První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
Hess lighTram 25 DC pro Winterthur. Foto Stadtbus

Stadtbus Winterthur v depu Grüzefeld slavnostně přivítal první lighTram 25 DC. Jedenáct dvoukloubových bateriových trolejbusů bude uvedeno do provozu v prosinci 2022.
Stadtbus Winterthur v depu Grüzefeld slavnostně přivítal první lighTram 25 DC. Jedenáct dvoukloubových bateriových trolejbusů bude uvedeno do provozu v prosinci 2022.
Městský dopravní podnik Stadtbus Winterthur zahájil výběrové řízení na vozidla v říjnu 2020. Na konci prosince 2020 obdržel nabídky od dvou výrobců. Vozidla obou výrobců byla testována na síti linek a vyhodnoceny nabídky, byla použita následující kritéria: náklady, technologie, perspektiva zákazníka, kabina řidiče a zákaznický servis.

Zakázku získala společnost Carrosserie Hess AG se sídlem ve švýcarském Bellachu a v březnu 2021 byla uzavřena rámcová smlouva na dodání až sedmdesáti trolejbusů. První vozy objednal Stadtbus v květnu 2021, jednalo se o jedenáct dvoukloubových trolejbusů a tři kloubové. Zakázka má hodnotu přibližně 22 milionů švýcarských franků (téměř 555,8 milionů korun, tzn. že průměrně vychází přibližně 40 milionů korun na jedno vozidlo).

První z dvoukloubových trolejbusů slavnostně představil Stadtbus 30. srpna. V příštích týdnech a měsících bude 24,7 metrů dlouhý bateriový trolejbus sloužit jako zkušební vůz pro zaměstnace a od nových jízdních řádů v prosinci bude uvedeno do provozu celkem 11 těchto vozidel. Město leží asi 30 km severovýhodně od Curychu, má přibližně 110 tisíc obyvatel a je jedním z nejrušnějších dopravních uzlů země.

Trolejbus vybavený 66 kWh LTO (lithium titanate oxide) bateriemi umístěnými na střeše přední části karosérie se nabíjí metodou "Dynamic Charging" (za jízdy z trolejového vedení) a v čistě bateriovém režimu ujede 25 km. Pohyb vozidla zajišťují dva vodou chlazené elektromotory, každý s výkonem 190 kW, umístěné na ose 2 a 3. Interiér vozu pro Winterthur má prostor pro 52 sedících, 168 sedících cestujících a dva invalidní vozíky.

Nové trolejbusy nahradí v provozu 10 vozů Solaris Trollino, dalších 17 zůstane dále v provozu. Stadtbus s novými kloubovými trolejbusy počítá také na linky 5 a 7, kde mají nahradit dieselové autobusy. Na těchto tratích bude vybudováno asi 5 km trolejového vedení, část trasy ujedou vozidla na trakční baterie.

 

První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
První dvoukloubový bateriový trolejbus Hess v depu Grüzefeld 30. srpna 2022. Foto Stadtbus
První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
Hess lighTram 25 DC pro Winterthur. Foto Stadtbus
První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
Interiér vozu pro Winterthur má prostor pro 52 sedících, 168 sedících cestujících a dva invalidní vozíky. Foto Stadtbus
První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
Místo bočních zrcátek má 24,7 metrů dlouhý vůz kamery a je vybaven systémem sledování mrtvého úhlu. Foto Stadtbus
První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
První dvoukloubový trolejbus na silnicích ve Winterthuru ve Švýcarsku
Hess lighTram 25 DC pro Winterthur. Foto Stadtbus