100% elektrický sólo i kloubový autobus Electronell vyrobené v Maďarsku s komponenty od domácích a evropských výrobků mají být představeny příští rok. Na vývoj a uvedení na trh přispívá EU.
100% elektrický sólo i kloubový autobus Electronell vyrobené v Maďarsku s komponenty od domácích a evropských výrobků mají být představeny příští rok. Na vývoj a uvedení na trh přispívá EU.
Výrobce autobusů Kravtex-Kühne Group vstoupí v roce 2024 na trh s nejlehčí a nejúčinnější rodinou elektrobusů, a to i v evropském srovnání. Modely Credobus Electronell budou o 1,5 až 3 tuny lehčí než jejich konkurenti, takže pro dosažení stejného dojezdu je potřeba je vybavit asi o 25 % méně bateriemi. 26. října Imre Szombath, generální ředitel KÜHNE Zrt. a hlavní konstruktér, představil průběh vývojového projektu za více než 1,1 miliardy HUF (více než 70 mil. Kč) a nejdůležitější parametry nových modelů na 53. autobusové expertní konzultaci konané v Driving Campu v Zsámbéku u Budapešti.
Generální ředitel ve své prezentaci zdůraznil, že hlavní technickou výzvou pro elektrické autobusy je zajištění dostatečného dojezdu. S instalací stále větších bateriových sad však klesá kapacita pro cestující a výrazně rostou výrobní a provozní náklady, což brání pronikání vozidel na trh.
Při vývoji proto Credobus uplatnil podle svých slov vlastní osvědčený přístup a pro zajištění očekávaného dojezdu byla, místo instalace dalších baterií, snížena hmotnost nástavby. Podle očekávání výrobce budou autobusy díky ultralehké konstrukci schopny pokrýt stejný dojezd jako jejich konkurenti s přibližně o 25 % méně baterií.
Sólo model má být o 1,5 a kloubový minimálně o 3 tuny lehčí než obvykle. Racionalizovaná kapacita baterie současně sníží pořizovací cenu, spotřebu energie a náklady na výměnu baterie, což podle výrobce celkově povede ke snížení nákladů životního cyklu.
Podle Kavtex-Kühne vyrábí modely Elecronell bez generálního partnera. Rámové konstrukce a kovové části autobusů se dodnes vyrábí v Mosonmagyaróváru a montáž probíhá v autobusové továrně koncernu v Győru.
Akumulaci energie zajišťují kapalinou chlazené baterie NMC 3. generace od německé společnosti Akasol. Díky ultralehké konstrukci jsou potřeba pouze tři z 560 kg balíku s kapacitou 98 kWh místo čtyř. Dva jsou jsou umístěny vzadu pod podlahou. Akumulátor o celkové kapacitě 294 kWh lze plně nabít za cca 2 hodiny výkonem 150 kW. Credobus odhaduje dojezd první verze sólo představeného modelu na 300 kilometrů.
Pohonné ústrojí sólo i kloubového autobusu je sestaveno z komponent VOITH. Systém VEDS HD (Heavy Duty) poskytuje trvalý výkon 310 kW a špičkový výkon 410 kW a točivý moment 3 100 Nm. Jeho maximální účinnost je 97,3 %, což dále zvyšuje energetickou účinnost dosahovanou snížením hmotnosti.
Klimatizaci s tepelným čerpadlem dodává Eberspächer, elektrohydraulické čerpadlo DANA a elektricky poháněný kompresor Knorr-Bremse.
Modely budou splňovat nové předpisy Evropské unie GSR (všeobecné nařízení o bezpečnosti vozidel), které budou povinné od července 2024.
Sólo model Credobus Electronell 12 by měl být představen v první polovině roku 2024 a kloubový Electronell 18 ve druhé polovině roku.
Projekt výzkumu a vývoje na prototypy a uvedení na trh řady elektricky poháněných městských a příměstských autobusů s mimořádně nízkou hmotností, sníženými náklady na životní cyklus, které lze integrovat do stávajících provozních prostředí, je realizován za podpory Fondu NKFI.

Do Mníšku pod Brdy dorazily první vodíkové autobusy
MZA Varšava kupuje elektrické autobusy Solaris a Yutong
78 nových elektrických autobusů pro Kolín nad Rýnem


