Průmyslové motory FPT pohánějí stavbu nejdelšího ponořeného tunelu na světě
Vizualizace portálů a nájezdů do tunelu Fehmarnbelt pod Baltským mořem. Foto: © Olaf Malzahn

FPT Industrial, značka skupiny Iveco Group, která se specializuje na pokročilé technologie pohonu, hraje klíčovou roli při výstavbě tunelu Fehmarnbelt, 18 kilometrů dlouhého silničního a železničního tunelu pod Baltským mořem, který poskytne nejrychlejší spojení mezi Skandinávií a střední Evropou. Bude nejdelším ponořeným tunelem na světě.

FPT Industrial, značka skupiny Iveco Group, která se specializuje na pokročilé technologie pohonu, hraje klíčovou roli při výstavbě tunelu Fehmarnbelt, 18 kilometrů dlouhého silničního a železničního tunelu pod Baltským mořem, který poskytne nejrychlejší spojení mezi Skandinávií a střední Evropou. Bude nejdelším ponořeným tunelem na světě.

Prostřednictvím svého distributora Bimotor S.p.A. dodala FPT Industrial své nejmodernější motory F36 Stage V pro výrobu energie společnosti CGM, přednímu výrobci generátorových soustrojí. Tyto agregáty jsou v současnosti v provozu na obrovském staveništi tunelu, jehož součástí je největší betonárna na světě.

Tunel Fehmarnbelt, který má být dokončen do roku 2029 a je spolufinancován Evropskou komisí, se skládá ze 79 standardních a 10 speciálních prvků. Každý standardní prvek je dlouhý 217 m, váží 73 500 tun a obsahuje dva tubusy pro dálnici, dva pro železnici a obslužnou pasáž. Když je prvek připraven, na obou koncích se namontují vodotěsné přepážky a pomocí remorkérů se odtáhne na místo. Prvky jsou poté spuštěny do 12 m hlubokého tunelového příkopu vybagrovaného na mořském dně a jsou pečlivě spojeny dohromady. Tato vysoce přesná práce vyžaduje velké množství vždy připravené a spolehlivé energie, a právě zde přicházejí na řadu generátory CGM poháněné průmyslovými motory FPT.

Výstavba tunelu Fehmarnbelt je důležitým doplňkem evropské udržitelné dopravní sítě budoucnosti. Nabídne nejrychlejší a nejpřímější trasu mezi Dánskem a Německem a mezi Skandinávií a střední evropou a zároveň sníží emise CO2 a zmírní přetížení stávajících silnic a železnic. Například z Hamburku bude možné cestovat do Kodaně vlakem za pouhé 2,5 hodiny proti současným přibližně 5 hodinám.


Průmyslové motory FPT pohánějí stavbu nejdelšího ponořeného tunelu na světě
Motor F36 pro agregáty CGM splňuje emisní požadavky Stage V / Tier 4F a vyznačuje se vysokým výkonem (až 100 kVA PRP při 50 Hz) a vysokou účinností. Foto FPT Industrial
Průmyslové motory FPT pohánějí stavbu nejdelšího ponořeného tunelu na světě
Německý tunelový portál tunelu se buduje až dvanáct metrů pod hladinou moře. Nejprve se zde konvenčním způsobem vyrábí podlaha, poté boční stěny a nakonec střecha tunelu. Dělníci spojují betonářskou ocel a tvoří ocelovou kostru tunelových trub. Jakmile je bednění smontováno, lze nalít beton. Přibližně 450 metrů tunelu se staví metodou hloubení. Foto: © Olaf Malzahn
Průmyslové motory FPT pohánějí stavbu nejdelšího ponořeného tunelu na světě
Tunel Fehmarnbelt se skládá ze 79 standardních a 10 speciálních prvků. Každý standardní prvek je dlouhý 217 m, váží 73 500 tun a obsahuje dva tubusy pro dálnici, dva pro železnici a obslužnou pasáž. Foto FPT Industrial
Průmyslové motory FPT pohánějí stavbu nejdelšího ponořeného tunelu na světě