k nárůstu, a i oproti úspěšnému roku 2019 jsme dosáhli lepších čísel. Sice z vlaků ubyli byznys cestující, ale díky novým linkám, třeba v Ústeckém kraji, nebo lince z Brna do Ostravy a Bohumína, se nám obrat zvýšil. Covid nás nezastavil.”

Vlaková část RegioJetu byla zásadním tahounem těchto výsledků. „Projevila se velká poptávka po cestování po Covidu 19. RegioJet ji byl schopen pojmout díky nasazení další kapacity vagónů, které v minulých letech kupoval, např. z prostředků získaných přes emisi dluhopisů, která proběhla v letech 2019 a 2020. Na druhou stranu jsme museli velice intenzivně řešit růst nákladů, hlavně ceny elektrické energie a mzdové náklady nebo i vysoků růst úrokových sazeb. Rapidně se také zdražily základní materiálové náklady na opravu a údržbu vlakové techniky. Tyto faktory ovlivnily nutnost během roku 2022 postupně zdražovat cenu jízdenek, vždy jsme se ale snažili udržet přijatelné ceny pro cestující a ten nejvyšší zákaznický servis, abychom byli  první volbou zakázka při jeho cestování,” říká Petr Kohoutek, finanční ředitel RegioJet.

Nejvíce rostla linka Praha-Brno-Vídeň-Budapešť - meziročně o 150 %
V minulém roce cestovalo na IC linkách v expresních vlacích celkově téměř pět milionů cestujících, tedy o 28 % více než v roce 2021. Průměrná obsazenost vlaků přitom za celý minulý rok činí 85 %. Nejsilnější je již tradičně severní linka Praha - Ostrava - Košice, kterou v minulém roce využilo 2,6 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o 10 %. Největší meziroční nárůst znamenala linka Praha - Brno - Vídeň - Budapešť s 650 tisíci přepravených cestujících. Jedná se o meziroční růst 150 %. Na rychlíkových linkách v závazku veřejné služby R23 a R8, které RegioJet obsluhuje v Ústeckém kraji a na trase Brno - Ostrava, Bohumín, RegioJet přepravil v loňském roce 1,9 milionu cestujících, v meziročním srovnání se jedná o 55 % nárůst.

Na lince do Chorvatska přepravil RegioJet v roce 2022 na 100 tisíc cestujících
Úspěch zaznamenala i sezonní linka do Chorvatska, která je dalším projektem, kde se daří naplňovat cíl zelené dopravy. Noční vlaky do Chorvatska spustil RegioJet v roce 2020 během covidu, kdy celá doprava v Evropě stála. Vlaky jezdily do Chorvatska plně obsazeny a staly se během prvního covidového léta pro Chorvaty velkou nadějí, že se vrátí turisté. V roce 2022 ji RegioJet provozoval již potřetí. Vlaky na trase Praha - Split jezdily denně a bylo přepraveno na 100 tisíc cestujících.

Úspěšný první rok linky Praha-Přemyšl. RegioJet na ní převezl přes 110 tisíc cestujících
Zavedením spoje Praha-Přemyšl došlo k převedení části cestujících na Ukrajinu z autobusů a automobilů na ekologičtější železnici. RegioJet se stal první společností, která propojila Evropu s Ukrajinou v rámci jedné jízdenky. Vlaky na Ukrajinu zahájil RegioJet 1. března 2022 na žádost starosty Kyjeva pana Vitalije Klička o humanitární pomoc. Během pěti dnů od napadení Ukrajiny Ruskem začal RegioJet ve spolupráci s Člověkem v tísni vozit ženy a děti do České republiky a humanitární náklad směrem na Ukrajinu. Dopravu financoval RegioJet z vlastních zdrojů. Tato každodenní noční linka je v provozu úspěšně dodnes, vlaky jezdí již placeně, nicméně jízdenka na Ukrajinu je rychlejší, levnější a pohodlnější než autobusem.  

Expanze na nové linky a investice do vlakové techniky v řádu miliard korun
Dosažené finanční výsledky umožňují společnosti RegioJet další investice do nových vozů a lokomotiv a zároveň vstup na nové linky. Současně je v plánu obnova stávající techniky tak, aby dopravce dále mohl svým zákazníkům poskytovat co nejvyšší komfort při jejich cestování.

K vozům Astra a sedmi jednotkám PESA určeným pro výkony v Ústeckém kraji, přikupujeme dalších 13 lokomotiv TRAXX MS3, které budou nasazeny do provozu již v příštím roce. Touto akvizicí rozšiřujeme náš lokomotivní park na 35 vícesystémových lokomotiv. Z nich 31 patří mezi poslední generaci TRAXX MS3, jejichž výhodou je především menší energetická náročnost. Moderní lokomotivy dokáží snížit spotřebu energie o 5 až 7%,” říká Petr Kohoutek, finanční ředitel RegioJet.

RegioJet