První popelářská kukačka na elektřinu v ČR
První elektrické vozidlo pro svoz odpadu jezdí v Brně. Foto Volvo Trucks ČR

Volvo Trucks předalo první elektrické nákladní vozidlo určené pro svoz odpadu společnosti SAKO Brno.

Volvo Trucks předalo první elektrické nákladní vozidlo určené pro svoz odpadu společnosti SAKO Brno.

Do brněnských ulic poprvé vyjelo Volvo FE Electric v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní, odpad sváží zejména v městských částech Židenice, Slatina a Černovice.

Již na jaře tohoto roku SAKO Brno testovalo Volvo FL Electric a díky pozitivním výsledkům bylo rozhodnuto o jeho zařazení do plného provozu. ”Předání prvního elektrického nákladního vozidla na svoz odpadu v České republice společnosti SAKO Brno znamená otevření další nové kapitoly k postupnému přechodu na elektromobilitu,” říká obchodní ředitel Volvo Trucks Česká republika Vladimír Sklář.

Běžné vozidlo pro svor odpadu najede za měsíc přibližně 2 000 km a spálí 450 l nafty. Elektrické vozidlo je plně bezemisní, sníží se také provozní náklady, ale především je naprosto tiché. Jediné, co je slyšet, jsou brzdy, signál upozorňující na zpětný chod a samotná manipulace s kontejnery.

Toto je první vlaštovka našeho budoucího bezemisního vozového parku,“ zdůraznil Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno. V příštích letech bude SAKO Brno postupně přecházet na vozy s alternativním pohonem, ať již na elektřinu, či dokonce na vodík. Energii pro nabíjení svého vozového parku bude brát z vlastních zdrojů. Využívat chce  jednak rostoucí sítě městské fotovoltaiky a také provozu brněnské „spalovny“, přesněji Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO SAKO), které z odpadů umí vyrábět teplo a elektrickou energii. Velké dobíjecí středisko bude i v areálu svozové firmy, které bude zároveň sloužit i veřejnosti.

Vladimír Sklář dodává: ”Městský provoz je tím, kde se výhody elektrického vozidla projeví nejvíce – nulové emise při provozu a výrazně nižší hluk obtěžující okolí. Dalším benefitem je výrazně lepší pracovní prostředí bez vibrací. Nižší hluk pak usnadňuje obsluze vzájemnou komunikaci. Vzhledem k faktu, že společnost SAKO Brno získává elektrickou energii z vlastních zdrojů, můžeme zde mluvit o ideálním příkladu, kde elektromobilita dává skutečný smysl.”

Technická specifikace elektrického vozidla Volvo FE Electric pro svoz odpadu:

Model:  Volvo FE Electric
Hnací ústrojí:  2 elektromotory, dvourychlostní převodovka
Motor:   elektrický motor o max. výkonu 400kW
Výkon:  trvalý výkon až 225 kW (300k)
Kapacita akumulátorů:   265 kWh, 4 akumulátory
Doba nabíjení:  11 hodin střídavým proudem (22kW)
Plné nabití:   2 h stejnosměrným proudem (150 kW)   
Dojezd vozidla při -10°C:  min. 70 km
Celková hmotnost soupravy:  27 000 kg       
Automatický vyklápěč:  elektricky poháněný
Vyklápění pomocí hřebenu:  pro nádoby od 110 l po kontejnery 1100 l
Další výbava:  barevný kamerový systém s LCD monitorem v kabině řidiče, bezpečnostní hmotnostní čidla, bezpečnostní STOP tlačítka, zábleskové LED majáky, elektricky ovládaná okna, vyhřívané čelní sklo, vzduchem odpružená sedadla, servis podvozku Volvo je krytý servisní smlouvou Volvo Gold.
   

 První popelářská kukačka na elektřinu v ČR
První elektrické nákladní vozidlo pro svoz odpadu Volvo FL Electric jezdí po Brně. Nabíjí se energií vyráběnou z odpadu a ze střešních fotovoltaických panelů. Foto SAKO Brno