
Rotterdam má premiéru. Kyvadlovou dopravu mezi stanicí metra Meijersplein/Airport a mezinárodním letištěm Rotterdam-Haag na lince 533 zajistí dva autonomní elektrické autobusy Karsan e-ATAK.
Rotterdam má premiéru. Kyvadlovou dopravu mezi stanicí metra Meijersplein/Airport a mezinárodním letištěm Rotterdam-Haag na lince 533 zajistí dva autonomní elektrické autobusy Karsan e-ATAK.
Novou autobusovou linku 533 mohou cestující využívat od pátku 1. srpna. Automatizované plně elektrické autobusy jsou bezbariérové a je v nich místo pro nejméně 20 cestujících včetně zavazadel.
Autonomní e-ATAK SAE Level-4 vyvíjí Karsan ve spolupráci s ADASTEC, vyrábí se od roku 2021. Dohodu o poskytování služeb veřejné dopravy na letišti Rotterdam-Haag podepsal s DAM Shuttless a RET (Rotterdamse Elektrische Tram) v loňském roce. Své první cestující e-ATAK přepravil mezi terminálem letiště a stanicí metra Meijersplein v pátek 11. července 2025. Slavnostního zahájení provozu se zúčastnili nizozemský ministr infrastruktury a vodního hospodářství Robert Tieman, generální ředitel Karsan Okan Baş, generální ředitel ADASTEC Dr. Ali Ufuk Peker, zástupci DAM Shuttles, RET (Rotterdamse Elektrische Tram) a dalších institucí.
Karsan, Okan Baş, zdůraznil význam projektu a uvedl: „Touto dodávkou jsme realizovali první projekt autonomního letištního autobusu na světě. Tato iniciativa není jen prvním nasazením autonomního autobusu společnosti Karsan v Nizozemsku, ale také představuje významný milník v globální letištní osobní dopravě. Aktivní provoz v tak strategické lokalitě ukazuje, že autonomní mobilita již není jen budoucnost, ale je skutečným řešením dneška." S odkazem na provozní zkušenosti z 13 různých projektů ve 12 zemích dodal: „Jsme odhodláni i nadále utvářet budoucnost mobility rozšiřováním našich aktivit po celé Evropě.“
Autonomní e-ATAK úspěšně prošel provozními a funkčními bezpečnostními testy a získal plné schválení od RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer), jedné z předních evropských autorit.
e-ATAK je vybaven řadou senzorů LiDAR umístěných na různých místech kolem vozidla. Kromě toho disponuje pokročilou radarovou technologií vpředu, zpracováním obrazu s vysokým rozlišením pomocí RGB kamer a termokamerami pro zvýšení bezpečnosti životního prostředí. Všechny tyto inovativní technologie se spojují a umožňují autonomní řízení úrovně 4, což umožňuje autonomnímu vozu e-ATAK jezdit po plánované trase plně autonomně. Podle Karsan může ve dne i v noci a za každého počasí v autonomním režimu dosáhnout rychlosti až 40 km/h. Autonomně vykonává všechny funkce řidiče autobusu bez jeho přítomnosti na palubě, včetně najíždění na zastávky, řízení nastupování a vystupování cestujících a navigace na křižovatkách, přechodech a semaforech.
Trasa z letiště ke stanici metra je volná, a proto je vhodná pro automatizovaný autobus. Ve vozech zatím bude speciálně vyškolený a kvalifikovaný řidič autobusu, který v případě potřeby může zasáhnout a autobus ručně ovládat. Jde o zkušené řidiče, kteří absolvovali speciální výcvik, uvádí RET.
Letiště Roterdam/Haag, je menší mezinárodní letiště snadno dostupné veřejnou dopravou z Rotterdamu, Lansingerlandu a Haagu. Z Rotterdamu se na letiště Rotterdam-Haag dostanete za 20 minut, z Haagu za 40 minut. K přepravě slouží linka metra E stanice Meijersplein/Letiště a navazující autobusová linka 33 nebo 533.
