Na konci dubna 1967 sjel z výrobní linky první patrový autokar na světě postavený podle diplomové práce Konrada Auwärtera: NEOPLAN Skyliner.
Na konci dubna 1967 sjel z výrobní linky první patrový autokar na světě postavený podle diplomové práce Konrada Auwärtera: NEOPLAN Skyliner.
Na jaře roku 1967 uvedl Konrad Auwärter autobusový svět v úžas: Dvoupatrový autobus pro zájezdovou dopravu? To si nikdo nedokázal představit. Mladší syn Gottloba Auwärter, šéfa firmy NEOPLAN, byl však pevně přesvědčen o životaschopnosti svého konceptu.
První NEOPLAN Skyliner byl vyroben na konci dubna 1967. Aby mladý autor projektu dokázal, že jeho 12 metrový double-decker se hodí na každodenní nasazení, absolvoval s ním trasu ze Stuttgartu do Bruselu. „Tehdy nikdo nevěřil, že by patrový autobus vůbec mohl jet po dálnici a neztratit stabilitu. Skeptiky jsme však rychle přesvědčili o opaku,“ vzpomínal Konrad Auwärter u příležitosti slavnostního otevření výstavy v mnichovském MAN Bus Forum věnované 50. jubileu. „Od roku 1969 se odhodlali zařadit do svých flotil autobusy Skyliner renomovaní dopravci, například firma Götten Saarbrücken či TRD-Reisen z Dortmundu.“
Skyliner získal i velkou oblibu u zákazníků. Mezi několika tisíci vyrobenými vozidly jsou i výjimečné kousky, například čtyřnápravový Megaliner nebo patrový kloubový JumboCruiser, který vyrobili v roce 1975 pouze v omezeném počtu 11 kusů. Neobyčejné byly také projekty, jejichž základem byl Skyliner. Čtyřnápravový 15 metrový double-decker z Německa pro 106 sedících pasažérů vyvinutý speciálně pro Kennedyho vesmírné centrum NASA. Skyliner jezdil i jako kyvadlový autobus pro kasino ve Filadelfii, přestavěn na obytné vozidlo sloužil jako zázemí při poutní cestě jedné arabské královské rodiny. Velmi emotivní pro všechny v továrně byl týmový autobus Keke Rosberga, mistra světa F1. "Ten jsme vyrobili roku 1995. Sám Keke Rosberg několikrát přišel do fabriky, aby konfiguraci svého autobusu dohlédl. Parádní byla střešní terasa z nerezové oceli s výklopným zábradlím. Tehdy šlo o vrcholné umění v konstrukci autobusů! Kolegové byli na tento exemplář velmi hrdí,“ říkal Konrad Auwärter.
Ani ve svém sedmém generačním vydání NEOPLAN Skyliner neztratil nic z atraktivnosti. Potvrzují to četná mezinárodní ocenění i řada cen v Německu. Design značky NEOPLAN je legendární. Čisté linie karoserie s typickými ostrými hranami jsou kombinovány s nekompromisní aerodynamikou, která se v královské třídě zájezdových autobusů stala vzorem. Důsledné vedení křivek a oceňovaný „Sharp Cut“ design od stylistů značky NEOPLAN vytvořily základ architektury Skyliner a prezentují příslušnost patrového zájezdového autobusu k aktuální rodině NEOPLAN.
MAN
První NEOPLAN Skyliner byl vyroben na konci dubna 1967. Aby mladý autor projektu dokázal, že jeho 12 metrový double-decker se hodí na každodenní nasazení, absolvoval s ním trasu ze Stuttgartu do Bruselu. „Tehdy nikdo nevěřil, že by patrový autobus vůbec mohl jet po dálnici a neztratit stabilitu. Skeptiky jsme však rychle přesvědčili o opaku,“ vzpomínal Konrad Auwärter u příležitosti slavnostního otevření výstavy v mnichovském MAN Bus Forum věnované 50. jubileu. „Od roku 1969 se odhodlali zařadit do svých flotil autobusy Skyliner renomovaní dopravci, například firma Götten Saarbrücken či TRD-Reisen z Dortmundu.“
Skyliner získal i velkou oblibu u zákazníků. Mezi několika tisíci vyrobenými vozidly jsou i výjimečné kousky, například čtyřnápravový Megaliner nebo patrový kloubový JumboCruiser, který vyrobili v roce 1975 pouze v omezeném počtu 11 kusů. Neobyčejné byly také projekty, jejichž základem byl Skyliner. Čtyřnápravový 15 metrový double-decker z Německa pro 106 sedících pasažérů vyvinutý speciálně pro Kennedyho vesmírné centrum NASA. Skyliner jezdil i jako kyvadlový autobus pro kasino ve Filadelfii, přestavěn na obytné vozidlo sloužil jako zázemí při poutní cestě jedné arabské královské rodiny. Velmi emotivní pro všechny v továrně byl týmový autobus Keke Rosberga, mistra světa F1. "Ten jsme vyrobili roku 1995. Sám Keke Rosberg několikrát přišel do fabriky, aby konfiguraci svého autobusu dohlédl. Parádní byla střešní terasa z nerezové oceli s výklopným zábradlím. Tehdy šlo o vrcholné umění v konstrukci autobusů! Kolegové byli na tento exemplář velmi hrdí,“ říkal Konrad Auwärter.
Ani ve svém sedmém generačním vydání NEOPLAN Skyliner neztratil nic z atraktivnosti. Potvrzují to četná mezinárodní ocenění i řada cen v Německu. Design značky NEOPLAN je legendární. Čisté linie karoserie s typickými ostrými hranami jsou kombinovány s nekompromisní aerodynamikou, která se v královské třídě zájezdových autobusů stala vzorem. Důsledné vedení křivek a oceňovaný „Sharp Cut“ design od stylistů značky NEOPLAN vytvořily základ architektury Skyliner a prezentují příslušnost patrového zájezdového autobusu k aktuální rodině NEOPLAN.
V současné době se NEOPLAN Skyliner vedle role luxusního autokaru uplatňuje i jako vozidlo vhodné pro meziměstskou přepravu. S registrací v třídě II pak nabízí enormní kapacitu a současně vysoký komfort cestování například pro expresní autobusové linky nebo ve školní dopravě. Pro maximální bezpečnost a hospodárnost provozu jsou k dispozici četné elektronické asistenční systémy: asistent nouzového brzdění (EBA), asistent jízdy v pruzích (LGS), MAN AttentionGuard signalizující únavu řidiče, adaptivní tempomat (ACC), GPS tempomat MAN EfficientCruise s funkcí „plachtění“ EfficientRoll a elektronicky řízené odpružení Comfort Drive Suspension.
Historické autobusy Neoplan má ve své sbírce Automobil-Park Auwäster - a to i přehledně na svých stránkách.
MAN
Čtyřnápravový Super Skyliner se 106 sedadly vyvinutý v roce 1984 pro NASA Kennedy Space Centre. Foto MAN
Autokary NEOPLAN Skyliner poskytují pohodlí a řešení na míru několika sportovním týmům, například Sport Lisboa e Benfica v Portugalsku.
Jubilejní 5 000 NEOPLAN Skyliner předal výrobce dopravní společnosti Batour v Itálii na veletrhu Buswordl 2017.