Nízkopodlažní autobus typu SOR BN 12 je vybaven hlásičem zastávek pro nevidomé občany. Foto Connex Příbram.
spolupráci se Státním okresním archivem Příbram. Výzva pro pamětníky a vlastníky historických dokumentů:
spolupráci se Státním okresním archivem Příbram. Výzva pro pamětníky a vlastníky historických dokumentů:
"V letošním roce si připomínáme 50 let od první jízdy autobusu MHD v Příbrami (2.1.1958). Rádi bychom toto výročí připomněli originálním způsobem a zároveň více zapojili obyvatele našeho města do zdejšího dění. Prosíme proto všechny, kteří mají nebo budou ochotni vytvořit nějaké psané vzpomínky, vylíčit své zážitky či zkušenosti s příbramskou MHD v dobách minulých (dejme tomu z let 1958–2000), aby je poskytli našemu měsíčníku k otištění, popřípadě je věnovali státnímu okresnímu archivu k trvalému uložení. Prosím též o zapůjčení či darování jakékoliv písemné a obrazové dokumentace k dějinám MHD v Příbrami. Z dodaných materiálů bude učiněn výběr, který bude pravidelně otiskován v Kahanu, popřípadě může být z dodaných materiálů vytvořena menší výstava. Poskytnutý materiál může být obrazový (fotografie), filmové nebo zvukové nahrávky, text (např. vlastní vzpomínky zaměstnanců – řidičů, průvodčích, lidí z vedení podniku, ale i cestujících nebo jen kolemjdoucích obyvatel), zpracovaná studie, i materiál hmotný (jízdenky, jízdní řády, čísla z autobusů, kleštičky průvodčího, strojky na označení jízdenek, další vybavení starých autobusů apod.).
Materiály zasílejte poštou nebo e-mailem nebo osobně doneste na adresu Kahanu. Ve Vaší korespondenci nezapomeňte uvést, jestli materiál darujete nebo zapůjčujete a především kontakt na Vás. "Kontakty:
Kahan – redakce
Městský úřad, odbor kultury, sportu a informačních služeb
Tyršova 108
261 19 Příbram
e-mail: kahan@pribram-city.cz
Městské autobusy jezdí půl století
Před půl stoletím začala v Příbrami jezdit Městská hromadná doprava. Provoz byl zahájen dne 2.1.1958 v 5 hodin ráno. Do užívání byly tehdy dány dvě linky, první vedla z Nové Hospody na Březové Hory (celkem 13 zastávek) a druhá ze Sídliště přes Flusárnu a náměstí opět na Novou Hospodu (11 zastávek). Linky se křižovaly u kostela sv. Jakuba, kde byla možnost přestupu. První den provozu bylo přepraveno přes 3.500 osob. V provozu byly linky do 5:00 do 24:00 (tedy déle než dnes!), ve špičce jezdily autobusy po 10 minutách. K dispozici měl dopravce 8 autobusů, jízdenky prodával průvodčí přímo v autobuse.V roce 1958 byla zahájena výstavba garáží pro ČSAD, které od té doby jsou umístěny v ulici K Podlesí a kde je dodnes sídlo firmy.
Při územních úpravách státu v roce 1960 bylo několik dalších obcí spojeno s Příbramí. Zavedla se proto linka č. 3 ze Lhoty přes centrum Příbrami do Trhových Dušníků. Zvyšující se počet obyvatel si vyžádal postupné rozšiřování rozšíření linek MHD, nové linky byly zaváděny i do tehdy nově připojených čtvrtí Podlesí, Lhota, Bytíz, Dubno, Trhové Dušníky, Lazec, Vysoká Pec. Dopravu obstarávaly vozy Škoda 706 RO a 706 RTO.
V roce 1972 jezdilo po městě pět linek MHD, jejichž vozy bývaly neustále přeplněny. Cestování se zlepšilo s novými autobusy ŠM 11 a kloubovými Ikarusy.
V roce 2002 byla doprava provozována na 15 linkách se 32 autobusy, z nichž denně jezdí 29 vozů na 500 spojích. Na linkách se objevily typy Karosa a SOR. Linka č. 2 si po dlouhá léta zachovala nejkratší intervaly (průměr od 5 do 22 hod. je 10 minut)
Provozovatelem bylo od počátku ČSAD Příbram, což byla součást ČSAD Praha, podniku Krajského národního výboru Praha. Posledně platný oficiální název zněl ČSAD KNV Praha, dopravní závod číslo 115. Závod 115 byl po roce 1989 rozdělen na tři samostatné provozy, přičemž příbramský provoz byl v roce 1997 privatizován jako Česká silniční automobilová doprava Příbram s.r.o., (za účasti sdružení obcí Doprava 99 a tří fyzických osob), v roce 2004 společnost odkoupil zahraniční investor, změnil se název na Connex Příbram, s.r.o., a firma se stala součástí nadnárodního koncernu Veolia transport, což platí dodnes.
Foto Connex Příbram.