První autobusy IVECO Streetway se systémy ADAS v Praze
Dopravní podnik hlavního města Prahy převzal první autobusy IVECO Streetway 12 s bezpečnostními systémy ADAS. Foto DPP

Dopravní podnik hlavního města se na sociálních sítích pochlubil prvními autobusy IVECO s technologiemi ADAS pro zvýšení bezpečnosti jízdy. Převzal prvních 9 vozů Streetway 12m s pokročilými asistenčními funkcemi, které dokážou v reálném čase vyhodnocovat různé dopravní situace a potenciální nebezpečí a v případě potřeby řidiči pomoci. Systémy asistence budou mít i nové hybridní autobusy Urbanway 18 a elektrické SOR ENS 12, které by měly být v nejbližší době také do Prahy dodány.

Reklama

Dopravní podnik hlavního města se na sociálních sítích pochlubil prvními autobusy IVECO s technologiemi ADAS pro zvýšení bezpečnosti jízdy. Převzal prvních 9 vozů Streetway 12m s pokročilými asistenčními funkcemi, které dokážou v reálném čase vyhodnocovat různé dopravní situace a potenciální nebezpečí a v případě potřeby řidiči pomoci. Systémy asistence budou mít i nové hybridní autobusy Urbanway 18 a elektrické SOR ENS 12, které by měly být v nejbližší době také do Prahy dodány.

V souvislosti s povinnou výbavou ADAS od července 2024 Iveco Bus upravila design přední části autobusů. Vizuální a zvuková upozornění nových systémů jsou integrována do přístrojové desky. Nová zařízení ADAS ve vozidlech Iveco Bus zahrnují:   

MOIS – Moving Off Info System, v přední části každého vozidla pokrývá radar krátkého dosahu v kombinaci s kamerou celou přední část vozidla, aby bylo možné identifikovat zranitelné účastníky silničního provozu, kteří se blíží zepředu a napříč vozidlem.

ISA – Intelligent Speed Assist: přední kamera snímá a rozpoznává značky pro vjezd do městské oblasti a omezení rychlosti a porovnává tyto informace s jednotkou GPS ve vozidle. Pokud je překročen rychlostní limit, světelné a zvukové indikátory na přístrojové desce vyzvou řidiče, aby odpovídajícím způsobem upravil rychlost. V neposlední řadě snímač soumraku automaticky zapne přední světla.

BSIS – Blind Spot Info System, na pravé straně vozidla jsou dva radary krátkého dosahu, které umožňují sledovat boční mrtvé úhly a upozorňují na chodce, cyklistu nebo skútry, kteří se blíží k autobusu z pravé strany. Tento systém je volitelně k dispozici také na levé straně. Informace jsou přenášeny na palubní desku pomocí různých úrovní vizuálního a zvukového upozornění a také na LED lišty umístěné na obou stranách čelního skla.

TPMS – Tyre Pressure Monitoring, snímače na kolech poskytují měření tlaku v reálném čase na přístrojové desce na vyhrazené stránce a v případě závady se aktivuje zvukový signál.

REV – Reversing Detection, zadní kamera umístěná na pravé straně sleduje prostor za autobusem a upozorňuje na riziko srážky se zranitelným účastníkem silničního provozu. Řidiče upozorňuje obrazovka umístěná v horní části předního panelu mírně mimo střed nebo na pravé straně palubní desky. Je také velmi dobrou podporou při manévrech.

ESS – Emergency Stop Signal, nouzové brzdění je signalizováno automatickou aktivací nouzových výstražných světel. Systém se spustí při prudkém zpomalení, pokud je rychlost vyšší než 50 km/h nebo pokud je aktivován systém ABS.

DDAW – Driver Drowsiness Attention Warning, vozidlo je vybaveno detekčními a výstražnými funkcemi. Systém vyhodnocuje bdělost a styl jízdy řidiče na základě analýzy jeho úkonů na volantu a posunů trajektorie a v případě potřeby jej upozorní.

ALC – Alcohol Interlock Preparation, standardizované tovární přednastavení usnadňující následnou instalaci dechového analyzátoru.

Cyber security, elektrické a elektronické řídicí jednotky jsou chráněny mechanickým zámkem a softwarovou bránou firewall s názvem SECURE GATEWAY, která chrání systémy palubního počítače před náhodnými nebo škodlivými událostmi.

Cestující v Praze čeká v blízké době téměř 85 nových autobusů. Dopravní podnik objednal na podzim 2024 celkem 17 dieselových standardních autobusů Streetway, podle zveřejněné smlouvy s termínem dodání do 30. června, a 50 kloubových hybridních Urbanway, 30 vozidel mělo dorazit také do konce června. Těšit se mohou také na první elektrické autobusy SOR ENS 12. Jak jsme nedávno upozorňovali, zkušebně už jezdí v Plzni, kde do karosérií SOR montuje Škoda Group elektrovýzbroj. Všechny nové vozy už budou ADAS vybaveny.