Řidiči nákladních vozidel a autobusů nemají o práci nouzi. Co všechno je potřeba k tomu, aby se člověk k této sice náročné, ale slušně placené práci dostal?
Řidiči nákladních vozidel a autobusů nemají o práci nouzi. Co všechno je potřeba k tomu, aby se člověk k této sice náročné, ale slušně placené práci dostal?
Především řidičské oprávnění typu C a většinou i E (Pozn.BUSportálu: Řidiči nákladních vozidel potřebují skupinu C a skoro nutně i E (přívěs, návěs). Řidiči autobusů potřebují zejména skupinu D. Skupinu E, jen pokud by autobus táhl přívěs (momentálně není možno osobní, ale je možno s loděmi, bicykly ...)
V posledních letech řidičů s oprávněním řídit velká motorová vozidla ubývá. Je to kvůli tomu, že starší generace, která měla možnost udělat si tyto řidičské průkazy v rámci povinné vojenské služby zdarma, odchází do důchodu. Dnešní cena rozšíření řidičského průkazu z běžného typu B na typ D se pohybuje kolem 20 tisíc korun. Ne všichni si ale mohou dovolit zaplatit takovou částku. Jaké mají možnosti? Není běžné, že by firma (dopravní společnost) hradila svému budoucímu zaměstnanci rozšíření řidičského oprávnění. Dopravní společnosti většinou požadují letité zkušenosti s řízením velkých motorových vozidel a oprávnění k patřičné řidičské skupině považují za samozřejmost. V lepším případě, pokud čerstvý absolvent autoškoly s oprávněním typu D nebo E nemá dostatečné řidičské zkušenosti a splňuje kritéria pro uznání dotace od Úřadu práce pro zaučení v oboru, umožní mu zaměstnavatel nastoupit a absolvovat nutnou praxi v řízení. Ti, kdo nemají ještě příslušné řidičské oprávnění, nemohou si ho dovolit a přesto chtějí řídit například kamion nebo autobus, mají šanci podat si inzerát a čekat na odezvu zaměstnavatele, který bude ochoten jim v tomto směru vzdělání uhradit.
Nejvýhodnější možnost, jak se stát řidičem dosud nabízel Dopravní podnik hlavního města Prahy v rámci své kampaně „Staň se řidičem autobusu“. Tato kampaň reagovala na nedostatek řidičů v Praze s řidičským průkazem typu D s oprávněním řídit autobusy a jiné dopravní prostředky městské hromadné dopravy. Tato kampaň díky své lukrativní nabídce pro budoucí zaměstnance byla úspěšná a dá se říci, že splnila cíl vyrovnat počty odcházejících řidičů s nově příchozími a vychovat novou generaci řidičů. Dopravní podnik svým budoucím i současným zaměstnancům poskytuje slušné zázemí pro profesní vzdělávání. Řidičům autobusů je například nabízena možnost rozšířit si zdarma v rámci podnikového vzdělávání řidičské oprávnění na skupinu D.
„V rámci náborové kampaně nastoupilo v období od listopadu 2007 do března 2008 do pracovního poměru k DPP 118 řidičů autobusu. Možnost rozšířit si řidičský průkaz na skupinu D využilo 49 uchazečů skupiny C, 52 skupiny B a v současné době je rozjednána možnost pro dalších 64 uchazečů skupiny B. Zároveň uchazeč podepíše kvalifikační dohodu, ve které se zavazuje setrvat ve funkci řidiče pro DPP 3 roky po ukončení kurzu.“: říká Ondřej Pečený, tiskový mluvčí DPP.
V posledních letech řidičů s oprávněním řídit velká motorová vozidla ubývá. Je to kvůli tomu, že starší generace, která měla možnost udělat si tyto řidičské průkazy v rámci povinné vojenské služby zdarma, odchází do důchodu. Dnešní cena rozšíření řidičského průkazu z běžného typu B na typ D se pohybuje kolem 20 tisíc korun. Ne všichni si ale mohou dovolit zaplatit takovou částku. Jaké mají možnosti? Není běžné, že by firma (dopravní společnost) hradila svému budoucímu zaměstnanci rozšíření řidičského oprávnění. Dopravní společnosti většinou požadují letité zkušenosti s řízením velkých motorových vozidel a oprávnění k patřičné řidičské skupině považují za samozřejmost. V lepším případě, pokud čerstvý absolvent autoškoly s oprávněním typu D nebo E nemá dostatečné řidičské zkušenosti a splňuje kritéria pro uznání dotace od Úřadu práce pro zaučení v oboru, umožní mu zaměstnavatel nastoupit a absolvovat nutnou praxi v řízení. Ti, kdo nemají ještě příslušné řidičské oprávnění, nemohou si ho dovolit a přesto chtějí řídit například kamion nebo autobus, mají šanci podat si inzerát a čekat na odezvu zaměstnavatele, který bude ochoten jim v tomto směru vzdělání uhradit.
Nejvýhodnější možnost, jak se stát řidičem dosud nabízel Dopravní podnik hlavního města Prahy v rámci své kampaně „Staň se řidičem autobusu“. Tato kampaň reagovala na nedostatek řidičů v Praze s řidičským průkazem typu D s oprávněním řídit autobusy a jiné dopravní prostředky městské hromadné dopravy. Tato kampaň díky své lukrativní nabídce pro budoucí zaměstnance byla úspěšná a dá se říci, že splnila cíl vyrovnat počty odcházejících řidičů s nově příchozími a vychovat novou generaci řidičů. Dopravní podnik svým budoucím i současným zaměstnancům poskytuje slušné zázemí pro profesní vzdělávání. Řidičům autobusů je například nabízena možnost rozšířit si zdarma v rámci podnikového vzdělávání řidičské oprávnění na skupinu D.
„V rámci náborové kampaně nastoupilo v období od listopadu 2007 do března 2008 do pracovního poměru k DPP 118 řidičů autobusu. Možnost rozšířit si řidičský průkaz na skupinu D využilo 49 uchazečů skupiny C, 52 skupiny B a v současné době je rozjednána možnost pro dalších 64 uchazečů skupiny B. Zároveň uchazeč podepíše kvalifikační dohodu, ve které se zavazuje setrvat ve funkci řidiče pro DPP 3 roky po ukončení kurzu.“: říká Ondřej Pečený, tiskový mluvčí DPP.
Článek vznikl v rámci projektu FUTURA, který je financován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem ČR a hlavním městem Praha. Realizátorem projektu je Respekt Institut.