Na konci prosince 2022 se park elektrických autobusů v Polsku rozrostl na 821 kusů. Elektrických osobních automobilů jezdí v Polsku téměř 62 tisích. Roste i počet dobíjecích stanic.
Na konci prosince 2022 se park elektrických autobusů v Polsku rozrostl na 821 kusů. Elektrických osobních automobilů jezdí v Polsku téměř 62 tisích. Roste i počet dobíjecích stanic.
Statistiky zveřejnilo Polské sdružení pro alternativní paliva (PSPA) a Polské sdružení automobilového průmyslu (PZPM) v nejnovějším „Počítadle elektromobility“. Ještě o měsíc dříve bylo u našich severních sousedů registrováno 790 ebusů.
Podle údajů z „Počítadla elektromobility“ dosáhl počet osobních elektromobilů téměř 62 tisíc. Plně elektricé vozy tvořily přes 31 tisíc (51 %) zbývající část plug-in hybridy. Park elektrických dodávek a nákladních automobilů tvořilo 3 135 kusů, rostl také vozový park elektrických mopedů a motocyklů (přes 16 tisíc) a také počet hybridních vozů a dodávek, který se zvýšil na téměř 476 tisíc.
Souběžně s vozovým parkem se rozvíjí nabíjecí infrastruktura. Na konci prosince 2022 bylo v Polsku v provozu 2 565 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily (5 016 bodů). 29 % z nich byly rychlé DC nabíjecí stanice a 71 % pomalé AC nabíječky s výkonem menším nebo rovným 22 kW. V prosinci bylo spuštěno 38 nových veřejných dobíjecích stanic (103 bodů).
"Shrneme-li rok 2022, lze říci, že segment nízkoemisních vozů je jediný, kde jsme zaznamenali výrazné nárůsty, a to jak u nových, tak u ojetých vozů. Zajímavý je zejména velmi dynamický růst ve skupině užitkových a nákladních automobilů. Dodávky se zelenými SPZ můžeme na ulicích vídat stále častěji. Jediným segmentem, který zaznamenal výrazný pokles, jsou autobusy, což odráží finanční krizi v samosprávách. Počet nabíječek roste, i když ne tak dynamicky, jak bychom si přáli. V souladu s pokyny nařízení AFIR se intenzivně pracuje na přípravě návrhů na vybudování sítě dobíjecích stanic umístěných podél hlavních dopravních koridorů TEN-T v Polsku. Týká se to především nabíječek pro osobní automobily, ale v plánu jsou i nabíječky s velmi vysokým výkonem pro nákladní automobily. A na závěr ještě jeden důležitý postřeh – vše nasvědčuje tomu, že vláda má potřebu podpořit prodej těžkých elektromobilů a doufáme, že v blízké budoucnosti začnou práce na specifickém programu podpory pro vozidla nad 16 t," říká Jakub Faryś, prezident PZPM.

Smlouva na desítky nových trolejbusů pro DSZO platí
MAN zahájí montáž elektrických autobusů v Ázerbájdžánu
EK plánuje aktualizovat balíček DPH v cestovním ruchu


