ODISka, bezkontaktní čipová dopravní karta, je v Moravskoslezském kraji realitou již devět let, koncem listopadu dosáhl počet ODISek čísla 500 000 a pokračuje k milionu.
ODISka, bezkontaktní čipová dopravní karta, je v Moravskoslezském kraji realitou již devět let, koncem listopadu dosáhl počet ODISek čísla 500 000 a pokračuje k milionu.
Bezkontaktní čipové karty jako jízdenka ve veřejné dopravě byly v Moravskoslezském kraji používány již v 90. letech u většiny autobusových dopravců, jednotlivé karetní systémy však byly vzájemně nekompatibilní. Tato skutečnost pak zásadním způsobem komplikovala používání tarifu integrovaného dopravního systému ODIS, který je jako každý integrovaný dopravní systém právě založen na společném tarifu pro všechny dopravce. V roce 2008 nechal Koordinátor ODIS zpracovat projektový dokument a realizační projekt jednotného standardu pro odbavovací systémy a karty všech dopravců v kraji. Standard garantuje, že karty jednotlivých dopravců-vydavatelů jsou vzájemně kompatibilní v rámci celého ODIS. Na kartách je společný prostor pro nahrávání dlouhodobých časových jízdenek ODIS a společná elektronická peněženka pro placení jednotlivého jízdného ODIS.
Proces realizace byl zahájen 1. února 2011, kdy nové standardizované karty začal vydávat Dopravní podnik Ostrava. V této první etapě se jednalo o karty, na nichž byl nahrán pouze kupón dlouhodobé časové jízdenky, jehož nahrávání bylo realizováno buď prostřednictvím e-shopu a následně revizora, později odbavovacího zařízení dopravce nebo přímo v prodejnách jízdenek dopravce. Postupně se do tohoto systému, záhy nazvaného ODISka, zapojovali další dopravci v kraji a současně se začala používat ODISka i pro úhradu jednotlivého jízdného z elektronické peněženky. V současné době ODISku akceptuje všech 12 dopravců zapojených v ODIS, z nichž 8 ODISky rovněž vydává. Karty jsou zcela identické, liší se pouze barvou a logem vydavatele. ODISky jsou vydávány jako personifikované (se jménem a fotografií) nebo anonymní.
Správcem systému ODISka a garantem bezpečnosti je společnost Koordinátor ODIS s.r.o, která rovněž provozuje clearingové centrum.
ODISka však neslouží pouze v městské a regionální dopravě. Již v roce 2014 došlo k zajímavému, a to v ČR premiérovému rozšíření možností používání ODISky rovněž jako nosiče aplikace Karta ČD, jednalo se o úplně první případ, kdy byly vybrané tarifní aplikace Českých drah nahrány na jiný nosič než na IN-kartu.
Další novinkou bylo pilotní propojení ODISky s docházkovým a uživatelským zaměstnaneckým systémem krajského úřadu, kdy zaměstnancům krajského úřadu nyní postačuje jedna karta pro cestování veřejnou dopravou i pro veškeré zaměstnanecké potřeby.
V letošním roce bylo pilotně na dvou středních školách v Ostravě ověřeno využití ODISky pro další využití ve školách, a to zejména při evidenci docházky, v systému školního stravování, popř. k jiným účelům v rámci školy.
A od letošního srpna slouží studentům i zaměstnancům VŠB – Technické univerzity společná karta jak pro cestování veřejnou dopravou, tak pro školní účely, případně i s kombinací výhod ISIC, ITIC nebo Alive.
A co dál?
Vydáním a registrací půlmilionté ODISky tak trochu symbolicky končí devítiletá historie ODISky první generace. Brzy bude zahájeno vydávání ODISky „nové generace“, tuto bude vydávat již přímo společnost Koordinátor ODIS s.r.o. a kromě všeho, co umí stávající ODISky, bude umět i něco navíc. Již z výroby bude vybavena tzv. MAP strukturou umožňující plné využití u Českých drah jako IN-karty. Novou ODISku bude možné rovněž zaregistrovat do systému pražské a středočeské Lítačky, což ocení ti, kteří v Praze a okolí pracují nebo studují.
Přestože ODISku postupně doplňují platební karty a v nejbližší době i jízdenky v podobě QR kódu, zůstane ODISka nadále jediným médiem pro veškeré použití u všech dopravců v rámci ODIS.
KODIS
Proces realizace byl zahájen 1. února 2011, kdy nové standardizované karty začal vydávat Dopravní podnik Ostrava. V této první etapě se jednalo o karty, na nichž byl nahrán pouze kupón dlouhodobé časové jízdenky, jehož nahrávání bylo realizováno buď prostřednictvím e-shopu a následně revizora, později odbavovacího zařízení dopravce nebo přímo v prodejnách jízdenek dopravce. Postupně se do tohoto systému, záhy nazvaného ODISka, zapojovali další dopravci v kraji a současně se začala používat ODISka i pro úhradu jednotlivého jízdného z elektronické peněženky. V současné době ODISku akceptuje všech 12 dopravců zapojených v ODIS, z nichž 8 ODISky rovněž vydává. Karty jsou zcela identické, liší se pouze barvou a logem vydavatele. ODISky jsou vydávány jako personifikované (se jménem a fotografií) nebo anonymní.
Správcem systému ODISka a garantem bezpečnosti je společnost Koordinátor ODIS s.r.o, která rovněž provozuje clearingové centrum.
ODISka však neslouží pouze v městské a regionální dopravě. Již v roce 2014 došlo k zajímavému, a to v ČR premiérovému rozšíření možností používání ODISky rovněž jako nosiče aplikace Karta ČD, jednalo se o úplně první případ, kdy byly vybrané tarifní aplikace Českých drah nahrány na jiný nosič než na IN-kartu.
Další novinkou bylo pilotní propojení ODISky s docházkovým a uživatelským zaměstnaneckým systémem krajského úřadu, kdy zaměstnancům krajského úřadu nyní postačuje jedna karta pro cestování veřejnou dopravou i pro veškeré zaměstnanecké potřeby.
V letošním roce bylo pilotně na dvou středních školách v Ostravě ověřeno využití ODISky pro další využití ve školách, a to zejména při evidenci docházky, v systému školního stravování, popř. k jiným účelům v rámci školy.
A od letošního srpna slouží studentům i zaměstnancům VŠB – Technické univerzity společná karta jak pro cestování veřejnou dopravou, tak pro školní účely, případně i s kombinací výhod ISIC, ITIC nebo Alive.
A co dál?
Vydáním a registrací půlmilionté ODISky tak trochu symbolicky končí devítiletá historie ODISky první generace. Brzy bude zahájeno vydávání ODISky „nové generace“, tuto bude vydávat již přímo společnost Koordinátor ODIS s.r.o. a kromě všeho, co umí stávající ODISky, bude umět i něco navíc. Již z výroby bude vybavena tzv. MAP strukturou umožňující plné využití u Českých drah jako IN-karty. Novou ODISku bude možné rovněž zaregistrovat do systému pražské a středočeské Lítačky, což ocení ti, kteří v Praze a okolí pracují nebo studují.
Přestože ODISku postupně doplňují platební karty a v nejbližší době i jízdenky v podobě QR kódu, zůstane ODISka nadále jediným médiem pro veškeré použití u všech dopravců v rámci ODIS.
KODIS