Pro rozšíření pohonu CNG v dopravě je nutné rozšiřování sítě plnicích stanic.
Plnicí stanice v Milovicích.

"Použití zemního plynu v dopravě je velmi perspektivní, " říká Pavel Chmátal ze společnosti TVAJA CNG, která se dodávkou stanic zabývá. Rozhovor nejen o problematice alternativ k naftovým pohonům.
"Použití zemního plynu v dopravě je velmi perspektivní, " říká Pavel Chmátal ze společnosti TVAJA CNG, která se dodávkou stanic zabývá. Rozhovor nejen o problematice alternativ k naftovým pohonům.
Společnost TVAJA CNG s.r.o. vznikla koncem roku 2007 s cílem prosadit se v nově vznikajícím segmentu CNG (Compressed Natural Gas - stlačený zemní plyn). "Obchodujeme s ocelovými lahvemi na CNG, a to jak pro automobily s pracovním tlakem 200 bar, tak i pro plnicí stanice s tlakem 250 nebo 300 bar. Za velmi důležitou aktivitu považujeme výstavbu plnicích stanic na CNG, " informuje Pavel Chmátal. BUSportál mu položil několik otázek.
Proč se chcete věnovat segmentu plnicích stanic na CNG?
Domníváme se, že použití zemního plynu v dopravě je velmi perspektivní. Cena ropy a výrobků z ní může dlouhodobě pouze stoupat. Zásoby se zásadně snižují a jsou ve své většině umístěny v rizikových oblastech. Co se týče vodíkových technologií, v blízké budoucnosti se z ekonomických a technologických důvodů nepředpokládá praktické rozšíření, biopaliva jsou neefektivní a diskutabilní a v oblasti elektřiny jsou tu stále drahé a těžké baterie. Navíc zdroje elektřiny se většinou nacházejí ve “špinavých“ elektrárnách.. Jedinou dnes známou alternativou s opravdovou budoucností, okamžitým využitím a velkou rentabilitou je zemní plyn. Zásoby jsou odhadovány na minimálně 200 let. Je plně zvládnuta technologie použití zemního plynu jak pro pohon vznětových, tak i zážehových motorů stejně jako jeho stlačování a skladování. Ve většině sledovaných ukazatelů je to palivo s nejmenším množstvím emisí. Domníváme se, že bude vždy lacinější než ropné produkty.
Do jaké míry považujete CNG za perspektivní ve veřejné dopravě?
Problém znečištění již dnes netíží zdaleka jen velká města a stát by měl mít zájem tyto problémy řešit. Legislativa by mohla pomoci např. zvýhodněním dopravců s ekologickým vozovým parkem ve výběrových řízeních. To by posílilo skutečnost, že provoz autobusů na CNG je výrazně ekonomičtější.
Na koho se budete ve veřejné dopravě zaměřovat?
Naším zájmem bude samozřejmě oslovit všechny provozovatele hromadné dopravy. CNG najde uplatnění u všech dopravců, dnes snad s výjimkou dálkové přepravy z důvodu omezeného dojezdu autobusů. Pro městskou a příměstskou dopravu je dosahovaný dojezd cca 300 km dostatečný.
Jaké máte reference ?
Nyní se můžeme pochlubit téměř 20 stanicemi CNG o výkonech 25 -50 m3, které firma AQUCENTRUM postavila v Německu. Některé mají za sebou více než 20.000 provozních hodin. Dále jsme počátkem letošního roku uvedli do chodu plnicí stanici v Milovicích. Jedná se o poloveřejnou stanici, která slouží pro zásobování CNG vlastní flotily osobních vozidel zákazníka a dále jako veřejná plnicí stanice. Stanice byla postavena na bázi kompresoru značky ASPRO o výkonu 300 m3 za hodinu a je vybavena modulárním zásobníkem CNG s možností rychlého plnění vozidel. Technologie je umístěna v ocelovém kontejneru odhlučněném na 60dB s tím, že nabízíme i stanice s úrovní hlukové zátěže 55 dB, které lze postavit prakticky kdekoliv.
S kým na dodávkách spolupracujete?
