Prodeje elektrických autobusů po celém světě brzy dosáhnou 190 tisíc ročně

Podle zprávy analytické společnosti IDTechEx o vývoji trhu s elektrickými autobusy se v roce 2023 prodalo globálně 60 000 elektrických autobusů. Do roku 2045 toto číslo dosáhne 190 000 ročně. Dominantní je stále Čína, zvyšuje se však i evropský trh. Vloni byl lídrem MAN.

Podle zprávy analytické společnosti IDTechEx o vývoji trhu s elektrickými autobusy se v roce 2023 prodalo globálně 60 000 elektrických autobusů. Do roku 2045 toto číslo dosáhne 190 000 ročně. Dominantní je stále Čína, zvyšuje se však i evropský trh. Vloni byl lídrem MAN.

Autobusy jsou nejběžnější formou veřejné dopravy na světě a jsou nedílnou součástí sítí veřejné dopravy. V roce 2023 bylo vyrobeno přibližně 330 000 nových autobusů a autokarů. Ve většině regionů se jedná především o naftový pohon. Globální elektrifikace však nabírá stále větší dynamiku poté, co byla zpočátku omezena hlavně na čínský trh.

Elektrické autobusy  začaly pronikat na trh na počátku roku 2010, trh ale zpočátku díky štědrým státním dotacím ovládala Čína, Rok 2016 byl rekordní se 120 000 prodanými kusy. V následujících letech se čísla snížila a začala stagnovat. V posledních letech se díky výrobcům z Evropy, Severní Ameriky, Indie a dalších zemí opět zvyšují, Čína je ale stále dominantní. Paralelně se v Evropě objevila řada nových výrobců a ti stávající se požadavkům trhu přizpůsobili. Evropský trh s elektrobusy tak vloni vedl MAN s 16 procenty tržního podílu, následovaný Solarisem s 15 procenty.

Baterie nebo palivový článek

Zpráva se také zabývá budoucností autobusů na baterie a palivové články. Podle IDTechEx se v příštích letech výrazně zvýší trh s bateriovými elektrickými autobusy, a to především v městském provozu, kde nahradí dieselové. K jejich výhodám patří vysoce účinné hnací ústrojí v kombinaci mimo jiné s vylepšenou kapacitou baterie a optimalizací tras. .

Autobusy na palivové články mají výhodu v delším dojezdu a rychlejším doplňování paliva, výzvou však jsou vysoké náklady na komponenty a problém se získáním dostatečného množství levného zeleného vodíku.

Podle analýzy IDTechEX budou mít autobusy s palivovými články v budoucnu mnohem menší podíl na trhu než autobusy na baterie. Někteří provozovatelé dokonce tuto technologii opouštějí a přikládní se k bateriím. Technologie palivových článků by měla získat určitý podíl na trhu dálkových autobusů. Silnější růst se očekává v Japonsku nebo Jižní Koreji, kde mají ambiciozní vodíkovou politiku.

Zpráva IDRechEx také poskytuje aktuální analýzu trhu Číny, USA, Latinské Ameriky, Koreje, Japonska a Indie.

 


Prodeje elektrických autobusů po celém světě brzy dosáhnou 190 tisíc ročně
Celosvětový prodej elektrických autobusů byl nejvyšší v roce 2016, zejména díky velkým vládním podpůrným opatřením v Číně. V posledních letech získávají trh i výrobci autobusů z jiných zemí (RoW = zbytek světa). Zdroj IDTechEx.