Prostřený stůl pro změnu
Dá se vařit jen z potravin dovezených vozidly s nulovými emisemi? Ve Švédsku to zkusili. Ingredience na večeři servírovanou v Göteborgu dohromady urazily přibližně 2 700 kilometrů po silnicích, přičemž 86 % této vzdálenosti nákladními vozy s nulovými emisemi z výfukových plynů. Zbývající kilometry zvládla nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy. Foto Volvo Trucks

Chtěli byste vědět, jestli ingredience pro vaše jídlo dorazily bez emisí? Společnost Volvo Trucks se spojila s celosvětově uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem v rámci nové kampaně – Prostřený stůl pro změnu. O jakou výzvu se jednalo? Připravit gurmánské jídlo z ingrediencí, které byly přepraveny nákladním vozidlem se sníženými nebo minimálními emisemi výfukových plynů. Elektrická nákladní vozidla sehrála v této iniciativě klíčovou roli, jejímž cílem je inspirovat kupující přepravy v potravinářském průmyslu k přijetí udržitelnějších možností přepravy.

 

Chtěli byste vědět, jestli ingredience pro vaše jídlo dorazily bez emisí? Společnost Volvo Trucks se spojila s celosvětově uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem v rámci nové kampaně – Prostřený stůl pro změnu. O jakou výzvu se jednalo? Připravit gurmánské jídlo z ingrediencí, které byly přepraveny nákladním vozidlem se sníženými nebo minimálními emisemi výfukových plynů. Elektrická nákladní vozidla sehrála v této iniciativě klíčovou roli, jejímž cílem je inspirovat kupující přepravy v potravinářském průmyslu k přijetí udržitelnějších možností přepravy.

 

Dekarbonizace dopravního průmyslu pokračuje a jedním ze způsobů, jak dosáhnout nulových emisí z výfukových plynů, jsou nákladní vozidla s elektrickým pohonem na baterie. V potravinářském průmyslu je doprava zodpovědná za 19 % všech emisí.

Volvo Trucks společně s  uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem, který je kulinářskou silou mnoha mezinárodních restaurací, ukázali, jak lze v potravinářském průmyslu odstranit nebo minimalizovat emise z přepravy.

Marcus Samuelsson si dal za úkol připravit gurmánské jídlo se všemi ingrediencemi, které si do kuchyně přiveze elektrickými nákladními vozidly nebo vozidly poháněnými obnovitelnými palivy, jako je bioplyn nebo bionafta.

Toto byla první večeře svého druhu a jsem nadšený, že mohu být její součástí. Musel jsem přemýšlet o dopravě jako o ingredienci. Hraje hlavní roli. Proto jsem do této výzvy rád šel. Jakmile se tím budeme řídit, posune to celé odvětví vpřed. Doufejme, že jednoho dne budou všichni kuchaři do jídelního lístku psát, jak bylo jídlo přepraveno do restaurace, a tato informace se stane novou přidanou hodnotou,“ říká Marcus Samuelsson.

Jídelní lístek obsahoval tresku glazovanou miso omáčkou, zelí, raky, okurkový salát a německé víno Ryzlink rýnský. Ingredience na večeři dohromady urazily přibližně 2 700 kilometrů po silnicích, přičemž 86 % této vzdálenosti jelo nákladními vozidly s nulovými emisemi z výfukových plynů. Zbývající kilometry pak zvládla nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy.

Tato kampaň dokonale zapadá do značky Volvo – udržitelnost v dopravním průmyslu činí srozumitelnou a hmatatelnou tím, že ji aplikuje na jídlo v restauraci – něco, s čím se může ztotožnit každý,“ říká Katarina Adamson, vedoucí značky a komunikace ve společnosti Volvo Trucks. „Cílem je oslovit nákupčí přepravy v potravinářském průmyslu, protože jejich rozhodnutí a požadavky mohou významně ovlivnit směr a tempo směrem k udržitelným dopravním řešením.“

Výzva se ukázala být týmovým úsilím, kterého se zúčastnilo několik potravinářských společností, pěstitelů a poskytovatelů dopravy – kteří byli všichni pozváni na večeři podávanou v místní restauraci v Göteborgu ve Švédsku.

O Marcusovi Samuelssonovi
Marcus Samuelsson stojí za řadou mezinárodních restaurací, včetně známé Red Rooster Harlem v New Yorku (kde vařil zejména pro prezidenta Baracka Obamu). Je také televizní osobností s cenou Emmy a uznávaným autorem a člověkem, který je zapojený do mnohých filantropických projektů. Pro tuto kampaň byl Marcus vyzván k vytvoření prvotřídní večeře se všemi ingrediencemi přivezenými elektrickými nebo nákladními vozidly poháněnými obnovitelnými palivy.

5 000 dodaných elektrických nákladních vozidel
Společnost Volvo Trucks je světovým lídrem v oblasti elektrických nákladních vozidel, prodala více než 5 000 elektrických nákladních vozidel zákazníkům v 50 zemích. Současná řada se skládá z osmi modelů přizpůsobených tak, aby splňovaly různé dopravní potřeby, včetně městské a regionální distribuce, stavebnictví a odvozu odpadu. V roce 2024 měla v Evropě 47% podíl v segmentu elektrických vozidel (těžká nákladní vozidla o hmotnosti 16 tun a více) a držela největší podíl v segmentu elektrických vozidel v Severní Americe.

Strategie třech variant pohonů společnosti Volvo směrem k nulovým emisím
Volvo Trucks je hlavním lídrem v přechodu na dopravu bez fosilních paliv, aby dosáhla svého cíle nulových čistých emisí do roku 2040 pomocí třícestné technologické strategie. Tento přístup je založen na bateriových elektrických motorech, palivových článkech a spalovacích motorech, které jezdí na obnovitelná paliva, jako je zelený vodík (vyráběný štěpením vody na vodík a kyslík pomocí obnovitelné elektřiny), bioplyn (Bio-LNG) nebo bionafta a HVO (hydrogenovaný rostlinný olej).

Zdroj: Volvo Trucks


Prostřený stůl pro změnu
Jídelní lístek šéfkuchaře Marcuse Samuelssona obsahoval tresku glazovanou miso omáčkou, zelí, raky, okurkový salát a německé víno Ryzlink rýnský.
Prostřený stůl pro změnu
Volvo Trucks je světovým lídrem v oblasti elektrických nákladních vozidel, prodala více než 5 000 elektrických nákladních vozidel zákazníkům v 50 zemích. Foto Volvo Trucks