Na vývoji domácí pomalé plnící stanice na CNG se podílíme se společností Motor Jikov Strojírenská. Tato stanice by mohla pomoci při prosazení CNG při současném nedostatku komerčních plnicích stanic a pro jistou oblast trhu by mohla být velmi zajímavá. Spojili jsme se s firmou AQUACENTRUM, která má největší zkušenosti s výstavbou středních komerčních plnicích stanic CNG. V rámci této spolupráce, jsme schopni nabídnout plnicí stanice o výkonech 25 nebo 50 m3/hod, a to jak pro pomalé plnění, tak i jako komerční stanice s rychlým plněním. Dále zastupujeme argentinskou firmu ASPRO, největšího světového výrobce vysokotlakých kompresorů CNG. V současné době pracuje na celém světě více než 3.500 jejich kompresorů o výkonech 200 – 2500 Nm3 za hodinu. Stanice o těchto výkonech standardně nabízíme. Jsme rovněž zástupcem novozélandské firmy COMPAC, předního výrobce výdejních stojanů CNG.
Co poskytujete kromě vlastního vybudování stanice?
Mimo dodání technologie plnicí stanice zajišťujeme samozřejmě zákazníkům rychlý a spolehlivý předprodejní i následný servis. Tím se rozumí zpracování projektu nabízené plnicí stanice na základě požadavků zákazníka, a to jak současných, tak i s výhledem do budoucnosti. Nabízíme tzv. etapová řešení, kdy v případě nižší počáteční spotřeby CNG, nabízíme odpovídající výkon stanice. Po vyčerpání disponibilního výkonu je možno technologii, která je umístěna v kontejneru, buď doplnit, nebo vyměnit za výkonnější. Na veškeré práce máme vyškolené techniky přímo u výrobce kompresorů. Požaduje-li zákazník, jsme schopni nabídnout plnicí stanici včetně vyřízení veškerých povolení od územního řízení až po stavební povolení a eventuálně včetně stavební části projektu. Potřebu zákazníka plnit CNG je možné řešit dodávkou technologie, kdy investorem je zákazník. Druhou formou je dodání technologie a provozování stanice formou „outsourcingu“
Je propagace CNG tak, jak ji zajišťuje ČPS a ČPÚ dostatečná, jaké je povědomí veřejnosti?
V oblasti propagace vidíme největší rezervy. Propagace CNG u laické veřejnosti je minimální a díky tomu je i minimální rozšíření CNG. Když se v médiích mluví o alternativních palivech, CNG je podle mne systematicky vynecháván. Jak ČPS , tak ČPÚ by se měly v podstatně vyšší míře věnovat propagaci CNG, a to nejen u odborné, ale především laické veřejnosti. Kdo si chce informace najít, tak si je samozřejmě najde, ale všeobecné povědomí o CNG je prakticky nulové. Otázkou je, proč se ale o informovanost veřejnosti více nesnaží samotní distributoři. Dopravci - odběratelé CNG jsou přeci potencionální významní zákazníci.
Půjdete cestou podpory vozidel vyrobených na CNG továrně nebo vidíte cestu i v přestavbách?
Náš názor je, že přestavby existujících vozidel na CNG, resp. dvoupalivový provoz je budoucnost CNG v oblasti osobních automobilů. Dnes se u nás auta prakticky nepřestavují, protože přestavba je drahá (cca 65.000 Kč). V současné době se dokončuje homologace kitů na přestavby, díky kterým se domníváme, že bychom měli zvládnout přestavbu za cca 35 – 40 tisíc, tedy za srovnatelnou cenu jako přestavbu na LPG.. Vzhledem k nutnosti umístit láhev na CNG do kufru vozidla to nebude řešení pro všechna auta, ale pro velký počet zájemců to může být zajímavé. Mít možnost ujet na jedno naplnění cca 250 km a přitom jet zhruba o 40% laciněji je přinejmenším velmi lákavé.
Děkuji za rozhovor.
Dagmar Braunová

www.tvajacng.eu
www.asprognc.com

Nová plnicí CNG stanice ve Středočeském kraji v Milovicích.

Pro rozšíření pohonu CNG v dopravě je nutné rozšiřování sítě plnicích stanic.
Plnicí stanice v Milovicích.
Pro rozšíření pohonu CNG v dopravě je nutné rozšiřování sítě plnicích stanic.
Plnicí stanice v Milovicích.
Pro rozšíření pohonu CNG v dopravě je nutné rozšiřování sítě plnicích stanic.
Pro rozšíření pohonu CNG v dopravě je nutné rozšiřování sítě plnicích stanic.
Z firemního časopisu společnosti ASPRO. Pavel Chmátal na snímku vlevo.