QUANTRON startuje bez emisí s CIZARIS
Nový CIZARIS. Foto QUANTRON

První plně elektrický autobus od QUANTRON byl dnes představen online. Dvanáctimetrový elektrobus s bateriemi CATL má být cenově dostupný. Následovat bude verze s palivoými články.
První plně elektrický autobus od QUANTRON byl dnes představen online. Dvanáctimetrový elektrobus s bateriemi CATL má být cenově dostupný. Následovat bude verze s palivoými články.
Německý QUANTRON ve středu 16. února dopoledne online z Augsburgu představil svůj zbrusu nový elektrický autobus CIZARIS. Nový dvanáctimetrový model má být cenově dostupný a bude uveden na trh jako plně elektrická verze (CIZARIS 12 EV), po které bude v roce 2023 následovat pohon na palivové články (CIZARIS 12 H) využívající do značné míry totožné hnací ústrojí. QUANTRON zde má zvláštní postavení jako „Preferovaný partner“ díky svému podnikatelskému spojení s asijským výrobcem Dynamics.

Název nově nabízeného vozu pro udržitelnou mobilitu CITARIS je složený ze „CI“ znamená „City“ – tedy oblast použití, „Z“ jako „Zero (emise)“ a přípona „ARIS“ je odvozena z řečtiny a znamená „nejušlechtilejší/nejlepší“.

CIZARIS je k dispozici se dvěma a třemi dveřmi o šířce 1200 mm a až devíti různými možnostmi interiéru s 24 - 35 sedadly a celkovou kapacitou 81 - 95 cestujících v závislosti na tom, jakou baterii si zákazník vybere.

K vzdušnému a příjemnému dojmu uvnitř interiéru přispívají široké prolisy mezi nápravami nebo na přání dodávané třetí dveře vzadu, stejně jako světlá výška 2 449 mm. Přední část až ke druhým dveřím je plně nízkopodlažní. Klimatizace/tepelné čerpadlo Valeo o výkonu 33 kW může být volitelně doplněna antivirovými filtry.

Pracoviště řidiče je vyvýšené tak, aby se řidič setkával s cestujícími ve výši očí. Sedadlo řidiče pochází od Grammer nebo Isringhausen. Kokpis je funkční ve smyslu "méně je více". Zpětná zrcátka jsou digitální a jako jeden z mála modelů městských autobusů má CITARIS i samostatnou přední kameru s velkým monitorem před řidičem u čelního skla.

Autobus je vybaven lithium-železofosfátovými bateriemi CATL, které jsou k dispozici s kapacitou baterie 242 - 424 kWh. Baterie jsou střešní a lze je nabít 65 - 150 kW nabíječkou za dvě - pět hodin, což vystačí na 220 - 370 kilometrů jízdy ve středně silném provozu (eSORT 2). Motor je synchronní centrální, vodou chlazený, od DANA/TM4 s výkonem 145/245 kilowattů a maximálním točivým momentem 1 0555/3 329 newtonmetrů. Podle QUANTRON bude model s palivovými články ještě výkonnější.

Celkem má QUANTRON v Evropě síť 700 servisních partnerů, z nichž mnozí jsou zaměřeni i na elektrobusy.

Zpočátsku se QUANTRON soustředí se CIZARIS na trhy východní Evropy, Středního východu, Skandinávie a jižní Evropy. Kvůli speciálním požadavkům německého trhu, jako jsou specifikace VDV týkající se pracoviště řidiče a dalších systémů, se uvedení na trh v Německu, Rakousku a Švýcarsku uskuteční v druhé polovině roku 2022.




QUANTRON startuje bez emisí s CIZARIS
Nový CIZARIS. Foto QUANTRON