První eCitara G s palivovými články vozí v Německu cestující
Nové depo Rhein-Neckar-Verkehr pro autobusy na alternativní pohon v Heidelbergu. Foto rnv

Vozový park kloubových autobusů Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv) v Bádensko-Württembersku se mění na klimaticky šetrný. Kromě elektrických bateriových sólo a kloubových eCitaro zařadila rnv do provozu první tři eCitara G s palivovým článkem jako prodlužovačem dojezdu. Dopravce z Mannheimu získal první vozy ze sériové výroby tohoto typu autobusu, podobně jako patřil na jaře 2019 mezi první provozovatele elektrických bateriových Mercedes Benz eCitaro. 

Vozový park kloubových autobusů Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv) v Bádensko-Württembersku se mění na klimaticky šetrný. Kromě elektrických bateriových sólo a kloubových eCitaro zařadila rnv do provozu první tři eCitara G s palivovým článkem jako prodlužovačem dojezdu. Dopravce z Mannheimu získal první vozy ze sériové výroby tohoto typu autobusu, podobně jako patřil na jaře 2019 mezi první provozovatele elektrických bateriových Mercedes Benz eCitaro. 

První tři ze 48 plně elektrických kloubových autobusů předal Daimler Buses v listopadu 2023. Než se dostaly do pravidelného provozu, absolvovaly dvouměsíční zkušební provoz. Ten byl úspěšně dokončen a nová vozidla jsou od 2. června v pravidelném provozu v Heidelbergu. "Nevyskytly se žádné výrazné problémy, a tak nic nebrání nepřetržitému využívání 100% bezemisního nového přírůstku do vozového parku rnv. Naopak: vozidla plní to, co slibují," říká rnv.

ECitaro G s palivovými články má šest NMC3 bateriových sad, což odpovídá celkovému energetickému obsahu 392 kWh. Šest vodíkových nádrží pojme celkem 30 kilogramů H2. S elektřinou z baterie a 60 kW palivového článu by měl být celkový dojezd minimálně 400 kilometrů. Baterie se nabíjejí kabelem; vozidlo má nabíjecí zásuvky CCS vlevo a vpravo nad přední nápravou. Vodík se plní nad druhou nápravou vpravo ve směru jízdy. Poháněna je střední i zadní náprava kloubových autobusů. Elektromotory v blízkosti nábojů kol poskytují výkon 141 kW na kolo a dosahují točivého momentu 494 Nm.

Nové H2 eCitara samozřejmě potřebují také vlastní infrastrukturu, která umožňuje zásobování autobusů vodíkem a elektřinou. V Heidelbergu bylo proto vybudováno nové autobusové depo na Wieblinger Weg. Na ploše přes 10 000 m² zde lze zaparkovat až 27 vozidel a připravit je na tankování vodíku a nabíjení baterií. I zde byl zkušení provoz úspěšný.

Elektrická eCitara H2 s přídavným vodíkovým palivovým článkem v budoucnu postupně nahradí dieselové autobusy rnv a doplní stávající vozový park bateriových elektrobusů. V rámci projektu financovaného státem počítá rnv v Mannheimu a Heidelbergu s celkem 40 těmito autobusy. Dalších osm bude zakoupeno pro Ludwigshafen v rámci dalšího projektu financování.

Naši cestující jsou s novými vozidly velmi spokojeni, naši zákazníci si obzvláště chválí odstranění hluku motoru a nepříjemných vibrací,“ říká Martin in der Beek, technický ředitel rnv. „Naši řidiči ale také velmi chválí jízdní chování nových autobusů.“  

Nové depo v Heidelbergu stálo 24,5 milionů eur (veškeré náklady včetně projektů). Veřejná vodíková čerpací stanice a části dobíjecí infrastruktury jsou částečně financovány Ministerstvem životního prostředí, klimatu a energetiky Bádenska-Württemberska prostřednictvím vodíkového projektu H2Rhein-Neckar. Ve spojení s federálně financovaným projektem H2Rivers vzniká v regionu vodíkový ekosystém. Vodík pro tankování autobusů se vyrábí v blízkém Mannheimu. Nová vozovna slouží také k analýze a nastavení ideálních procesů pro ostatní dopravce.


První eCitara G s palivovými články vozí v Německu cestující
Vodíkové autobusy eCitaro G s palivovými články jsou od června v provozu v Heidelbergu nedaleko Mannheimu. Foto rnv