
Linka X1 spojuje centrum Barcelony a dva důležité body - náměstí Francesc Macià a Les Glòries. Foto TMB
Caetano H2 City Gold s palivovými články a nulovými emisemi zahájil provoz s cestujícími na xpresní lince X1 mezi centrem Barcelony a náměstími Francesc Macià a Les Glòries.
Caetano H2 City Gold s palivovými články a nulovými emisemi zahájil provoz s cestujícími na xpresní lince X1 mezi centrem Barcelony a náměstími Francesc Macià a Les Glòries.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) je největším provozovatelem veřejné dopravy v metropolitní oblasti Barcelony, na 102 linkách jezdí více než 1 100 autobusů. S čistě elektrickými má zkušenosti, vodíkový pohon uvádí do provozu poprvé. Stratecký plán Barcelony do roku 2025 požaduje zařadit do flotily 508 autobusů na "čistou" energii, z toho má být 233 elektrických a 46 na vodík.
Osm elektrických autobusů s palivovými články dodává do katalánského města CaetanoBus, první přijel na konci roku 2021 a jezdil zkušebně bez cestujících. Standardní vůz dlouhý 12 metrů pro 94 cestujících s lehkou hliníkovou karoserií se třemi dveřmi je vybaven palivovým článkem Toyota o výkonu 60 kW a pěti vodíkovými nádržemi typu 4 o celkové kapacitě 37,5 kg H2. Trakční motor Siemens dodává maximální výkon 180 kW a napěťový měnič ELFA 2, rovněž od společnosti Siemens, řídí výkon motoru. Vodíkový systém doplňují trakční baterie s lithium-iontovou technologií o celkové kapacitě 44 kWh, ve kterých se ukládá energie generovaná palivovým článkem a rekuperačním brzdovým systémem.
Zelený vodík pro pohon autobusů vyrábí španělská společnost Iberdrola v závodě v barcelonském průmyslovém parku Zona Franca poblíž depa TMB. Jde o první komerční zařízení na výrobu a výdej obnovitelného vodíku ve Španělsku, kerá získala osvědčení pro splnění minimálních bezpečnostních podmínek (ISO-19880-1:2020). Umístění na strategickém místě je podle Iberdrola příležitostí k dekarbonizaci těžké mobility. Nový závod se zaměří kromě autobusů pro TMB i na dodávky zeleného vodíku do železniční dopravy. Iberdrola podepsala nedávno dohodu se skupinou CAF o podpoře využívání tohoto druhu energie na železnici. Obě společnosti plánují nabízet komplexní řešení udržitelné mobility, od dodávek kolejových vozidel a infrastruktury pro doplňování paliva až po výrobu zeleného vodíku a infrastrukturu obnovitelné energie.
Osm elektrických autobusů s palivovými články dodává do katalánského města CaetanoBus, první přijel na konci roku 2021 a jezdil zkušebně bez cestujících. Standardní vůz dlouhý 12 metrů pro 94 cestujících s lehkou hliníkovou karoserií se třemi dveřmi je vybaven palivovým článkem Toyota o výkonu 60 kW a pěti vodíkovými nádržemi typu 4 o celkové kapacitě 37,5 kg H2. Trakční motor Siemens dodává maximální výkon 180 kW a napěťový měnič ELFA 2, rovněž od společnosti Siemens, řídí výkon motoru. Vodíkový systém doplňují trakční baterie s lithium-iontovou technologií o celkové kapacitě 44 kWh, ve kterých se ukládá energie generovaná palivovým článkem a rekuperačním brzdovým systémem.
Zelený vodík pro pohon autobusů vyrábí španělská společnost Iberdrola v závodě v barcelonském průmyslovém parku Zona Franca poblíž depa TMB. Jde o první komerční zařízení na výrobu a výdej obnovitelného vodíku ve Španělsku, kerá získala osvědčení pro splnění minimálních bezpečnostních podmínek (ISO-19880-1:2020). Umístění na strategickém místě je podle Iberdrola příležitostí k dekarbonizaci těžké mobility. Nový závod se zaměří kromě autobusů pro TMB i na dodávky zeleného vodíku do železniční dopravy. Iberdrola podepsala nedávno dohodu se skupinou CAF o podpoře využívání tohoto druhu energie na železnici. Obě společnosti plánují nabízet komplexní řešení udržitelné mobility, od dodávek kolejových vozidel a infrastruktury pro doplňování paliva až po výrobu zeleného vodíku a infrastrukturu obnovitelné energie.




Plnící vodíková stanice Iberdrola je součástí závodu na výrobu zeleného vodíku ve Free Zone v Barceloně. Foto Zona Franca