Michal Kraus (vlevo) a Josef Bernard © BUSportál
Klíčovým parametrem je důvěra. Z přednášek pro management na Festivalu absolventů Západočeské univerzity v Plzni.
Klíčovým parametrem je důvěra. Z přednášek pro management na Festivalu absolventů Západočeské univerzity v Plzni.
Michal Kraus, v současnosti ředitel PMDP, se jako absolvent Pedagogické fakulty v Plzni, a tedy v tom smyslu i Západočeské univerzity ujal třetího příspěvku v pátečním bloku přednášek pro management. Dlužno poznamenat, že přednášková síň byla naplněná velkým procentem studentů fakulty i mnoha dalšími zřetelně nemanagerskými posluchači. I proto jeden ze závěrečných dotazů jedné z posluchaček středního věku byl podle schématu "proč má management tolik peněz a proč se šetří na obyčejných lidech" spolu s politováním nad tím, že česká veřejnost se nedokáže vzepřít jako Francouzi.
Redakce BUSportálu si přišla se zájmem poslechnout informace z velké dopravní firmy typu dopravní podnik. V příspěvku, který rozhodně nenudil, Michal Kraus shrnul poznatky ze tří etap své kariéry. Jako personální manager působil ve Škodovce v době její restrukturalizace a přeměny ve zdravou ekonomickou jednotku. Ve vyjednávání se zaměstnanci zdůraznil přeměnu monotématického tlaku na zvyšování mezd na snahu o zachování míst a sociální program, přetrvávající i v době, kdy se Škodovce začalo dařit výrazně lépe.
Určitě zajímavé informace padly v souvislosti s etapou působení Michala Krause v ČSA. Zde působilo v té době sedm odborových organizací a velká animozita mezi managementem a a odborářskými bossy. Samostatnou kapitolou byli u ČSA piloti a jejich odbory "CZ Alfa". Jak uvedl Michal Kraus, typická pro tuto skupinu byla naprostá absence sociálního soucítění s ostatními kolegy ve firmě.
Od roku 2004 působí Michal Kraus už v Plzeňských městských dopravních podnicích, a.s. (PMDP). Michal Kraus obecně chápe odbory jako jakousi firmu ve firmě a jako s takovou se snaží s ní jednat. Zaměstnavatel v sobě musí změnit zažité stereotypy - odbory nesmí vnímat jako zástupce neschopných a líných, jako apriori nedůvěryhodné se zájmem pouze o zvyšování mezd a nepřátelské vůči vedení. Stereotypy musí přehodnotit i samotné odbory. Pak je existence odborové organizace přínosná pro obě strany. Problém konkrétně v PMDP byl, že odboráři zpočátku nedůvěřovali jednání s vedením PMDP a obraceli se na majitele - tedy město a primátora. V oblasti komunikace nastal u PMDP podle Michala Krause v tomto posun. Např. vedení s odbory 2x ročně vyhodnocují kolektivní smlouvu a v rámci každoměsíčního kontrolního dne se zveřejňují měsíční a nárůstové výsledky podniku a prognóza. První středa v měsíci je dnem otevřených dveří pro zaměstnance k managementu. Odbory jsou zapojeny i do projektů podniku např. v rámci investic nebo vozového parku. Společnou prioritou je prosperita firmy. PMDP má uzavřenou kolektivní smlouvu na rok 2011 a 2012. Smlouvy jsou uzavírány od 1. ledna.
Michal Kraus uzavřel problematiku definováním odborů jako etablovaného partnera, ve spolupráci se kterým se vytváří v organizaci klidná a příznivá atmosféra, pravidla platná pro všechny zaměstnance, stabilní a motivující prostředí. Jako klíčový parametr ve vztahu zaměstnavatele a odborů definoval důvěru.
Proč máme v Plzni žluté tramvaje, červené autobusy a zelené trolejbusy, ...
Redakce BUSportálu si přišla se zájmem poslechnout informace z velké dopravní firmy typu dopravní podnik. V příspěvku, který rozhodně nenudil, Michal Kraus shrnul poznatky ze tří etap své kariéry. Jako personální manager působil ve Škodovce v době její restrukturalizace a přeměny ve zdravou ekonomickou jednotku. Ve vyjednávání se zaměstnanci zdůraznil přeměnu monotématického tlaku na zvyšování mezd na snahu o zachování míst a sociální program, přetrvávající i v době, kdy se Škodovce začalo dařit výrazně lépe.
Určitě zajímavé informace padly v souvislosti s etapou působení Michala Krause v ČSA. Zde působilo v té době sedm odborových organizací a velká animozita mezi managementem a a odborářskými bossy. Samostatnou kapitolou byli u ČSA piloti a jejich odbory "CZ Alfa". Jak uvedl Michal Kraus, typická pro tuto skupinu byla naprostá absence sociálního soucítění s ostatními kolegy ve firmě.
Od roku 2004 působí Michal Kraus už v Plzeňských městských dopravních podnicích, a.s. (PMDP). Michal Kraus obecně chápe odbory jako jakousi firmu ve firmě a jako s takovou se snaží s ní jednat. Zaměstnavatel v sobě musí změnit zažité stereotypy - odbory nesmí vnímat jako zástupce neschopných a líných, jako apriori nedůvěryhodné se zájmem pouze o zvyšování mezd a nepřátelské vůči vedení. Stereotypy musí přehodnotit i samotné odbory. Pak je existence odborové organizace přínosná pro obě strany. Problém konkrétně v PMDP byl, že odboráři zpočátku nedůvěřovali jednání s vedením PMDP a obraceli se na majitele - tedy město a primátora. V oblasti komunikace nastal u PMDP podle Michala Krause v tomto posun. Např. vedení s odbory 2x ročně vyhodnocují kolektivní smlouvu a v rámci každoměsíčního kontrolního dne se zveřejňují měsíční a nárůstové výsledky podniku a prognóza. První středa v měsíci je dnem otevřených dveří pro zaměstnance k managementu. Odbory jsou zapojeny i do projektů podniku např. v rámci investic nebo vozového parku. Společnou prioritou je prosperita firmy. PMDP má uzavřenou kolektivní smlouvu na rok 2011 a 2012. Smlouvy jsou uzavírány od 1. ledna.
Michal Kraus uzavřel problematiku definováním odborů jako etablovaného partnera, ve spolupráci se kterým se vytváří v organizaci klidná a příznivá atmosféra, pravidla platná pro všechny zaměstnance, stabilní a motivující prostředí. Jako klíčový parametr ve vztahu zaměstnavatele a odborů definoval důvěru.
BUSportál velmi vstřícného setkání s Michalem Krausem využil k několika iniciativám, se kterými budeme své čtenáře průběžne seznamovat. Kromě toho, že lze zapomenout nějakou součást fotoaparátu (kartu, baterii ap.), lze zapomenout i celý fotoaparát. Proto připojujeme fotografii Michala Krause z roku 2008, na které je s Josefem Bernardem, čerstvým ředitelem Škoda Transportation. Redakci BUSportálu těší další posilování spolupráce s domácími, plzeňskými subjekty - kromě dlouholeté výborné spolupráce s ČSAD autobusy Plzeň, Škodou Electric a PMDP také nově se Západočeskou univerzitou jako svou "alma mater".
Dagmar Braunová
Proč máme v Plzni žluté tramvaje, červené autobusy a zelené trolejbusy, ...