Obrátil se na nás náš čtenář a patrně častý autobusový cestující Miroslav Ruta. Následující problematika by mohla zajímat i ostatní cestující. V této souvislosti doporučujeme článek Autobusem na
Obrátil se na nás náš čtenář a patrně častý autobusový cestující Miroslav Ruta. Následující problematika by mohla zajímat i ostatní cestující. V této souvislosti doporučujeme článek Autobusem na
Obrátil se na nás náš čtenář a patrně častý autobusový cestující Miroslav Ruta. Následující problematika by mohla zajímat i ostatní cestující.
"V sobotu 9.2.03 jsme cestovali autobusem z Prahy do Bedřichova. Odjezd z Černého Mostu v 7.30 do Liberce.
1. Na autobusovém nádraží Černý Most není v tuto dobu žádný otevřený záchodek, ani v Metru. Lidí je však spousta, co cestují v tuto dobu a tak si místní občané budou muset zvyknout na očůrané rohy a kouty v okolí. Neznám jiné řešení.
2. Autobus byl kompletně vyprodán na místenky, avšak dalších lidí byl přinejmenším stejný počet. Někteří se dokonce nevešli. Řidič byl ochotný a příjemný, avšak autobus zvětšit nedokázal a tak to samozřejmě schytal za management ČSAD. To je pro ČSAD tak složité odhadnout, že v plné lyžařské sezóně, v sobotu ráno, nejspíš nebude jeden autobus stačit??!! To napadne i malé dítě, že v tuto dobu pojede tímto spojem podstatně více lidí, nežli třeba v říjnu. Alespoň, že zpoždění nebylo větší nežli 10 minut a v Liberci jsme chytili přípoj do Bedřichova. Tam již byli rozumnější a vyslali vozy dva. Asi z Prahy není vidět, že na horách už je sníh a že se lyžuje, kdežto z Liberce ano.
3. Zkuste jet opačným směrem stejný den. Autobusy z Bedřichova mají příjezd do Liberce dle jízdního řádu na minutu přesně jako má odjezd přípoj do Prahy, např. 16:30 a 17:30, takže to zaručeně nestihnete. Další důkaz intelektuální vyspělosti managementu ČSAD.
Už si skoro ani netroufám se zeptat, proč do Bedřichova nejezdí přímý autobus z Prahy, jako např. do Harrachova."


Bod 1. zatím odkládáme - přes odkaz na Technickou správu komunikací jsem se dostala na údajně zodpovědnou organizaci, jíž se jeví Dopravní podnik HMP - odtud odpověď čekám.


Obrátili jsme se na ředitelku Pražské dopravní a.s. Luďku Hnulíkovou a na vedoucího provozu AMSBUS ČSAD SVT Praha Dana Vyhnalíka. "Jedná se patrně o sobotu 8.2. - asi nepozornost cestujícího, v neděli 9.2. bylo do sutobusu 7.30 předprodáno 5 jízdenek. Spoje z Černého Mostu do Liberce provozuje ČSAD Liberec. Dohled z Prahy do Liberce realizovat snad ani nelze, management firmy je v Liberci. Autobus na sobotu do Liberce v 7:30 se doprodal až v pátek v 13:27. Stále potom bylo volno na následující spoj v 8:00, kde bylo prodáno jen 19 sedadel. Nelze se divit dopravci, že nepostavil posilu. Pokud by se dodržovala zásada nebrat na stání, pak by byl větší tlak na cestující, aby si koupili včas místenku, pak by se lépe stavěly posily v případě, že jsou vyprodány dva a více spojů za sebou. Posila je navíc často prodělečná, " shrnuje Dan Vyhnalík.
Dopravců se zastala i Luďka Hnulíková: "Problém vyčerpané kapacity autobusů v pátek a sobotu na začátku prázdnin není bohužel problémem dopravců a jejich neschopnosti, ale mimo jiné i výsledkem krátkozrakosti úředníků na ministerstvu školství, kteří stanovili jednotný začátek prázdnim pro celou Prahu. Dopravci vyjíždějící z Florence vypravovali pravidelné spoje ve směru do Krkonoš, Krušných hor a Jizerek a v tyto dny odjížděli vždy minimálně se třemi posilami, t.j. ve 4 vozech, a to na základě výsledků předprodeje, který je tu proto, aby cestující měl jistotu, že v žádaný den bude pohodlně cestovat. Možnosti navyšování počtu posilových vozů nejsou nekonečné, ale jsou limitovány počtem vozidel, které má dopravce k dispozici. Předpokládám, že i cestující věděl, že 8.2. začínají prázdniny a na horách jsou ideální sněhové podmínky, reálně tedy mohl předpokládat, že bude po dopravě velká poptávka a podle toho se zařídit. Cena místenky není závratnou sumou, kterou nelze uhradit - o tom svědčí i počet míst, zajištěných v předprodeji.
Oba se domnívají, že dopravce je především obchodník - dálková přeprava není nijak dotovaná - na rozdíl od Českých drah se dopravce musí uživit sám. "Díky privatizaci autobusové dopravy existuje cca 210 dopravců, kteří zcela nezávisle podnikají ve veřejné linkové dopravě. Jízdní řád připravují jako svůj podnikatelský záměr, v případě dálkových linek bez dotací ze strany státu, t.j. výhradně na své podnikatelské riziko. Licenci vydává a jízdní řád schvaluje příslušný dopravní úřad, kterým může být buď příslušný dle sídla firmy, dle výchozí nebo cílové zastávky linky. K jízdním řádům jiných dopravců, t.j. ke své konkurenci se dostanou v okamžiku, kdy jsou po schválení zveřejněny - nejčastěji vyvěšením na zastávkách, případně z elektronického informačního systému, který jim však nevytiskne celý jízdní řád, ale jen konkrétní spoj dle zadaných zastávek. Případná reakce je možná až k termínu dalších změn, reagovat však mohou všichni. Úředník na dopravním úřadu nesmí konkurenci poskytnou informaci o cizím jízdním řádu, protože se jedná o informace obchodního charakteru, " vysvětluje Luďka Hnulíková. Dan Vyhnalík dodává: "Záleží na šikovnosti dopravce, jaké spoje postaví, jestli vydělá a uspěje na trhu. Pokud neexistuje spoj z Bedřichova do Prahy, patrně by se nevyplatil nebo to dopravce zatím nenapadlo. Cestující by se tedy měl obrátit na ty dopravce, pro které by provozování takové linky bylo reálné. Založit si firmu, pronajmout autobus, požádat o licenci z Bedřichova do Prahy a linku provozovat asi pro něj řešením není, " dodává s nadsázkou Dan Vyhnalík.
Pokud by se Miroslav Ruta chtěl dále věcí zabývat, oslovíme s "Bedřichovem" příslušné dopravce sami.

(dabra).