V městské dopravě v Győru se předstauje první 100% elektrický autobus skupiny Kravtex-Kühne, zbrusu nový Credobus Electronell. Vozidlo vyrobené v Mosonmagyaróváru a Győru využívá lehkou rámovou kontrukci řady Econell Next a slibuje být jedním z nejúčinnějších a nejúspornějších e-busů na světě. Kravtex-Kühne Group je připravena svým novým produktem elektrifikovat maďarskou hromadnou dopravu.
V městské dopravě v Győru se předstauje první 100% elektrický autobus skupiny Kravtex-Kühne, zbrusu nový Credobus Electronell. Vozidlo vyrobené v Mosonmagyaróváru a Győru využívá lehkou rámovou kontrukci řady Econell Next a slibuje být jedním z nejúčinnějších a nejúspornějších e-busů na světě. Kravtex-Kühne Group je připravena svým novým produktem elektrifikovat maďarskou hromadnou dopravu.
Zatímco první dvanáctimetrový model Electronell začíná své první testy s cestujícícmi, 18metrová kloubová verze bude představena na konci roku. Obě vozidla jsou bezbariérová a vhodná pro městskou i příměstskou dopravu. Elektrické modely jsou postaveny na stejné technické platformě jako dieselové autobusy Credobus, lze je tak snadno integrovat do stávající provozní infrastruktury dopravců.
Na rozdíl od na trhu běžných 13 až 13,8 tuny vážících autobusů má nový vůz pouhých 11 tun. Hmotnostní výhoda minimálně 2 tuny snižuje množství baterie o 25 %. Cílového dojezdu 300 kilometrů lze dosáhnout se třemi místo čtyř modulů s celkovou kapacitou 294 kWh.
Ultralehká konstrukce Credobusu je založena na kovové konstrukci rámu, který se hodí do stávajícího prostředí údržby a je téměř zcela recyklovatelná. Nízká hmotnost je zajištěna optimalizací podvozku a 19,5" nápravou. V kombinaci s nízkou hmotností a racionalizovanou kapacitou baterie výrazně snižují spotřebu energie a zároveň mají pozitivní dopad na všechny nákladové faktory; od výroby přes výměnu baterie až po recyklaci. Podle výrobce to bude mít za následek velmi příznivé celkové náklady životního cyklu (TCO). Výhody přináší konstrukce i po technické stránce: vyšší kapacita cestujících, rychlejší nabíjení, menší ekologická stopa a žádné přetěžování.
Konstrukce Low Entry umožňuje umístit dvě ze tří baterií pod podlahu. Třetí je na střeše, nad přední osou, nadměrné zatížení je kompenzováno zesílenou střešní konstrukcí a okenními sloupky. Toto uspořádání poskytuje vozidlu relativně nízké těžiště a tím i vynikající stabilitu a ovladatelnost. V důsledku nízko umístěného hnacího ústrojí poskytuje část se zvýšenou podlahou plnohodnotnou podlahovou plochu - rovná místa k stání, zadní řada sedadel má plnou šířku.
Verze sólo je navržena s konfigurací 2-2-2 dveří, s vnitřním uspořádáním vhodným pro městské i příměstské aplikace.
Credobus používá pro své elektrobusy komponenty prémiové kvality převážně evropských značek. Akumulaci energie zajišťují kapalinou chlazené baterie NMC 3. generace od BorgWarner (Akasol). Baterie má celkovou kapacitu 294 kWh a lze ji nabít za 2 hodiny s výkonem 150 kW. Systém centrálního motoru VOITH VEDS HD (Heavy Duty) má špičkový výkon 410 kW a maximální účinnost 97,3 %. Pohonný systém sólové a kloubové verze je postaven z komponentů stejné velikosti.
Kromě dalších převážně evropských značek - Eberspächer, DANA nebo Knorr-Bremse mají autobusy tuzemskou přidanou hodnotu. Credobus je vyvíjel bez generálního partnera a hlavní úkoly systémové integrace a vývoje softwaru byly realizovány také v Maďarsku. Celkové náklady na víceletý projekt jsou více než 1,1 miliardy HUF. Modely Electronell jsou postaveny s vlastním vysokonapěťovým distribučním systémem Credobus (Credobus HVBOX), softwarem pro řízení pohonu a pasivním chladicím systémem. Vlastní výroba skupiny zahrnuje takí samonosný podvozek a téměř všechny kovové díly včetně závěsů. Kromě téměř 100 maďarských malých a středních podniků dodávají komponenty pro autobusy přední maďarské společnosti a zaměstnavatelé jako Rába, Knorr-Bremse, Metal 99, OROSházaGLAS, Hirschler, König, Graboplast, Semperform.
S asistenčními systémy pro řidiče značky ZF založenými na radarových a kamerových senzorech budou Electronells splňovat požadavky GSR (General Safety Regulation Evropské unie), které budou zavedeny od července 2024. Nová generace asistenčních systémů pro řidiče poskytne mimo jiné následující funkce: Informační systém Moving Off (MOIS), Informační systém mrtvého úhlu (BSIS), Intelligent Speed Assist (ISA), Výstraha ospalosti a bdělosti řidiče (DDAW), Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), imobilizér s dechovým testem a plná kybernetická ochrana.
Zahájení sériové výroby e-busů přímo přispívá k zachování 500 maďarských pracovních míst a vytváří objednávky pro 100 maďarských dodavatelů. Credobus, který od svého založení vyrobil více než 3 000 autobusů, může v závodě v Mosonmagyaróváru produkovat až 1 000 autobusů ročně. Vstupem na trh s elektrobusy je schopen vyrábět bezemisní vozidla nezbytná pro dosažení klimatických cílů v Maďarsku.
V letech 2022 a 2023 dorazilo do aglomerace hlavního města Maďarska a šesti krajských sídel 100 elektrických vozidel, z toho 13 do Győru. V letošním roce podal Volánbusz žádost o dotaci na nákup 20 nových e-busů a výstavbu související dobíjecí infrastruktury a vypsal výběrové řízení na nákup elektrobusu poháněného vodíkovým palivovým článkem.