Přes 500 trolejbusů Solaris pro kanadský Vancouver
Solaris Trollino 12 v průběhu testování ve Vancouveru v létě 2023. Foto TransLink

Po dvou desetiletích v provozu a ujetí více než 205 milionů kilometrů současné trolejbusy ve Vancouveru dosluhují. Vozový park 262 trolejbusů New Flyer, který v současnosti tvoří 188 dvanáctimetrových a 74 kloubových vozidel, nahradí nové parciální trolejbusy od Solaris Bus & Coach. Polský výrobce se stal dlouhodobým dodavatelem do jediného kanadského trolejbusového provozu.

Po dvou desetiletích v provozu a ujetí více než 205 milionů kilometrů současné trolejbusy ve Vancouveru dosluhují. Vozový park 262 trolejbusů New Flyer, který v současnosti tvoří 188 dvanáctimetrových a 74 kloubových vozidel, nahradí nové parciální trolejbusy od Solaris Bus & Coach. Polský výrobce se stal dlouhodobým dodavatelem do jediného kanadského trolejbusového provozu.

Na plánování obnovy vozového parku trolejbusů sítě Metro Vancouver se pracovalo roky, nabídkové řízení na dodavatele zahájila TransLink v létě 2024. Ze dvou uchazečů podepsala smlouvu se Solaris. V první fázi objednala 107 dvanáctimetrových trolejbusů Trollino v hodnotě 181 milionů USD s možností nákupu dalších, které umožní kompletně nahradit současnou flotilu. Pokud TransLink využije všechny možnosti, půjde až o 201 dalších dvanáctimetrových a až 204 kloubových trolejbusů.

Nový vozový park Translink se bude skládat ze Solaris Trollino 12 a Trollino 18 s pohonným systémem od MedCom a informačními displeji Luminator.

Jedná se o první trolejbusy TransLink, které jsou klimatizovány, a budou mít technologii nabíjení za jízdy. Díky dobíjení z trolejového vedení ujedou 20 kilometrů mimo trolejové vedení. Umožní tak využití na autobusových trasách, kde jsou troleje pouze na části trasy, nebo při dočasných objížďkách nahradí dieselové autobusy. Současné trolejbusy New Flyer mohou ujet pomocí své palubní baterie pouze několik set metrů a nejsou navrženy pro běžný provoz.

Nové trolejbusy TransLink budou splňovat specifikace Coast Mountain Bus Company a budou podobné těm současným. První pilotní vůz má dorazit v příštím roce a bude sloužit pro rozsáhlé testování. Poté v nadcházejících letech začnou sjíždět z montážní linky zbývající vozy. Trolejbusy budou mít základnu v depu Vancouver Transit Center.

Trolejbusový provoz ve Vancouveru je druhý největší v Kanadě a Spojených státech a jediným v Kanadě. Ulice Vancouveru brázdily celkem tři generace trolejbusů a brzy přivítají čtvrtou. TransLink posuzoval nabídky různých výrobců: "Solaris byl vybrán pro svou schopnost dodávat nákladově efektivní vozidlo, které splňuje naše potřeby na účelový a lehký trolejbus, stejně jako naši potřebu začít nahrazovat současné trolejbusy od roku 2026. Naše současná flotila trolejbusů dosáhne v letech 2026 až 2029 své 20leté životnosti. Očekáváme, že současné trolejbusy budou náchylné k poruchám, náhradí díly bude obtížné sehnat a potenciálně se sníží služby pro zákazníky. Nové trolejbusy zajistí našim zákazníkům nepřetržitou bezpečnou a spolehlivou službu do roku 2040. Hrají také klíčovou roli v dosažení cíle, kterým je úplný přechod na flotilu s nulovými emisemi do roku 2040 a nulové čisté emise skleníkových plynů do roku 2050," uvádí TransLink.