BUSportál zaujala na internetu služba, kteří zprostředkovává setkávání nabídky a poptávky právě v zájezdové dopravě.
Reklama
BUSportál zaujala na internetu služba, kteří zprostředkovává setkávání nabídky a poptávky právě v zájezdové dopravě.
Jeden z provozovatelů webu www.adoprava.cz, Jan Špičák, princip služby vysvětluje:
"Potřebuje-li např. paní učitelka či sportovní klub objednat autobus, většinou je podmínkou přijatelná cena, pokud možno co nejnižší. Na našich stranách nalezne klient velmi přehledný katalog dopravců a jejich autobusů a rovnou může všechny dopravce z našeho katalogu jednoduše oslovit. Stačí zdarma a nezávazně vyplnit formulář se základními údaji o plánované cestě a požadavcích na parametry autobusu. Dopravci, kteří mají na realizaci poptávané cesty zájem, zašlou klientovi e-mailem nabídku (většinou i s cenovou kalkulací). Klient si pak jednoduše vybere z nabídek tu nejvhodnější - samotné objednání busu probíhá přímo mezi klientem a vybraným dopravcem.
Z praxe víme, že se nabídky mohou značně lišit a lze takto např. u zahraničních cest ušetřit až desetitisíce. V rámci ČR zase může dojít k tzv. "vytížení autobusu", tzn. např. dispečer některého dopravce uvidí, že se chystáte jet z Krkonoš do Prahy v den, kdy tam zrovna poveze jinou skupiny lidí. Autobus by se mu normálně vracel prazdný, ale díky vytížení nebude klient muset platit "prázdnou cestu."
Jak vás to všechno vůbec napadlo ?
S kamarádem jsme se jako "náctiletí" hodně věnovali počítačům, programovali, spravovali sítě, atd., ale časem jsme si našli každý jiný obor, ve kterém bychom se chtěli profilovat. Nechtěli jsme získané zkušenosti a dovednosti s výpočetní technikou "zahodit", a tak jsme přemýšleli, jak bychom je nejlépe při studiu mohli zúročit. Požadavky na nepříliš vysoké vstupní náklady rozhodly pro Internet. Uvažovali jsme o katalogu autosalonů a jiných podobných projektech a nakonec jsme vytvořili jednoduchý katalog autobusových dopravců, do kterého se nám zaregistrovalo 9 firem - to bylo již v půlce roku 2004. Loni v květnu jsme spustili rozšířenou ADopravu.cz v současné podobě. Investovali jsme jak do webu, tak i do jeho propagace.
Kolik je zapojeno v systému dopravců?
V současné době máme v systému celkem 22 dopravců s podepsanou smlouvou o poskytování internetových služeb. Dopravci zdarma nabízíme registraci a prezentaci v katalogu (vč. loga). Jedinou podmínkou je smlouva na jeden rok, čímž chceme zajistit právě kvalitu katalogu. Dopravce na základě smlouvy udržuje aktuální informace o sobě. Pokud si klient u dopravce cestu objedná, tak by dopravce měl přislušnou cestu "označit", abychom věděli, kdo ji bude realizovat. Po jejím "odjetí" dopravce po přihlášení do systému doplní počet ujetých km a my mu pak vystavíme fakturu za zprostředkování podle ujetých kilometrů. Dopravce platí jen v případě, že cesta proběhne. Specialitou je řazení dopravců v katalogu podle jejich aktivity.
Jaké máte praktické zkušenosti a plány ?
Ohlasy dopravců i klientů jsou pozitivní, o službu je zájem - na tzv. nástěnce cest, kde se nacházejí poptávky klientů, se v průměru nachází 50 cest, z nichž je mnoho i zahraničních. Od spuštění serveru klienti celkem poptávali dopravu na 220 cest, nabídek dopravců bylo zasláno přes 400. Za letošní únor jsme měli 1.032 návštěv, jež shlédly 4.354 stránek. Za úspěch považujeme 1.-2. místo na Seznamu.cz při zadání klíčového hesla autobusová doprava do vyhledávání (bez placené podpory). Naší prioritou je získat další dopravce, aby si klient měl opravdu z čeho vybirat a byla tak vyšší šance na spárování nabídky a poptávky. Osobně do budoucna počítám s realizací několika cest za den.

O provozovatelích ADoprava.cz: Jan Špičák studuje medicínu na 2. lékařské fakultě UK (FN Motol) a prácuje na 0,25 úvazku u Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy, Vítězslav Jíra studuje na FAMU. Oba také pracují pro Dům dětí a mládeže Prahy 6.

Provozujete zájezdovou dopravu ? ADoprava provozuje praktický systém poptávky.